Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Rei Kawakubo (I)
Din perspectiva mea, nu pare deloc întâmplătoare această similitudine. Zodia Balanței care-i găzduiește pe amândoi este guvernată de Venus, patroana artelor și a frumuseții.
Desigur, depinde ce înțelege fiecare prin această noțiune, iar Rei Kawakubo, creierul din spatele lui Comme de Garcons, a extins peste limitele percepției comune semnificațiile acestei categorii estetice.
Neavând nici un fel de pregătire în domeniul modei și al creației de veșminte, ca mulți alți confrați autodidacți, Rei Kawakubo a terminat Universitatea din Keio având o diplomă în istoria esteticii.
Acest fundal teoretic i-a servit, după cum se poate proba ușor ca bază pentru implementarea noțiunii de haină privită nu prin prisma obișnuită a frumuseții clasice, sau al conceptului de plăcut dat de niște trăsături convențional frumoase în accepțiunea occidentală a termenului.
Aidoma ideologiei care a animat creația Yamamoto și perspectiva sa era similară. Femeia ca obiect suprasexualizat din perspectiva vestică era ceva total neinteresant și chiar dezagreabil pentru ambii designeri.
Comme de Garcons de altfel, în limba franceză înseamnă “ ca băieții”, sau “asa cum fac băieții” iar denumirea brandului care a consacrat-o pe deplin în lumea modei, vine din versurile unui cântec cântat de Francoise Hardy unde o tânără adolescentă visează, privind la cuplurile ce merg mână în mână, la ziua când la fel cu băieții și fetele pe care-i vede, va avea și ea un iubit.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 14 octombrie 2021, 06:00 / actualizat: 14 octombrie 2021, 8:15
Decupajele interesante, sugestive din realitatea înconjurătoare, la care nimeni nu s-ar părea că se poate gândi și cu atât mai mult inspira sunt specialitatea lui Rei.
O sugestie, o intuiție, o idee inefabilă, greu de pus în cuvinte – de altfel ea nefiind nici prea vorbăreață de felul ei- erau suficiente pentru crearea unei colecții complexe.
Munca cu ea nu era niciodată facilă, după cum avea să mărturisească Yoneko Kikuchi – șefa tiparista și parteneră de-o viață în businessul Comme des Garcons.
Ceea ce oferea echipei tipariștilor erau cel mai adesea niște stări concentrate în bucățele de hârtie mototolite, sau aparent mâzgălite, fraze enigmatice ce se constituiau ca un fel de pilde koan adesea folosite în filosofia zen budistă ce aveau menirea să pună pe gânduri ucenicii și să le demonstreze că nu dețin cunoașterea.
De la aceste incerte probe se dezvolta ulterior ceea ce avea să fie colecția – demersul tuturor fiind aproape ca o meditație în care cuvântul era redus la minim.
Pentru un european obișnuit cu glamourul și stridența ostentativă a lumii modei, abordarea părea de neconceput, de aceea apariția sa, pe scena modei cu colecția șocantă din 1981 de la Paris, împreună cu Yohji Yamamoto a reprezentat piatra de hotar de care avea să-și rupă tocurile doamna modă occidentală.
Să avem în minte că la vremea aceea, vedetele erau Mugler și Claude Montana, doi designeri recunoscuți pentru exacerbarea atributelor feminine și fetișizarea excesivă a femeii/
Șocul a fost imens – haine care păreau neterminate – asimetrii, volumetrie care ascundea taman ce ceilalți creatori se străduiau să sublinieze, ochiuri ca niște găuri, care făceau să pară hainele uzate, repurtate sau vechi, lipsa aparentă de logică compozițională, cromatica austeră, nuanțele grizate ce sugerau modestia- totul era într-un contrast izbitor cu ceea ce se credea a fi moda.
Cu toate acestea crezul lui Rei Kawakubo era cel ce determinase complet schimbarea paradigmei din modă. Nu trebuia să te îmbraci ca să placi altora, trebuie să te îmbraci ca să te simți bine, confortabil.
S-a terminat cu tipul de modă reprezentativă, era vremea modei întemeiată pe un concept abstract, întoarsă înspre sinele purtătorului, așa ca o pernă întoarsă pe dos – una din sugestiile lui Rei pentru echipa sa de tipariști.
Mai multe detalii săptămâna viitoare.
Călina Langa, fashion designer
Imagini prin fotocopiere din:
Fashiion Designers from A-Z Ed Taschen 2018
Fashion:A History from the 18th to the 20th Century Volume II: 20th Century Ed. Taschen 2010
Mode. Le Livre. Amy de la Haye Editions Florilege 1990
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.