Creșterea și îmbunătăţirea spatiului pietonal în zona urbană
În luna noiembrie s-a finalizat implementarea proiectului ”Cresterea si îmbunataţirea spatiului pietonal în zona urbană: reabilitare şi extindere zona pietonala P-ta Lucian Blaga, str. Republicii (primul tronson), str. Napoca, str. Petru Maior, str. Emil Isac şi amenajare piste de biciclete.”
Articol editat de Carmen Sas, 18 noiembrie 2021, 17:08 / actualizat: 2 decembrie 2021, 11:29
Proiectul a prevăzut modernizarea și amenajarea facilităților pentru mobilitatea velo pietonală, implementarea de măsuri adiționale pentru reducerea emisiilor de CO2 precum și modernizarea carosabilului pentru o lungime totală estimativă de 1.018 m, respectiv va avea ca efecte reducerea gradului de utilizare a autoturismelor în favoarea utilizării bicicletei și a mersului pe jos.
Prin poroiect a fost propus o linie de mobilier urban contemporană, modernă, simplă, fără ornamente. Materialele, tratările şi culorile constituie factorii unei amenajări coerente, unitare în relaţia cu suprafața de călcare şi corpurile de iluminat. În plus față de elementele comune (bănci, mese, scaune, coșuri de gunoi, borne metalice, rastele de biciclete) sunt prevăzute: elemente de afișaj pentru evenimente, o stație pentru biciclete pe sistem ”self service”, o toaletă publică automată, bănci și scaune prevăzute cu prize USB, puncte de încărcare biciclete și trotinete electrice, cișmele, sisteme de orientare turistică și elemnte speciale pentru șezut la baza arborilor de mari dimensiuni (bănci circulare și platforme).
Obiectivele proiectului au constat în:
- îmbunătățirea condiţiilor pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport în municipiul Cluj-Napoca, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport.
- îmbunătăţirea calităţii călătoriilor cu modurile nemotorizate (velo și pietonal), prin creşterea standardelor de calitate şi siguranţă în utilizarea acestor moduri de transport.
- îmbunătățirea gradului de siguranță pentru utilizatorii vulnerabili (pietoni și bicicliști), prin asigurarea de facilități adecvate acestor tipuri de deplasări.
- reducerea congestiei din traficul rutier, a accidentelor şi a impactului negativ asupra mediului prin scăderea cotei modale a transportului individual cu autoturismul.
Beneficiarii direcți ai proiectului:
- Aprox. 20.000 locuitori din cartierele zonei centrale din municipiul Cluj-Napoca;
- 323.108 locuitori ai municipiului Cluj-Napoca (INS, 1 iulie 2017).
Beneficiari indirecți ai proiectului:
- Populația care vizitează localitatea și împrejurimile acesteia și nu sunt rezidenți ai municipiului: studenți, turiști, navetiști, operatori economici (în scopuri turistice, de afaceri și de tranzit) – aproximativ 100.000 cetățeni;
Impactul investiției la nivelul municipiului:
- Îmbunătățirea infrastructurii de transport;
- Ameliorarea aspectului urbanistic al zonei;
- Modernizarea sistemului de iluminat prin care se urmărește reducerea consumurilor de energie electrică și diminuarea efectelor schimbărilor climatice prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
- Creșterea numărului de pietoni care utilizează traseele/zonele pietonale prin ameliorarea aspectului urbanistic al zonei;
- Creșterea numărului de bicicliști care utilizează traseele de biciclete construite/modernizate/extinse.