Radio Cluj…la modă: Eticheta în modă
În zilele noastre a ajuns să fie aproape mai importantă decât produsul în sine.
Articol editat de cristina.rusu, 25 noiembrie 2021, 06:00 / actualizat: 25 noiembrie 2021, 9:58
Faptul că, adesea achiziționezi un anume produs a ajuns să însemne mai puțin decât semnificarea sa exterioară prin eticheta ce-o poartă.
Eticheta, sau label cum se spune în limba engleză reprezintă un fel de marcaj al prestigiului mărcii înglobat invizibil dar perceptibil în calitatea hainei sau al produsului de modă.
O eșarfă Hermes de pildă, din mătase naturală poate costa cât prețul unei haine serioase dar este un produs de lux, ușor recognoscibil, care te plasează din start în tagma câștigătorilor.
Primul dintre creatorii de modă celebri care a avut ideea genială de a eticheta propriile creații nu este nimeni altul decât Charles Frederic Worth, părintele haute couture-ului.
Pe lângă multe alte idei inovatoare aduse în modă, lui îi aparține și această modalitate de marcare a creațiilor sale unice, fapt care conferea, odată mai mult, autenticitate creației, în rândurile clientelei sale nobile.
Dar, în egală măsură era și un marcaj invizibil al vanității personale a creatorului, cunoscut pentru excentricitatea sa.
Această idee a sa a devenit o sursă de inspirație și pentru alții din tagma creatorilor de modă, care au înțeles că eticheta- ca semn vizibil al mărcii personale nu este decât o modalitate perfectă de personalizare a creațiilor, prin intermediul căreia consumatorul este dispus și chiar doritor să plătească mai mult.
Marca, la rândul său- sau brand, din limba engleză reprezină acel ceva care face ca potențialul consumator să fie atras și să dezvolte fidelitate față de un produs, chiar și după plecarea celui care a lansat marca.
Este suficient să ne uităm la actualele produse ale caselor celebre de modă, unde inițiatorii lor au trecut de mult în lumea necuvintelor.
Prestigiul mărcii se păstrează cu condiția menținerii unui design de succes, inevitabil, corelat cu tendințele modei într-o perioadă de timp determinată.
Îmi trec acum prin minte acei celebri sneakers lansați de Balenciaga cu ceva vreme în urmă, care după lansare se epuizaseră într-un timp extrem de scurt, deși prețul nu era tocmai mic.
Eticheta poate conține adesea logo-ul mărcii, dar nu este obligatoriu.
Logo-ul reprezintă însemnul grafic al unei companii specifice sau al unui designer, ce poate conține inițialele firmei sau ale designerului.
Cu toate acestea, firme ca Lacoste, cu designul unui aligator aplicat, sau Polo cu broderia unui jucător aplicată pe produs au avut un succes semnificativ în ceea ce privește recunoașterea brandului în timp.
Multe etichete sau logo-uri consacrate conțin inițialele duble ale designerilor ca însemne distincte ale mărcii.
În industria modei o marcă dezirabilă permite companiilor să traseze linia de demarcație între produsele costisitoare, de lux și cele rezonabile specifice producției seriale.
Inclusiv designul etichetei este important. Plasată strategic pentru consumator, sub răscroitura gâtului la spate, vizibilă când haina stă pe umeraș, eticheta crește dezirabilitatea unui produs de modă.
Creatorii au înțeles de-a lungul timpului importanța etichetei, investind timp, creativitate și bani pentru crearea unor semne distinctive, menite să asigure succesul repurtat în bani pentru creațiile lor.
A nu se uita că prestigiul mărcii, și implicit al etichetei este ceva care se câștigă în timp, iar obrazul subțire cu cheltuială se ține cum spune o vorbă românească.
Călina Langa, fashion designer
Pozele provin din cartea Histoire de la Mode au XXe Siecle de Yvonne Deslandres și Florence Muller, Editions du Club France Loisirs, Paris, 1986
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.