Depășim greu pragul de 1.000 de km de autostradă
Potrivit termenelor contractuale stabilite cu constructorii, 2022 nu este un an spectaculos în ceea ce privește inaugurarea unor noi porțiuni de autostradă. Abia în următorii doi ani vor fi inaugurate noi sectoare aflate în lucru, iar alte tronsoane sunt în fază de licitare sau relicitare, după ce licitațiile inițiale au fost anulate.
Articol editat de cristina.rusu, 27 aprilie 2022, 09:48
Avem în prezent 931 de kilometri de autostradă, după cum relevă datele Institutului Național de Statistică. Într-un scenariu optimist, până la sfârșitul acestui an ar putea fi inaugurati încă 13 kilometri, dacă firma Porr finalizează lotul Sibiu – Boița, din autostrada care ajunge până la Pitești.
Borna de 1.000 de kilometri va fi depășită abia în 2024, sau la sfârșitul lui 2023, în cel mai fericit caz, când ar trebui terminate două noi bucăți din Autostrada Transilvania, de la Nădășelu până la Poarta Sălajului, respectiv de la Nușfalău la Suplacu de Barcău.
Până atunci, rămânem cu procentul de doar 5 la sută pe care îl reprezintă autostrăzile, din totalul rețelei de drumuri naționale.
Avem, în schimb, lansate mai multe licitații, majoritatea pentru autostrăzi care se vor construi în Moldova. În partea de Vest a României a fost relansată selecția pentru stabilirea firmei care va construi Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj – Deva, care include și celebrele tuneluri pentru urși.
Licitația pentru această porțiune a fost lansată în această săptămâna, iar termenul de depunere a ofertelor este 9 iunie 2022.
Față de estimările din 2019, costurile acestui sector au crescut cu aproape 1 miliard de lei, valoarea proiectului fiind acum estimată la o sumă cuprinsă între 2,3 și 2,6 miliarde de lei.
Autostrada ar trebui finalizată în 4 ani și jumătate și, potrivit caietului de sarcini, la evaluarea ofertelor se va puncta inclusiv rapiditatea execuției. În martie acest an a fost anulată o licitație pentru același sector de autostradă, la care a fost depusă o singură ofertă.
Autostrada Sibiu – Făgăraș, în lungime de 68 de kilometri, este un alt proiect pregătit pentru licitație. Pentru acest obiectiv a fost obținut la începutul anului avizul de mediu și mai e nevoie doar de o hotărâre de guvern pentru lansarea procedurilor de selecție a constructorului.
Execuția Autostrăzii Sibiu – Făgăraș a fost evaluată la 7,5 miliarde de lei, iar banii vor fi asigurați din Programul Operațional Infrastructură Mare.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.