Metroul nu lasă fără bani centura metropolitană!
“Nu s-au luat bani de la centura metropolitană ca să fie puși la metrou sau bani de la metrou care să fie folosiți la centura metropolitană. Sunt două proiecte diferite, sunt surse de finanțare diferite. Cred că acesta este cel mai important element și clujenii trebuie să știe că nu se face un proiect în detrimentul celuilalt proiect.” (Dan Tarcea)
Viceprimarul Dan Tarcea arată că realizarea liniei de metrou la Cluj-Napoca nu lasă fără finanțare construcția centurii metropolitane. Precizările sunt făcute ca urmare a temerilor apărute pe rețelele de socializare, unde mulți au criticat lansarea ambelor proiecte, argumentând că municipiul nu va avea fonduri să le realizeze, riscând să le înceapă pe ambele și să nu termine niciunul.
Dan Tarcea a explicat că aceste investiții au bugete diferite, cu surse de finanțare diferite, care nu se exclud una pe alta. Obiectivul final al centurii metropolitane și al metroului este însă același, afirmă Dan Tarcea: descongestionarea traficului rutier din Cluj-Napoca.
“Pentru comunitatea clujeană sunt extrem de importante ambele proiecte. Fie că discutăm de centura metropolitană care va ajuta la descongestionarea traficului și la ajungerea mai rapidă dintr-o parte într-alta a orașului, plus că traficul de tranzit va fi scos în afara municipiului, fie că e vorba de metrou, care va asigura o mobilitate mult mai bună în interiorul orașului.” (Dan Tarcea)
La centura metropolitană, Studiul de Fezabilitate mai are nevoie doar de avizul de mediu. După obținerea acestui document, care ar trebui emis pe parcursul acestei luni, întreaga documentație va fi trimisă la Guvern. Dan Tarcea arată că executivul de la București se va ocupa de licitația pentru proiectarea și execuția șoselei care pornește din zona Autostrăzii Transilvania de la Gilău, trece prin Vestul cartierelor Grigorescu și Mănăștur, intersectează Calea Turzii, continuă prin Borhanci și Sopor și se oprește la centura Vâlcele-Apahida:
“Suntem într-o fază destul de avansată în ceea ce privește centura metropolitană. Mai avem de obținut un singur aviz, cel de la Mediu, după care putem finaliza Studiul de Fezabilitate și putem face toate demersurile necesare astfel încât să fie demarată licitația de proiectare și execuție. Într-un termen optimist, 2022 ar putea fi anul în care se lansează licitația de proiectare și execuție pentru cei 41 de kilometri de centură metropolitană și aproximativ 30 de kilometri de drumuri de legătură.” (Dan Tarcea)
Chiar dacă proiectul liniei de metrou a fost lansat mult după centura metropolitană, documentațiile acestuia sunt mai avansate. În plus, metroul a fost inclus în Programul Național de Redresare și Reziliența, ceea ce înseamnă, spune viceprimarul Dan Tarcea, că fondurile trebuie obligatoriu cheltuite până în 2026:
“La metrou suntem în avans cu câteva luni față de centura metropolitană, lucrurile au mers mult mai bine în ceea ce privește realizarea Studiului de Fezabilitate. După ce va fi gata această documentație, sigur că vom putea merge mai departe cu lansarea licitației de proiectare și execuție. Pentru construcția metroului avem prinși în bugetul PNRR 310 milioane de euro într-o primă etapă, bani care trebuie cheltuiți până în 2026. Dacă nu sunt cheltuiți până atunci, statul român va trebui să dea înapoi acești bani.” (Dan Tarcea)
Mihai Miclăuș
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 4 noiembrie 2021, 10:35