21 noiembrie, Ziua Mondială a Salutului
Netichetă: 15 reguli ale politeţii online
Articol editat de cristina.rusu, 21 noiembrie 2021, 00:00
Netichetă: 15 reguli ale politeţii online
21 noiembrie este data la care sărbătorim Ziua Mondială a Salutului, un element primordial în stabilirea de relaţii cu cei din jur. În lume salutul are diverse abordări şi semnificaţii, lipsa lui e însă percepută peste tot ca o ignorare gravă a politeţii. Pentru că prima impresie contează; iar studiile au arătat că numai 7 secunde durează până când aceasta se construieşte, chiar şi în online. Sunt secunde esenţiale, în care cineva care ne citeşte mesajele sau ne vizualizează profilul va decide dacă suntem persoane de încredere sau îi vom inunda feedul cu teorii conspiraţioniste. Iată câteva reguli ale politeţii online:
– Un limbaj adecvat
Nu ne ascundem în spatele unei personalităţi alternative, construită pentru online. Dacă sunt cuvinte pe care nu le-am spune faţă în faţă, nu le vom folosi nici pe internet. Să nu uităm că la celălalt calculator stă un om real, care e afectat negativ de cuvintele noastre.
– Tonul contează
Dacă nu suntem filologi, nu ne va interesa valoarea gramaticală a punctuaţiei. Totuşi contează să o folosim în online pentru tonul pe care vrem să-l dăm mesajului nostru. Utilizarea de emoji-uri în acelaşi scop nu este nepoliticoasă, deşi poate ar fi mai bine să păstrăm la minim feţele colorate în mesajele profesionale. Atenţie: cuvintele scrise în întregime cu majuscule înseamnă că strigăm la celălalt.
– Contextul:
Ca în cazul întâlnirilor faţă în faţă, eticheta nu va fi aceeaşi în toate contextele, pe toate platformele. Dacă nu suntem siguri ce reguli se aplică, putem să începem de la un grad mai ridicat de formalism, de la care să coborâm dacă e nevoie.
– Salutul potrivit
În online se practică variante prescurtate precum „hey” sau „bună”; unii le vor percepe însă ca fiind insultătoare, ca şi cum ne-am trage de mâneci.
– Te rog şi mulţumesc:
Pe ecranul tactil e foarte tentant să tăiem din mesaj cuvintele de prisos. Totuşi „te rog” şi „mulţumesc” reprezintă un efort de doar 2 secunde. Un sfat pentru studenţi: cursul online are poate un caracter informal, totuşi profesorii nu vor fi încântaţi de abandonarea acestor formule de politeţe.
– Verificarea informaţiei
Tratamentul citit pe un forum poate că sună grozav, motiv pentru care simţim nevoia să-l împărtăşim cu ceilalţi. Totuşi dacă se va dovedi a fi fost fals, mai mult îi va necăji pe cei pe care am vrut să-i ajutăm.
– Fără mizerie:
Nimic nu e mai enervant ca mesajele trimise întregii liste de prieteni. Dincolo de asta însă obiceiul e şi periculos, pentru că sunt coduri rău intenţionate care se răspândesc astfel. Expedierea unei urări de noroc la 10 prieteni din listă va aduce mai degrabă carma proastă.
– Răspunsul prompt:
Dacă nu îl marcăm ca spam, dacă nu îl ştergem direct, răspunsul la e-mail în câteva zile e un gest de curtoazie. Să nu ignorăm o întrebare pretinzând că nu am primit mesajul.
– Actualizări:
E nepoliticos să păstrăm online informaţii care nu mai sunt actuale doar pentru că nu ne batem capul să le updatăm. E cazul serviciilor care apar pe internet ca fiind deschise când ele, nu mai sunt de fapt disponibile. Dacă nu putem păstra informaţiile actualizate, mai bine să închidem pagina cu totul.
– Sarcasmul:
Uităm că e mai greu de înţeles de către cineva care nu ne cunoaşte personal. Sarcasmul online dă rateuri în multe cazuri, când comentariul e perceput ca fiind nepoliticos şi răuvoitor.
– Grupuri şi chaturi:
Sunt fie o resursă, fie o bătaie de cap, în funcţie de cât de bine cunosc oamenii neticheta. Este relaxant să trăncănim pe diverse grupuri… dar nu şi pentru cei care primesc 30 de notificări la rând, când tot ce i-ar interesa sunt informaţiile importante.
– Căutarea:
Să încercăm să găsim noi înşine informaţia înainte de a adresa o întrebare. E vorba atât de articolele pe care trebuie să le citim, cât şi de evenimentele online, care au data, ora şi modul de participare frumos evidenţiate.
– Adrese:
Ştim, nu e bine să judecăm după aparenţe. În plus multe firme pun la dispoziţia angajaţilor adrese profesionale de mail, care fac inutilă discutarea acestei probleme. Totuşi chiar ca studenţi adrese precum badboy01 sau fanofarmin95 s-ar putea să ne aducă în situaţia de a nu fi luaţi în serios.
– Ce e privat?
Niciodată să nu trimitem materiale, postări, imagini care ar putea fi considerate nepotrivite, nici măcar prietenilor. Nimic nu e cu adevărat privat în online.
– Uită şi iartă:
Aceste reguli sunt atât de fluide, încât e de mirare dacă vor mai fi complet valabile la finalizarea lecturii lor. Depind enorm de mult de context şi de evoluţia mediului digital, care influenţează comportamentele online. Să încercăm să înţelegem că nu toată lumea cunoaşte politeţea online acceptabilă într-un anumit moment şi să îi ajutăm pe cei la care observăm dificultăţi în comunicarea scrisă pe internet.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.