Două premiere la Teatrul Național din Cluj-Napoca
Regia: Emanuel Petran
Scenografia: Cristian Rusu
Aranjament muzical: Domokos Előd
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
Cu:
Dan Chiorean
Irina Wintze
Cristian Rigman
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 16 decembrie 2021, 12:28
Piesa lui Horia Gârbea, Crimă cu pistol și bile, este o excelentă comedie neagră care ne confruntă cu probleme de acută actualitate privind justiția și jocul dintre adevăr și minciună, în planurile unei realități incerte, mereu schimbătoare. Este un text incitant, care conține acea vibrație dramatică, acea esență care nu poate fi revelată decît pe scenă, întrupată de jocul actorilor și creând la rândul ei magia teatrală resimțită de spectatori.
Regizorul Emanuel Petran și actorii Irina Wintze, Dan Chiorean și Cristian Rigman vă invită să luați parte alături de ei la dezlegarea unei enigme polițiste care se răsfrânge – prin implicațiile ei sociale și psihologice – asupra întregii noastre societăți de azi.
Emanuel Petran se află pentru prima oară, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, în ipostaza de regizor, conducându-și colegii prin meandrele acestei comedii despre care autorul ei, Horia Gârbea, declară că „în ceea ce mă privește, în piesă nu am căutat să ofer răspuns unor chestiuni insolubile, cărora filosofia și teatrul le dau târcoale de la anticii greci la postmodernii globaliști. Am încercat să prezint o situație cu aparența realității în care, din fațete diverse, corpul real nu poate, de fapt, să fie reconstituit. Ceea ce rămâne însă și este de netăgăduit, indiferent de imaginile înșelătoare proiectate în oglinzi mai mult sau mai puțin mișcătoare, este substratul etic. Acesta nu poate fi eludat pe principiul aparențelor”.
Vă invităm să urmăriți, cu sufletul la gură, întreaga pleiadă de situații prin care personajele sunt nevoite să treacă, în acest joc al „aparențelor”.
……………………………………….
Premiera spectacolului Nu mai ține linia ocupată de Alexandra Felseghi
pe scena Teatrului Naţional din Cluj-Napoca
Teatrul Naţional Cluj-Napoca anunţă premiera spectacolului Nu mai ține linia ocupată de Alexandra Felseghi. Premiera va avea loc sâmbătă, 18 decembrie 2021, în sala mare, de la ora 19:00. Următoarea reprezentație: marți, 21 decembrie, ora 19:00.
Regia: Adina Lazăr
Decorul: Andreea Tecla
Costume: Andra Handaric
Coregrafia: Andrea Gavriliu
Sound design: Adrian Piciorea
Video design: Ioana Pop, Daniela Groza
Designer colaborator: Adrian Balcău
Asistent de regie: Oana Tămaș
Asistent scenografie: Florin Suciu
Asistent dramaturgie: Codruța Cadar
Design afiș: Milena Mistodie
Maestru de lumini: Jenel Moldovan
Distribuția:
Andreea Tomuță: Diana Buluga
Elena Vasiliu: Sânziana Tarța
Maria BerbeceanuAdriana Băilescu
Monica Tomuță: Elena Ivanca
Reporter: Angelica Nicoară
Cor: Diana Ioana Licu, Angelica Nicoară, Elena Ivanca, Adriana Băilescu
Alexandru Berbeceanu: Ionuț Caras
Flavius Obăcescu: Matei Rotaru
Sere Ghinoiu: Adrian Cucu
Ady Cucui: Cosmin Stănilă
Valy Cucui: Radu Dogaru
În premieră națională, un text inedit, scris pentru și, în mare parte, la scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, Nu mai ține linia ocupată are la bază cazul Alexandrei Măceșanu, tânăra răpită și ucisă în vara anului 2019 în Caracal. O poveste îngrozitoare în fața căreia „întreaga echipă a simțit revoltă și neputință”, dar care a trezit nevoia „de a oferi o voce unor femei ale căror tragedii ar fi putut fi evitate dacă ele ar fi fost tratate cu mai mare seriozitate atât de comunitate, cât și de autorități“, așa cum afirmă autoarea, Alexandra Felseghi. Regizoarea Adina Lazăr mărturisește că „există momente în spectacol atât de tensionate și încărcate emoțional” cu care e greu să te obișnuiești.
Vă invităm să fiți alături de noi la acest spectacol-protest împotriva „nedreptății și a încălcării drepturilor unor oameni de către alți oameni”.
Piesa face parte din Trilogia (ne)Dreptății, alături de Verde Tăiat și Nu vorbim despre asta. Alexandra Felseghi mărturisește că „am dorit să trag un semnal de alarmă care, dincolo de senzaționalul din presă, ascunde drama unor oameni, victime colaterale ale ignoranței și nepăsării. Consider că este un text și un spectacol necesar, mai ales în contextul pandemic cu care ne luptăm de mai bine de un an și jumătate, perioadă în care violența domestică s-a amplificat drastic (nu doar în România, ci și la nivel global și mai ales în lunile de lockdown). Nu mai ține linia ocupată este povestea unui copil care-și caută părinții și a unor părinți care-și caută copilul. Este o poveste a consecințelor pe care le poate avea lipsa unor modele familiale sănătoase. Este o poveste a foamei de iubire. Este o poveste a vieții incerte care poate transforma adolescentele în victime sigure ale traficului de persoane. Toate aceste povești au loc peste tot în proximitatea noastră, de cele mai multe ori trecute sub tăcere din cauza rușinii sau a neștiinței. De data asta, am ales să mă opresc și să reflectez asupra lor.”
Comunicat de presă
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.