Foto: Serge Sauvage / Moment Editorial / Getty Images
Poveştile cu navele fantomă sunt de-o vârstă cu navigaţia. Pe de altă parte în epoca actuală, în care toate se monitorizează şi se înregistrează undeva într-un raport triplicat, am crede că nu mai e loc pentru apariţia lor. Faceţi cunoştinţă cu Liubov Orlova, nava fantomă a secolului XXI:
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
3 decembrie 2021, 00:00 / actualizat: 3 decembrie 2021, 6:14
Poveştile cu navele fantomă sunt de-o vârstă cu navigaţia. Pe de altă parte în epoca actuală, în care toate se monitorizează şi se înregistrează undeva într-un raport triplicat, am crede că nu mai e loc pentru apariţia lor. Faceţi cunoştinţă cu Liubov Orlova, nava fantomă a secolului XXI:
Liubov Orlova a fost mândria constructorilor de nave din Iugoslavia. Vasul a fost realizat la comandă sovietică în 1976 şi a colindat mările peste 30 de ani. A fost şi la Cercul Arctic, nava de 90 de metri, capabilă să transporte 110 pasageri şi 70 de membri de echipaj, făcând faţă cu brio condiţiilor aspre. A rezistat furtunilor şi gheţurilor, dar nu a mai putut rezista problemelor financiare ale proprietarului. În 2010, echipajul a abandonat pur şi simplu vasul într-un port din Canada, când deja oamenii nu-şi mai primiseră salariile de 5 luni.
După neplata unor datorii, autorităţile au scos nava la licitaţie. Aşa a ajuns Liubov Orlova în posesia companiei greceşti Neptune: unde s-a considerat însă că recondiţionarea ar costa prea mult, singura soluţie fiind dezmembrarea. În fond, 4 mii de tone de fier vechi trebuie să valoreze câte ceva! 2 ani de zile s-a degradat nava încet-încet în portul St. Johns, până când noul proprietar a putut încheia un contract pentru dezmembrare şi reciclare la câteva mii de km, în Republica Dominicană. Şi aici a devenit ciudată soarta navei, în ianuarie 2013.
De 2 zile se îndrepta Liubov Orlova spre locul de dezmembrare, care urma să fie ultima sa ţintă. În acest moment cablul cu care era tractat s-a rupt pe vreme de furtună. Vasul nu a mai reuşit să fie recapturat pe vântul de 140 km şi valurile de 7 m. Nava în derivă a creat ceva panică prin zonă, pentru că era un pericol nu doar pentru traficul maritim, dar şi pentru platformele petroliere. Paza de coastă a fost alertată şi mai multe vase au pornit în căutarea lui Liubov Orlova: a fost găsit peste 12 zile, în ape internaţionale, îndreptându-se spre ocean.
Din acest moment însă proprietarii s-au spălat pe mâini: au ajuns la concluzia că nu mai vor să achite recapturarea, pentru că efectiv nu se merită, să ia nava cine-o vrea. Compania de tractare nu a vrut să se ocupe pe cont propriu de epavă, iar autorităţile canadiene nu s-au arătat interesate, de vreme ce Liubov Orlova oricum nu mai era în apele naţionale. Epava a fost aşadar abandonată, plutind înspre est, în traversarea fantomatică a Oceanului Atlantic. 3 săptămâni mai târziu un satelit american a detectat-o la 2 mii de km de coasta Irlandei; o săptămână mai târziu distanţa scăzuse la 1300 km. A fost ultima oară când vasul fantomă a fost văzut. Uneori oamenii i-au detectat transmisia automată prin care cerea ajutor, dar ochii omului nu l-au mai zărit vreodată. Se crede că s-a scufundat în apele cu o adâncime de 4-5 km.
Un an mai târziu, ziarul britanic de scandal Sun a prezentat într-un stil bombastic povestea lui Liubov Orlova, despre care a afirmat că s-ar putea îndrepta spre Anglia. A fost citat un oarecare Pim de Rhoodes, expert în nave scufundate, care a povestit că epavele sunt mereu pline de şobolani; care, de vreme ce nu mai au nimic de mâncare, încep să se mănânce între ei. Şobolanii canibali au invadat prima pagină a ziarelor britanice: aduşi în Anglia de nava rusească fatidică, aflată probabil de luni de zile pe fundul oceanului. O piesă pop-rock stă mărturie a obsesiei publicului pentru acest subiect.
Andrea Nagy
Foto: Serge Sauvage / Moment Editorial / Getty Images
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.