Fotó: Peter Charlesworth / LightRocket / Getty Images
Părea o idee grozavă să lansezi un hotel plutitor, care să primească turişti la Marea barieră de corali. Proiectul a fost însă urmărit de ghinion încă de la început, iar hotelul rugineşte de câţiva ani neperturbat în Coreea de Nord:
Foto: Fotó: Peter Charlesworth / LightRocket / Getty Images
Părea o idee grozavă să lansezi un hotel plutitor, care să primească turişti la Marea barieră de corali. Proiectul a fost însă urmărit de ghinion încă de la început, iar hotelul rugineşte de câţiva ani neperturbat în Coreea de Nord:
Un hotel plutitor nu e cine ştie ce lucru nemaiauzit în zilele noastre, când navele de croazieră pot transporta mii de turişti. Alta era însă situaţia în anii ’80, când un australian pe nume Doug Tarca s-a gândit la ideea de a lansa o navă la Marea barieră de corali. Părea ideea turistică a secolului să petreacă omul câteva zile admirând coralii, în condiţii de 5 stele. Proiectul iniţial presupunea recondiţionarea unei nave vechi; dar pentru că s-au găsit investitori, a fost construită o navă special în acest scop, pentru suma de 45 de milioane de dolari.
Barrier Reef Resort, primul hotel plutitor de lux, a pornit din portul din Singapore în vara anului 1987. Avea o înălţime de 7 etaje, piscină cu apă dulce, observator subacvatic, teren de tenis, 2 restaurante şi un club. Atâta doar că… parcă era blestemat. A reuşit să parcurgă drumul de 5 mii de km până la Marea barieră de corali; apoi, cu câteva înainte de deschidere, a fost serios avariat de un ciclon tropical, chiar şi navele mici, destinate transportului turiştilor, fiind scufundate. Pagubele încă s-ar fi putut remedia… dar apoi s-a dovedit că, în atolul ales, fundul oceanului e tapetat cu mine şi tot felul de muniţii, rămase de pe vremea celui de-al Doilea Război Mondial. Nu tocmai genul de informaţie care să atragă turiştii!
Hotelul a fost inaugurat în 1988, când au ieşit la iveală alte surprize neplăcute. Printre altele, faptul că etajele superioare se clătinau serios la cea mai mică pală de vânt, proprietarii fiind nevoiți să atribuie personalului de serviciu apartamentele cele mai scumpe. Cât despre modul de a ajunge acolo: se putea face ori incomod, cu elicopterul, ori îndelungat, cu catamaranul. În orice caz, când era vreme rea, nu se mai putea face nicicum. Și, în fond: în afară de admiratul coralilor și de scufundări, efectiv nu mai era nimic altceva de făcut. Afacerea a dat faliment după doar un an. Nici măcar o zi nu a avut camerele ocupate complet.
Nava uriașă a fost achiziționată de oameni de afaceri din Vietnam și, după un nou drum de 5 mii de km, a început o viață nouă pe malul Saigonului. Cam un deceniu a funcționat și chiar s-a bucurat de apreciere, dar întreținerea devenea tot mai scumpă, iar proprietarii nu voiau să se lanseze în cheltuielile recondiționării, care nu se mai putea amâna. Apoi a sosit o ofertă dintr-o direcție neașteptată: Coreea de Nord. Vorbim de anul 1998, când apăruse ideea de a permite intrarea turiștilor în țara izolată: care nu ar putea să vadă chiar ce vor, dar ar cheltui bani într-un mediu inedit. Așa a ajuns nava, după un nou drum de 4500 km, în golful Kumgang; unde se află și acum, după cum demonstrează imaginile din satelit de pe Google.
După o renovare cât-decât, s-a redeschis în 2000, sub numele de Hotel Haegumgang. Turiștii occidentali nu au prea venit, dar a intrat printre destinațiile preferate ale chinezilor și ale sud-coreenilor. A funcționat cu mare succes timp de 8 ani, deși cu mai puțină strălucire decât se intenționase inițial. Apoi prin 2008, un vizitator sud-coreean a ieșit cumva din zona dedicată turiștilor, rătăcind până ce a ajuns la o bază militară, unde a fost împușcat. Scandalul diplomatic a fost imens, iar hotelul a fost închis temporar; situație care s-a prelungit până în ziua de azi. Kim Jong-un a vizitat nava abandonată prin 2008 și a declarat că ar trebui să fie recondiționată, dar a fost doar încă un plan căruia i-a pus capăt pandemia.
Andrea Nagy
Fotó: Peter Charlesworth / LightRocket / Getty Images
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.