Radio Cluj…la modă: designerul lunii: Manfred Thierry Mugler (I)
Manfred Thierry Mugler
Decada anilor ‘80 în modă a fost una extrem de prolifică dacă este să ne gândim la afluxul de tineri designeri de atunci. Carierele fulminante ale unui Lacroix, Alaia, Claude Montana, Jean Paul Gaultier și nu în ultimul rând Thierry Mugler atunci s-au lansat, pe un teren care absorbea moda și noutatea de care era cu adevărat nevoie într-o lume occidentală aflată la un nivel de viață mai mult decât satisfăcător.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
9 decembrie 2021, 06:00 / actualizat: 9 decembrie 2021, 9:16
Decada anilor ‘80 în modă a fost una extrem de prolifică dacă este să ne gândim la afluxul de tineri designeri de atunci. Carierele fulminante ale unui Lacroix, Alaia, Claude Montana, Jean Paul Gaultier și nu în ultimul rând Thierry Mugler atunci s-au lansat, pe un teren care absorbea moda și noutatea de care era cu adevărat nevoie într-o lume occidentală aflată la un nivel de viață mai mult decât satisfăcător.
Modul cum era privită femeia, ca propriul său stăpân, independentă financiar și cu statut bine întemeiat nu doar în familie ci și în societate, cerea propuneri noi și din partea designerilor.
Moda era necesar a fi creată după chipul și asemănarea acestui model feminin.
Acesta este contextul în care cariera lui Thierry Mugler s-a lansat.
Manfred Thierry Mugler
Un context mai mult decât propice, în care tipul de seducție exercitat prin intermediul vestimentației nu mai avea nimic de a face cu stilul femeii floare promovat de Dior cu câteva decenii înainte, deși creația Mugler pune accentul la fel ca și acea a lui Dior exact pe atributele esențiale ale feminității.
Thierry Mugler a venit pe lume într-o zi de 21 decembrie a anului 1948, taman odată cu solstițiul de iarnă, care marchează și debutul zodiei Capricornului. Se poate găsi marcajul saturnian specific semnului în creația sa, pentru cei care cunosc și elemente de astrologie dar nu vom face asta acum.
Ca și adolescent, Thierry era atras de desen și de pictură, iar după propriile sale confesiuni putea să se plimbe ore în șir studiind detaliile catedralei din Strasbourg, orașul său natal, sursă inepuizabilă pentru imaginația sa.
Acolo, cu siguranță avea să vadă figurile de îngeri și demoni, între care avea să-și plaseze prototipul feminin preferat.
Aplecarea sa evidentă către partea artistică a existenței nu a numărat doar desenul sau pictura.
Vreme de șase ani, Mugler a făcut parte din ansamblul de balet al Operei din Rhin ca dansator profesionist, aspectul acesta fiind esențial pentru modul cum avea să privească ideea de spectacol al modei.
Această prezentare necesită JavaScript.
La vârsta de 20 de ani a plecat la Paris, unde, o vreme, a lucrat ca stilist de vitrine pentru un boutique foarte în vogă la acea vreme numit Gudule, în același timp ocupându-se cu designul de modă pentru diferite firme mai mult sau mai puțin cunoscute.
Abia cinci ani mai târziu, în 1973, avea să-și lanseze prima sa colecție de modă Café de Paris în parteneriat – cum altfel? – cu omul de afaceri Alain Caradeuc.
În 1978 și-a deschis magazinul sub nume propriu în Places des Victoires și a lansat linia masculină.
Chiar dacă nu cunoașteți pe deplin creația Mugler este suficient să pomenesc de clipul video, celebru în vremea sa: Too Funky a lui George Michael, unde toate top modelele în vogă din anii ‘90 sunt înveșmântate în creații Mugler, iar clipul beneficiază de direcția sa artistică.
Tipul de femeie preferat de Mugler este cel al seducătoarei, al femeii vampă, un fel de inspirație din vechiul Hollywood mixat cu o femeie a viitorului, robotică de-a dreptul, pe alocuri.
Este lesne de înțeles că maniera sa de creație a stârnit numeroase controverse și critici, Mugler fiind nu de puține ori catalogat ca sexist, dar după propria sa mărturisire, femeia propusă de el putea fi încadrată mai degrabă în tipul femeii războinice și libere, dar totodată feminină în exces și mândră de acest lucru.
Această prezentare necesită JavaScript.
Creația Mugler nu se potrivește, nici astăzi, după atâta timp firilor soft, după cum multe dintre doamne ar putea decide și azi că Mugler face din femeie un obiect sexual prin excelență, dar vom vedea săptâmâna viitoare că nu este vorba doar despre atât.
Partea de spectacol al modei în sensul cel mai autentic al noțiunii nu poate fi despărțită de creația sa.
Călina Langa, fashion designer
Pozele provin din: Fashion designers from A-Z Ed Taschen
Le dessins sous toutes ses coutures catalog al muzeului Palatului Galliera 1995
Dictionnaire International de la Mode Editions du Regard 2010
Expoziția de la Montreal din 2019 Couturissime de la Musee des Beaux Arts
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.