Radio Cluj…la modă: Designerul lunii – Azzedine Alaia (II)
Alaia a fost un designer atipic pentru sistemul modei conturat în acea vreme. Era total dezinteresat în a-și prezenta colecțiile în ritmul consacrat al sezoanelor impus de industria de fashion.
Articol editat de cristina.rusu, 24 februarie 2022, 06:00 / actualizat: 24 februarie 2022, 7:35
Tocmai pentru că designerul credea în dezvoltarea unor concepte artistice într-un timp firesc, neîncorsetat de rigorile și normele săptămânilor modei.
Când proiectele sale luau sfârșit, cel puțin pentru o perioadă înțelegea să prezinte colecțiile unui public, cel mai adesea restrâns.
Vanessa Friedmann de la New York Times, povestește într-un articol cum Alaia și-a dedicat întreaga viață crezului conform căruia creația de modă nu înseamnă doar haine ci este vorba, ca prin intermediul acestora, femeile să fie împuternicite într-un anume sens.
Și nu doar atât. Construcția unei imagini oferită prin intermediul modei poate oferi o viziune extinsă asupra unei perspective culturale ce merită luată în considerație.
Designerul s-a folosit de piele și tricotaje pentru a formata și a susține anatomia corpului feminin, transformând-o în cea mai bună variantă a sa. A lăsat deoparte ornamentarea exterioară pentru a construi forma perfectă a întregului, aproape în maniera unui arhitect sau sculptor, servindu-se de detalii subtile aproape invizibile pentru un ochi neexersat.
O declarație interesantă a făcut și designerul Nicholas Ghesquiere cunoscut pentru colaborarea sa cu Louis Vuitton, mărturisind că Alaia i-a schimbat complet felul de a privi moda:
Credeam, copil fiind, că moda înseamnă ornamentare și decorare în scopul înfrumusețării, dar când am văzut creațiile sale am înțeles că de fapt totul este despre construcție și arhitectură.
Lui Alaia, moda nu îi datorează doar rochiile mulate și provocatoare. Într-o perioadă când femeia devenea cu adevărat o forță, atât din punct de vedere al imaginii promovate, continuare firească a unui statut câștigat în anii ‘80, piesele de rezistență brand Alaia erau toate cele care astăzi nu mai uimesc pe nimeni, făcând parte din lexiconul modei: colanții și țintele metalice, body-urile mulate, sutiene cu push-up, rochiile mulate și pielea perforată.
Dar un lucru este mai puțin cunoscut și explică perfect acest tip de estetică. Azzedine Alaia a creat cu numai câțiva ani înainte de lansarea colecției pentru celebrul cabaret parizian Crazy Horses, de unde și obsesia pentru frumusețea integrală a corpului cu accent pe partea spatelui.
Într-adevăr Alaia este cel care a redescoperit pielea ca material pentru a da forță, prestanță și a împuternici femeia conturându-i caracterul unei amazoane moderne.
Dacă reflectăm puțin asupra epocii, unde creația lui Mugler, Montana și nu în ultimul rând Alaia sunt situate, avem tabloul complet al unei decade în care estetica predominantă era aceea de ranforsare a statutului femeii văzută drept egala bărbatului.
Este suficient să ne amintim costumele și jachetele cu umeri proeminenți și taliile contrastante înguste- o estetică preferată a decadei optzeciste de care ne servim și astăzi, reciclând-o în limbajul actual al modei.
De fapt folosirea pielii ca material a fost pretextul care l-a și împins în față pe Azzedine Alaia, printr-o colecție capsulă pe care acesta a realizat-o pentru celebrul designer de pantofi Charles Jourdan.
Din nefericire, sau poate din fericire acesta a refuzat colecția considerînd-o mult prea dură pentru proiectul său, așa cum își amintește Alaia.
Soția unei alte celebrități, a sculptorului Cesar, clientă a lui Alaia a dus-o cu ea pe redactora șefă a revistei Elle să vadă colecția.
Aceasta a fost cucerită de ineditul colecției și a ales să pună pe coperta revistei Elle una dintre jachetele de piele.
În curând o suită de admiratoare au adoptat acest tip de vestimentație, denumită după cuvintele unei cliente fidele a lui Alaia- varianta extrem sexualizantă a lui Darth Vader, ne mărturisește revista Vanity Fair.
Iar restul este deja istorie.
Călina Langa, fashion designer
Pozele provin din Dictionnaire International de la Mode Editions du Regard, 2005 Fashion Designers from A-Z , Ed. Taschen, 2010
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.