Radio Cluj…la modă: designerul lunii: Azzedine Alaia – partea I
Deși a făcut parte din generația de aur a creatorilor de modă care au marcat decada optzecistă, drumul către succes nu a fost totdeauna facil sau simplu, așa cum s-ar putea crede din exterior.
Alaia, la fel ca mulți alți creatori era pasionat de modă de tânăr. prins în mirajul imaginilor din revista Vogue, pe care sora sa geamănă, o împrumuta de la o prietenă franțuzoaică a mamei sale.
Deși pare imposibil de crezut, Alaia s-a înscris la Ecole des Beaux Arts din Tunis declarând o vârstă mai mare, decât avea pentru a putea fi admis.
A urmat cursurile de sculptură, lucru deloc întâmplător pentru modul ulterior în care avea să privească veșmântul, intrinsec legat de corpul uman.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 17 februarie 2022, 06:00 / actualizat: 17 februarie 2022, 8:03
Porecla de “King of Cling” dată creatorului nu face decât să accentueze preferința sa pentru haine ajustate perfect pe corp, mulate, perfect aderente anatomiei femeii pe care, creatorul a declarat că o iubește și că țelul său de-a lungul întregii sale cariere a fost de-a o face frumoasă.
Într-un interviu din 2013, creatorul s-a confesat elegant despre crezul său estetic: “Iubesc femeile. Nu m-am gândit niciodată să fac lucruri noi, în sensul de-a fi creativ sau original. Mi-am dorit să creez haine care să facă femeile frumoase.”
Lucru care se pare că i-a reușit de vreme ce modelele sale statuare cum era de pildă Grace Jones, au fost imortalizate în imagini devenite, astăzi de-a dreptul iconice.
În 1957 Alaia ia drumul Parisului, epicentrul modei, urmând parcursul firesc al multora dintre creatorii celebri.
Lucrează doar cinci zile la Dior, în vremea directoratului artistic a lui Saint Laurent, dar pleacă din cauza unor încurcături legate de acte. Îl găsim pentru două sezoane la Guy Laroche, apoi la Thierry Mugler.
Datorită unei protecții providențiale a unor doamne din aristocrația pariziană, care l-au făcut cunoscut în secret, într-un cerc închis al elitelor sociale, Alaia și-a putut vedea nestingherit de treabă, perfecționându-și tehnica de croi și aptitudinile și executând ținute pentru celebrități ca Garbo, Louise de Vilmorin sau Marie-Hélene de Rotschild.
Vestea despre talentatul creator a circulat benefic, astfel încât la momentul lansării propriului său brand, în anul 1984, Azzedine Alaia s-a bucurat de un mare succes vizibil în rândul nu doar al unui public limitat.
În acel an a primit premiul pentru cel mai bun designer al anului și pentru cea mai bună colecție realizată din partea ministerului culturii franceze, o recunoaștere binemeritată după anii lucrați într-o discreție și dedicare totală.
Până în anul 1988, designerul avea să-și extindă frontul de lucru, mutându-se într-un spațiu mai mare, potrivit cu faima de care se bucura. De statură mignonă, înveșmântat mereu în ținute de inspirație asiatică, Alaia era o fire introvertită dar extrem de generos și iubit de anturajul său de modele statuare, printre care și Naomi Campbell.
Legenda spune că tocmai Alaia i-a oferit adăpost în prima noapte petrecută la Paris celei care avea să devină celebrul top model internațional.
Azzedine Alaia este cunoscut și celebru pentru tipul de rochie extrem de ajustată pe corp, creatorul preferând adesea materiale aderente ca lycra care se mulează perfect pe forme, de-acolo și porecla consacrată.
Rochiile strânse care modelează feminin, până la exces în formula hourglass shape – femeia clepsidră, sunt amprenta sa inconfundabilă în istoria modei sec. XX, lucruri pe care le vom detalia împreună săptămâna viitoare.
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii din Histoire de la mode au XX siécle de Yvonne Deslandres Editions Somogy 1986
Moda. Il secolo degli stilisti de Charlotte Seeling, Editura Konemann 2000 pentru ediția italiană
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.