Radio Cluj…la modă: designerul lunii: Manfred Thierry Mugler (II)
În celebrul clip video Too Funky există un corset, devenit celebru, inspirat de caroseria unei mașini, sau foarte bine, de acela al unei motociclete, prevăzut cu oglinzi retrovizoare, realizat din fibră de sticlă – trebuie să ținem seama și de faptul că multe dintre creațiile sale au reprezentat, pentru acea vreme niște inovații iar referirea strictă doar la materialul conform și obișnuit dat de o țesătură clasică era destul de reducționistă pentru mintea creatorului.
Asocierea de forță dintre calitățile unei mașini și cele ale unei femei super-power nu este deloc întâmplătoare pentru viziunea sa asupra femeii, asta neînsemnând că ele ar fi fost lipsite de seducție.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 16 decembrie 2021, 06:00 / actualizat: 16 decembrie 2021, 8:09
Dimpotrivă. O altă realizare de-a sa, și anume rochia neagră îmbrăcată de personajul întruchipat de Demi Moore în filmul Propunere indecentă, a stârnit valuri de uimire,mai degrabă, din cauza subiectului decât din pricina rochiei.
Rochia neagră cu cupe provocatoare în care bustul generos al actriței era pus în valoare cu nota de seducție inclusă era mai degrabă elegantă și decentă față de alte creații Mugler.
Dar se pare că unul dintre cuvintele cheie ale întregii creații semnate Mugler este provocarea.
Atracția pentru filmele de sorginte noir populate cu vampe seducătoare este perceptibilă în tușa extrem erotică a creațiilor sale – talii subțiri ce par de-a dreptul ireale, gâtuite în corsete ajustate cu busturi voluptoase și șolduri la care, adăuga exact ca și Dior, căptușeli matlasate pentru a crea contrast între volume, umeri largi vătuiți, elemente ce conturează silueta de nedezmințit a unei veritabile femme fatale.
De aici au apărut și comentariile negative – femeia văzută strict prin prisma atributelor sexualizante sau chiar ca obiect sexual a reprezentat cea mai importantă acuză adusă creației sale.
Dar după cum se știe și dintr-o anume zicală cu frumosul care se află în ochiul privitorului, este cât se poate de evident că fiecare poate citi ce dorește în orice tip de creație, fie ea vestimentară sau artistică.
Pe lângă această conotație, creațiile Mugler se bucurau și de-o teatralitate aparte- un lucru pe care nu multă lume îl gustă.
Cheia de boltă a formulei stilistice marca Mugler a reprezentat-o corsetul. Chiar și în hainele pret-a-porter create putem vedea și azi, prin intermediul magazinelor vintage sau second-hand, linii ale unei arhitecturi vestimentare ce amintesc de acesta. Multe tăieturi ce folosesc la cambrarea cât mai exactă pe corp dar, deopotrivă și linii ascuțite, angulare, geometrice, aparent lipsite de feminitate.
Mugler a făcut cunoștință cu Mr. Pearl, un mare artist al confecționării corsetăriei în anul 1989, an ce avea să decidă colaborarea perpetuă dintre ei până la momentul închiderii casei sale de modă.
Cu ajutorul inegalabil al acestuia, Mugler a creat corsete ce înglobau blană, latex, metal, diamante, piele sau vinilin, o paletă extrem de diversificată de propuneri care au definit tipul de siluetă fascinantă pentru orice bărbat de pe această lume- femeia clepsidră sau hourglass. Toate acestea într-o epocă în care, global, domina minimalismul lui Calvin Klein sau Helmut Lang.
După închiderea casei sale de modă din anul 2003, Mugler s-a concentrat cu precădere pe costume de scenă, la fel ca și Christian Lacroix protagonistul rubricii noastre din mai.
Pentru mințile debordând de creativitate, adesea moda lasă loc mai puțin exprimării acesteia și datorită condițiilor impuse, de a fi purtabilă și practică, așa că nu puțini au fost cei care i-au solicitat lui Mugler sprijinul creator.
El a creat astfel ținute pentru Beyonce, David Bowie, Diana Ross, Mylene Farmer sau Cirque du Soleil și nu doar atât. A fost un fotograf excepțional care a realizat cadre de neuitat obținute cu strădanie imensă din partea echipei, a modelelor și a sa, într-o epocă în care nu exista fotografia digitală
A dispărut din ochiul public o vreme îndelungată iar cînd a reapărut nu mai semăna cu cel din tinerețe. Și-a schimbat chiar și numele, dorind să fie cunoscut ca Manfred, lâsând orice urmă a trecutului departe.
Călina Langa, fashion designer
Pozele provin din Fashion designers from A-Z Ed Taschen
Imagini din expoziția de la Montreal din 2019 Couturissime de la Musee des Beaux Arts
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.