Radio Cluj…la modă – Designerul lunii: Karl Lagerfeld (II)
Deși un vis al tinereții sale, la fel cu al multor tineri de a activa în haute couture– realitatea evidentă din casele ce promovau haute couture-ul parizian era cu mult diferită față de avântul transformator al epocii în care se trăia după anii războiului.
Articol editat de cristina.rusu, 23 septembrie 2021, 06:00 / actualizat: 23 septembrie 2021, 8:36
Rețeta de succes incontestabil al haute-couture-ului părea să se fi epuizat în favoarea unei alte direcții, ce părea să fie viitorul- sectorul confecțiilor de gata sau pret-a-porter.
Tocmai pe această direcție avea să se înscrie și Karl Lagerfeld, mai ales în momentul angajării sale la casa Chloe, conduse la vremea aceea de Gabi Aghion, o remarcabilă doamnă cu intuiție și fler pentru direcția în care avea să o ia moda.
Pe această poziție de director artistic Lagerfeld a ajuns după ce lucrase inițial ca designer freelance pentru firme ca Mario Valentino, Repetto și chiar lanțul de magazine Monoprix.
De pe atunci era un designer prolific care nu crea doar vestimentație ci și pantofi sau alte accesorii.
Deși venit de la vârsta de 14 ani la Paris ca să se lanseze în haute couture, Lagerfeld a înțeles și intuit pe deplin schimbarea pe cale să se producă în modă, cum hainele pret-a-porter aveau să dețină supremația.
Aici ne vom întâlni pentru prima oară cu termenul de stilist.
Stilistul era acea persoană care desena, proiecta pentru o firmă care nu era deținută de el însuși- spre deosebire de haute-couture- și unde munca de creație nu se oprea strict la vestimentație ci includea și celelalte sectoare pomenite mai devreme. Pentru ca să poți presta o astfel de muncă, pregătirea și capacitatea de adaptare, ca și deschiderea către nou erau condiții de bază.
Era vremea la care divizia confecțiilor de gata era reprezentată de imitații, mai degrabă proaste după modelele promovate de casele de haute couture. Se cerea un suflu nou pentru revigorarea acestei direcții pe care Gabi Aghion l-a simțit în desenele de modă ale tânărului Karl.
O rochie din mătase shantung beige căreia îi erau atribuiți niște ciorapi galbeni părea, la acea vreme, într-adevăr o idee îndrăzneață, de aceea Karl promitea.
După o vreme s-a departajat clar de echipa de designeri ce lucrau pentru casa Chloe.
Dacă ar fi să folosim niște cuvinte cheie pentru a descrie cariera lui Lagerfeld, acestea ar putea fi spiritul comercial al creațiilor sale- într-un sens pozitiv- tot ce desena sau imagina se vindea foarte bine- și productivitatea sa prodigioasă.
Până în anul 1965, designeri ca Sonia Rykiel, Emmanuelle Khanh sau Dorothee Bis, laolaltă cu Karl Lagerfeld aveau să fie reprezentanții de seamă ai unei noi generații de designeri, pe drept cuvânt numiți createurs.
Karl Lagerfel nu a lucrat niciodată exclusiv pentru un brand- dimpotrivă- a lucrat pentru numeroase firme împrumutându-și acestora propria identitate creativă și talentul său- evident pe bani.
Este interesant cum un creator atât de determinat în a-și construi și promova propria imagine personală nu s-a simțit diminuat în aspectele legate de carieră, dedicate altor branduri. Sau, poate era doar un alt fel de a fi incognito al lui Karl?
Ocazia perfectă de a i se recunoaște aportul în modă a apărut odată cu preluarea direcției artistice a casei Chanel, care a venit în anul 1983.
O provocare pentru creatorul care fusese sfătuit de mulți să nu se amestece într-o afacere ce părea moartă. Lagerfeld a făcut din casa Chanel o afacere mondială de 10 bilioane de dolari, în decursul timpului, depășind probabil așteptările creatoarei sale inițiale.
Lui Karl Lagerfeld i se datorează, de altfel și logo-ul cu cei doi C înlănțuiți, marcă definitorie și dezirabilă a brandului.
În 1984 Karl a creat propriul său brand destinat să creeze haine cu conotația intellectual sexiness – un fel de a fi sexy folosindu-ți intelectul. L-a vândut în 2005 grupului Tommy Hilfiger păstrînd direcția artistică.
Dintr-un parcurs sumar al unei cariere longevive rămânem cu imaginea luxoasă a unor haine gândite pentru femei, obligatoriu gemene ca simțire și intelect cu acela al creatorului.
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii după: Revista Hola Alta Costura Primavera Verano 2015/ L Officiel de la Couture et de la Mode aprilie mai 1992
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.