Radio Cluj…la modă: Inspirația religioasă în modă
Moda, văzută cel mai adesea ca frivolă, în contrast total cu conceptul credinței și al religiei constituie o problematică pe care mulți dintre creatori, de-a lungul vremii, și-au dorit să o depășească și să demonstreze prin creațiile lor că nu este nimic facil – ca de pildă, Balenciaga sau Lacroix – în sursa de inspirație pusă la îndemână de religie, religiozitate sau ritualuri. Și nu se discută strict despre cele creștine, ci despre toate confesiunile care au inspirat creatorii de modă.
De altfel, o expoziție de mare succes care a avut loc la Metropolitan Museum of Modern Arts în anul 2018, curatoriată de Andrew Bolton, Heavenly Bodies: Fashion and Catholic Imagination avea să pună în discuție vizuală exact termenii în care moda onorează ideea credinței și modul cum religia influențează modul nostru de a apărea prin vestimentație.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 21 aprilie 2022, 06:00 / actualizat: 21 aprilie 2022, 10:51
Haina este fundamentală atunci cînd se aduce în discuție tema religiei. În istorie, inclusiv în cea a Bisericii, haina nu a făcut nimic altceva decît să ateste diferite alianțe religioase, să afirme diferențe de credință sau de sex și a funcționat, în cele din urmă pentru diferențierea ierarhică, de accea, chiar dacă demersul ar putea părea frivol într-o primă instanță, majoritatea veșmintelor purtate de laici, dar și de clerici își găsesc originea tocmai în haina de sorginte laică.
Căci dacă ar fi să privim în trecut prin veacuri de istorie a modei și a costumului, am observa lesne că preceptele religioase au influențat major moda și modul cum oamenii se îmbrăcau din dorința de a fi în consens cu credința în care viețuiau, sau dimpotrivă pentru a sublinia o atitudine protestatară.
În anul 1957 papa Pius al XII-lea a exprimat într-un mod exrem de clar dinamica problematicii existentă între modă și religie:
“Problema modei consistă în reconcilierea aparenței exterioare dată de ornamentație cu interiorul unui spirit liniștit și modest.”
Dacă este să dezbatem direcțiile în care religia și ritualurile religioase au influențat moda se pot distinge clar două orientări:
Una minimalistă, pe care a mers Coco Chanel în inspirația sa monocromatică, influențată fiind de copilăria sa petrecută în mănăstire, unde, de altfel a și învățat să coasă, dar și Balenciaga, ale cărui forme simple și căutate îndelung fac referire adesea la vestimentația cu capă scurtă specifică prelaților catolici.
În contrast major există orientarea opulentă a unui Christian Lacroix, Dolce și Gabbana, Mugler sau Jean Paul Gaultier pentru care rochiile grele încărcate de broderii cu mărgele sau strasuri amintesc de mozaicuri și iconografia specifică.
Unul dintre sponsorii expoziției de la Met Museum nu a fost nimeni altul decât brandul Versace, cel care în anul 1997 a realizat o colecție ce părea turnată în aur, cu broderia unor cruci aplicate pe fața rochiilor ce amintea evident despre imageria din bisericile baroce de rit catolic.
O altă colecție somptuoasă este cea creată de Dolce și Gabbana în anul 2013, inspirată de mozaicurile catedralei Monreale din Sicilia. Modelele au defilat purtînd rochii imprimate și brodate cu imagini preluate din iconografia de tip bizantin regăsită pe pereții catedralei.
Nu în ultimul rând, o colecție couture, Legend, realizată de Guo Pei în anul 2017, pentru care i-au trebuit creatoarei doi ani de muncă și strădanie ca s-o aducă la lumină, a fost inspirată de atmosfera și arhitectura unei catedrale din Elveția ce datează din sec. XVIII, din St. Gallen
Vom încheia cu imaginea, devenită iconică a miresei din colecția Christian Lacroix haute couture 2009-2010, care amintește de statuia Fecioarei din El Rocio, venerată în Almonte, Spania înveșmântată în brocarturi bogate și înconjurată de flori.
Un Paște fericit tuturor!
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.