Arheologii au stabilit modul în care artiștii extrem de talentaţi își instruiau ucenicii în arta şi pictura egipteană în Templul Hatshepsut, Mortuary Temple of Hatshepsut, un templu mortuar construit în timpul domniei Faraonului Hatshepsut din cea de-a XVIII-a dinastie a Egiptului, situat vizavi de orașul Luxor, considerat a fi o capodoperă a arhitecturii antice.
Articol editat de cristina.rusu,
28 noiembrie 2021, 18:00 / actualizat: 28 noiembrie 2021, 19:55
Arheologii au stabilit modul în care artiștii extrem de talentaţi își instruiau ucenicii în arta şi pictura egipteană în Templul Hatshepsut, Mortuary Temple of Hatshepsut, un templu mortuar construit în timpul domniei Faraonului Hatshepsut din cea de-a XVIII-a dinastie a Egiptului, situat vizavi de orașul Luxor, considerat a fi o capodoperă a arhitecturii antice.
Artiştii erau persoane destul de culte. Arheologul polonez Anastasia Stupko-Lyubchinskaya a stabilit modul în care meșterii experimentați predau elevilor săi arta în Egiptul Antic, titrează ”The Art Newspaper”, cu referire la revista științifică ”Antiquity”. Deși oamenii de știință au înțeles de mult care erau etapele în crearea operelor de artă în Egiptul Antice, acestea fiind distinse, rareori au reușit să găsească probe certe ale presupoziţiilor lor, în baza unor exemple de pe obiectele conservate.
Stupko-Lyubchinskaya a reușit să reconstituie metodele de lucru ale artiștilor, prin cercetările efectuate la Templul Hatshepsut, atunci când o femeie faraon a domnit, între 1473 și 1458 î.Hr. Clădirea este situată pe malul vestic al Nilului, lângă Valea Regilor. Pereții capelei situată în Templu sunt acoperiți cu reliefuri, înfățișând o procesiune de oferire a darurilor.
Numeroase figuri, care repetă anumite elemente, împreună cu păstrarea lor excepțională, au oferit o oportunitate unică de a-i cunoaște mai îndeaproape pe cei care au lucrat în capelă, de a cunoaşte procesul tehnologic al muncii lor, organizarea și condițiile acesteia’, a precizat Stupko-Lyubchinskaya.
În trecut, arheologii credeau că ucenicii nu erau instruiți pentru proiectele la care participau. Dar Stupko-Lyubchinskaya a aflat că în Templul Hatshepsut, maeștrii corectau greșelile ucenicilor lor și le permiteau să decupeze chiar ei în mod independent secțiunile.
Ea a stabilit că artiștii mai puțin experimentați creau, de regulă, trunchiul, brațele și picioarele figurilor, iar meșterii (cei care predau arta picturii, sculpturii), creau fețele.
Atât mentorii, cât și ucenicii se ocupau de peruci pentru că dura mult confecţionarea acestora. De asemenea, s-a demonstrat că artiștii erau, de regulă, împărțiți în două grupuri, fiecare dintre ele, lucrând pe propriul zid. Acest lucru a dus la diferențe de calitate a lucrării și la unele decizii artistice.
RADOR
Foto: Pixabay
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.