Radio Cluj…la modă: Designerul lunii: Rei Kawakubo (II)
În anul 1969 a început să creeze, deja, haine pentru firma sa proaspăt înființată, Comme des Garcons, care a avut un succes imediat în Japonia, conturîndu-i de timpuriu o aură de celebritate în țară, astfel încât în anul 1973, ea a putut să-și extindă afacerea iar în anul 1975 și-a deschis primul magazin.
Colaborarea pe plan artistic, și nu doar afacerea sentimentală cu Yohji Yamamoto a avut însemnătatea sa în parcursul carierei sale. De altfel, Yohji a fost cel care i-a propus participarea la săptămâna modei pariziene din anul 1981, iar urmările nu s-au lăsat mult așteptate.
A fost nevoie de ceva timp și de estomparea radicalității percepțiilor cu care era privit demersul designerilor japonezi pentru ca succesul să devină o constantă în cariera lui Rei Kawakubo.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 21 octombrie 2021, 04:00
O fire taciturnă, cu o fizionomie tristă, cu eternul breton care -i coboară pe frunte delimitînd privirea, ce-i accentuează severitatea fizionomiei, Rei Kawakubo nu deține atributele exterioare comune menite să facă din ea un personaj memorabil.
Și totuși… această femeie micuță a dat dovadă de-a lungul întregii ei vieți și cariere, de-o obstinație și o perseverență rară în a-și împlini proiectele artistice, la fel de aparte ca și ea însăși.
Rei Kawakubo este considerată a fi, de altfel, și inițiatoarea magazinelor de tip pop-up, cu durata limitată de existență. Ca un fel de focare de creativitate, acestea erau deschise în centre urbane prestigioase, adunând la un loc nu doar vestimentație sau accesorii, ci fiind în esența lor, platforme de lansare pentru creativitate și inovație.
În momentul cînd magazinele pop-up au ajuns să fie trendy, Rei s-a răzgândit și a negat că ar fi avut vreo contribuție la lansarea acestei idei.
Nimic din ceea ce este comun, sau accesibil unei mase mari de oameni, nu intră în definiția pe care Rei Kawakubo o poate da modei sau creației.
Nimic din ceea ce un om obișnuit ar crede sau ar aștepta să afle că este moda, nu a făcut obiectul de interes al acestei creatoare.
Tot ceea ce putea să contravină unei ordini prestabilite, sau unor obișnuințe, chiar și vestimentare reprezenta un interes pentru Rei Kawakubo.
Colecția din anul 1982, denumită Destroy și prezentată pe podiumurile pariziene a fost din nou de mare impact creînd un șoc vizual europenilor.
Femei înveșmântate doar în negru, în ceva ceea ce ar trebui să fie rochii sau ansambluri vestimentare au mărșăluit pe ritmurile unei tobe în stupoarea generală a publicului.
Ulterior aceste “arătări” care astăzi nu ne mai șochează, ba chiar ne plac, au fost etichetate peiorativ drept ciori din cauza negrului, a liniilor frânte și a asimetriilor.
Nu puține sunt ironiile și sarcasmele care au insoțit creațiile Rei Kawakubo, dar ea nu s-a lăsat mai prejos, la un moment dat declarînd că dacă hainele sale par din gunoaie, este pentru că ea crează exact pentru acest tip de femeie.
Colecția din 1997: Body meets dress, Dress meets body a răsturnat din nou măsura comună în care corpul feminin era privit și receptat. Rochii cu volumetrii și protuberanțe care deformau corpul feminin sterilizîndu-l complet de atributele voluptății, realizate din gingham în culori pastelate, au născut probabil firești interogații despre cine ar dori să poarte conștient așa ceva.
Vivienne Westwood o altă figură rebelă a modei vestice a recunoscut în atitudinea diferită a lui Rei Kawakubo tipul de frondeur, de rebel, de punk, care sparge tiparele și rupe normele unei lumi încremenită în obișnuințe și reguli.
“Pentru mine, creația poate să vină doar dintr-un soi de nefericire- în Japonia se spune că un spirit nesătul sau însetat- o minte flâmândă- este ceea ce te împinge înainte” a declarat ea, la un moment dat pentru revista Elle.
Fie că suntem sau nu în asentimentul său, Rei Kawakubo și brandul său Comme des Garcons, vor continua să reprezinte în istoria modei un capitol de netrecut, nu doar pentru propunerile îndrăznețe oferite ci, mai ales, pentru provocarea indirectă de forțare a limitelor înțelegerii publicului.
Călina Langa, fashion designer
Imagini prin fotocopiere din:
Fashiion Designers from A-Z Ed Taschen 2018
Fashion:A History from the 18th to the 20th Century Volume II: 20th Century Ed. Taschen 2010
precum și din arhiva personală
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.