Lucrări blocate pe Autostrada Transilvania
Aflați în județul Bihor, acești 28 de kilometri de autostrada au fost începuți în 2004 de americanii de la Bechtel, care au realizat proiectul în proporție de 50 la sută, după care contractul a fost reziliat.
Articol editat de cristina.rusu, 11 martie 2022, 10:20
Constructorul lotului de 28 de kilometri dintre Biharia și Chiribiș și Compania de Drumuri au o poziție comună în privința rezilierii contractului, fiind de acord cu această soluție. Termenii în care se va face această renunțare sunt principalul motiv pentru care blocajul nu poate fi depășit.
Potrivit unor surse din cadrul Companiei de drumuri, în cadrul unei întâlniri de la sfârșitul lunii februarie, ambele părți au fost de acord cu rezilierea contractului. Ulterior însă, constructorul a solicitat decontarea cheltuielilor făcute cu proiectarea și organizarea de șantier, moment în care discuțiile s-au blocat din nou.
Din 2020, de când a fost atribuită licitația, și până acum asocierea de firme condusă de societatea autohtonă Tramenco nu a avansat deloc cu lucrările. În timpul proiectării, constructorul a invocat că soluțiile tehnice înaintate de statul român nu sunt potrivite, a venit cu altele și a cerut 130 de milioane de lei în plus.
Solicitarea a fost categoric respinsă de CNAIR, care acum amenință cu rezilierea unilaterală a contractului și emiterea unui certificat negativ care nu va mai permite constructorului să participe la licitații timp de trei ani. Problema e procesul care va urmă, pentru că reprezentanții constructorului afirmă că au făcut deja cheltuieli și vor decontarea lor.
Lotul Biharia – Chiribiș a fost început în 2004 de Bechtel și abandonat zece ani mai târziu, timp în care s-au realizat doar 50 la sută din lucrări. Ulterior a mai fost organizată o licitație, câștigată de o firmă din Spania, care a renunțat până la urmă la contract pentru că nu a reușit să finalizeze proiectul tehnic.
Actualul constructor a câștigat licitația după ce a venit cu o ofertă financiară de numai 78 la sută din costurile estimate de Compania de drumuri.
Astfel, au trecut încă zece ani, timp în care între Biharia și Chiribiș lucrările au stagnat și în acest moment nu există un termen realist pentru finalizarea acestei bucăți din Autostrada Transilvania.
Situația este asemănătoare și pe lotul vecin, Chiribiș – Suplacu de Barcău, unde există un câștigător, dar contractul de execuție nu poate fi semnat din cauza că licitația a fost contestată.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.