Ascultă Radio România Cluj Live

Peste 14 milioane de italieni se informează doar de pe Facebook

retele socializare

În timp ce tehnologiile digitale au fost fundamentale încă de la începutul pandemiei, pe termen lung, au evidențiat riscurile care se ascund în spatele unei comunicări care trece înainte de toate prin rețelele de socializare. Bulimia știrilor la nivel mondial declanșată de Covid-19, ne-a pus în primul rând în fața posibilității de a citi știri părtinitoare, sau chiar false.

retele socializare
Foto: retele socializare

Articol editat de cristina.rusu, 31 decembrie 2021, 17:00

În timp ce tehnologiile digitale au fost fundamentale încă de la începutul pandemiei, pe termen lung, au evidențiat riscurile care se ascund în spatele unei comunicări care trece înainte de toate prin rețelele de socializare. Bulimia știrilor la nivel mondial declanșată de Covid-19, ne-a pus în primul rând în fața posibilității de a citi știri părtinitoare, sau chiar false.

Observatorul permanent Censis-Ital Communications privind agențiile de comunicare din Italia a monitorizat obiceiurile digitale ale italienilor și a scos la lumină date care dau de gândit.

Astfel, unul dintre aspectele cele mai îngrijorătoare este că 14 milioane și jumătate de italieni (30,1% dintre cei cu vârste între 14-80 de ani) folosesc Facebook pentru a citi știrile, procentul ajungând la 41,2% în rândul licenţiaţilor, la 39,5% printre subiecții cu vârsta cuprinsă între 30 și 44 de ani, şi la 33% dintre femei.

Și nu există doar Facebook: 12,6% din populație îşi ia informațiile de pe YouTube (ponderea fiind de 18% în rândul tinerilor) și 3% de pe Twitter (5% printre cei mai tineri).

Rețelele de socializare sunt utilizate în general împreună cu alte surse de informații. Partea dramatică este însă că 4 milioane și jumătate de italieni îşi procură informaţiile doar pe aceste platforme digitale. În acest fel, există riscul de a ne refugia într-un fel de spațiu închis în care se află doar știri care corespund propriilor tendințe și înclinații, în detrimentul capacității de a discerne ceea ce se întâmplă în jurul nostru.

Funcția agențiilor de comunicare este, așadar, fundamentală, acestea jucând un rol de garant al calității și fiabilității fluxurilor informaționale, deoarece folosesc canale de producție și distribuție de știri verificate.

Pentru Massimiliano Valerii, directorul general al Censis, utilizatorii trebuie să fie liberi să navigheze pe web, însă trebuie să fie protejați de știrile false și de dezinformarea care afectează indivizii și comunitatea. Pandemia a declanșat o infodemie comunicativă care a alimentat o serie de informații false asupra bolii și vaccinurilor, determinând comportamente care au un impact decisiv asupra tendinței infecțiilor. Ceea ce s-a întâmplat relevă că, chiar și pe web, sunt necesare reguli și profesioniști care să asigure o bună comunicare, a subliniat Valerii.

Și tocmai în ceea ce privește comunicarea medicală în vremuri de pandemie, Observatorul înregistrează că peste jumătate dintre italieni (54,2%) consideră pozitivă prezența în mass-media a experților din diferitele domenii ale medicinei.

Părerile celorlalţi 45,8%, sunt opuse, aceştia considerand că virologii și epidemiologii ar fi creat confuzie și dezorientare (34,4%) sau ar fi fost chiar dăunătoari, deoarece au provocat alarmă (11,4%). Cea mai urgentă intervenție pentru a stopa proliferarea știrilor false pe web, raportată de 56,2% dintre italieni, este implementarea unor sancțiuni mai severe pentru cei care răspândesc în mod deliberat știri false.

Latura emoțională evidențiată de datele Censis-Ital este și ea fundamentală. 55,1% dintre italieni sunt convinși că tehnologia digitală stimulează ura, resentimentele, conflictele, procent care ajunge la 58,9% în rândul femeilor și la 58,4% în rândul tinerilor sub 34 de ani; iar 22,6% se tem să nu devină victime ale haterilor.

 

RADOR

Foto: arhivă Radio Cluj

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Incredibila poveste a lui Andrei
Diverse marți, 19 noiembrie 2024, 00:00

Incredibila poveste a lui Andrei

Andrei, un român în vârstă de 36 de ani, care deține o pescărie renumită în Roma, capitala Italiei, a ajuns în atenția presei locale după...

Incredibila poveste a lui Andrei
Recomandări pentru o piele sănătoasă şi hidratată în sezonul rece
Diverse luni, 18 noiembrie 2024, 12:00

Recomandări pentru o piele sănătoasă şi hidratată în sezonul rece

În lunile reci, pielea noastră este expusă provocărilor, din cauza temperaturilor scăzute, vântului şi aerului uscat. Pentru a păstra pielea...

Recomandări pentru o piele sănătoasă şi hidratată în sezonul rece
Aeronavă lovită de un glonț, în timp ce se pregătea să decoleze
Diverse luni, 18 noiembrie 2024, 11:36

Aeronavă lovită de un glonț, în timp ce se pregătea să decoleze

O aeronavă a companiei Southwest Airlines care se pregătea de decolare de pe aeroportul Dallas Love Field a fost lovită de un glonț, incident în...

Aeronavă lovită de un glonț, în timp ce se pregătea să decoleze
1.700 de piese din ceramică chinezească vor fi donate unui muzeu
Diverse luni, 18 noiembrie 2024, 00:00

1.700 de piese din ceramică chinezească vor fi donate unui muzeu

British Museum a anunţat că va primi 1.700 de piese din ceramică chinezească renumite pe plan internaţional, în valoare de circa 1 miliard de...

1.700 de piese din ceramică chinezească vor fi donate unui muzeu
Diverse duminică, 17 noiembrie 2024, 18:00

Descoperire excepțională: cameră funerară celtică de 2.600 de ani

O descoperire arheologică recentă din Germania a entuziasmat cercetătorii din întreaga lume: o cameră funerară celtică perfect conservată,...

Descoperire excepțională: cameră funerară celtică de 2.600 de ani
Diverse duminică, 17 noiembrie 2024, 12:00

Ne culcăm târziu, îmbătrânim mai repede!

Multe persoane obișnuiesc să se culce noaptea târziu, de obicei, la ora 24:00 noaptea, sau chiar 1:00 dimineața, ori mai târziu.   La ce...

Ne culcăm târziu, îmbătrânim mai repede!
Diverse duminică, 17 noiembrie 2024, 10:29

Povestea ananasului – obiect de lux, închiriat cu ora pentru petreceri

Ananasul este astăzi un fruct devenit banal, prezent în toate colţurile lumii, dar între secolele 16 şi 18 avea o valoare comercială atât de...

Povestea ananasului – obiect de lux, închiriat cu ora pentru petreceri
Diverse duminică, 17 noiembrie 2024, 00:00

Un celebru smarald a fost vândut la licitaţie pentru o sumă record

Un smarald de 37 de carate, numit după proprietarul său original, Aga Khan, a fost vândut la licitaţie pentru aproape 9 milioane de dolari,...

Un celebru smarald a fost vândut la licitaţie pentru o sumă record