Ascultă Radio România Cluj Live

Cristian Mungiu și filmul ”R.M.N.”, la Cannes

După două ore de proiecţie, spectatorii au aplaudat îndelung această «radiografie» a naţionalismului şi xenofobiei dar şi a sfidărilor economice cu care se confruntă locuitorii unui sat din Transilvania.

Cristian Mungiu și filmul ”R.M.N.”, la Cannes

Articol editat de cristina.rusu, 24 mai 2022, 09:50

Primele reacţii şi critici sunt extrem de pozitive, unii evocând chiar o posibilă Palme d’or pentru cineastul român, déjà multirecompensat la Cannes.

Cineastul român, Palme d’or la Cannes în 2007, sondează sufletul locuitorilor dintr-un sat din Transilvania pe fond de rasism şi pauperizare scrie Le Monde. Incidentul xenofob de la Ditrău de acum doi ani este punctul de plecare, inspiraţia noului film al lui Cristian Mungiu.

In R.M.N. satul se cheamă Recia dar este tot unul multietnic din Transilvania şi muncitorii care sosesc acolo tot din Sri Lanka sunt şi tot în fabrica de pâine lucrează, ca şi la Ditrău.

Mungiu, cu gustul său pentru realismul social, se inspiră adesea din fapte diverse şi are capacitatea de a transforma documentul în fabulă morală. Ultimul său film este unul negru, angoasant şi evocă regresiunea populistă şi creşterea intoleranţei. Pe scurt, ne scanează pulsiunile primitive conchide Le Monde.

Cu R.M.N., Cristian Mungiu scanează xenofobia ordinară. Regizorul ne prezintă o cronică implacabilă a ravagiilor naţionalismului. Filmul este magistral scrie încă din primele rânduri şi revista culturală Télérama.

Mungiu, prin toate filmele sale, diagnostichează relele societăţii române de ieri şi de azi. De această dată, în inima R.M.N., sunt naţionalismul şi xenofobia constată cunoscuta publicaţie franceză.

Agenţia France Presse a realizat un interviu cu regizorul român în care acesta îşi pune speranţa ca R.M.N. să le deschidă ochii europenilor asupra acestui rău care-i roade pe toţi europenii şi anume populismul.

Cotidianul Les Echos salută un film impresionant, puternic, care vorbeşte nu doar despre România dar şi despre Europa de azi. Cu R.M.N. Mungiu analizează tarele care se abat asupra bătrânului continent: revendicări comunitare exacerbate, teama de o pretinsă «mare înlocuire» a populaţiei locale cu imigranţi veniţi de pe alte continente, criza economică şi mizeria socială care aţâţă teama de celălalt şi rasismul mai scrie influentul ziar economic din Franţa.

Colegul elveţian de la Le Temps este şi mai laudativ. Mungiu semnează primul mare film al acestei ediţii a Festivalului de la Cannes. Forţa cineastului constă în maniera sa de a arunca o privire implacabilă asupra societăţii. R.M.N. are o estetică impresionantă notează acelaşi cotidian.

În timp ce cotidianul catolic La Croix salută o operă magistrală, Première, publicaţie specializată în cinema, ne reaminteşte mai întâi că «Mungiu nu a plecat niciodată cu mâinile goale de la Cannes. Nu vine niciodată degeaba aici. Evident, este imposibil de dat un pronostic cert la acest stadiu al competiţiei. R.M.N. are însă toate atuurile pentru a înregistra o nouă performanţă. Gestul cinematografic este de o limpiditate nebună iar naturalismul şi onirismul dialoghează de minune.

Mungiu ne propune un voiaj în inima inumanităţii. Fără cinism de doi bani sau priviri dispreţuitoare asupra personajelor sale. Nu, regizorul doar explorează absurditatea situaţiilor, decriptează zvonurile la baza urii faţă de străini. Planul final este pe atât de maiestos pe cât de propice tuturor interpretărilor. Un final deschis pentru o operă impresionantă» conchide Première.

Site-ul american specializat şi de referinţă pentru cinema-ul independent Indiewire salută «amestecul eficient de realism social şi scenarii sumbre dar captivante folosit de Mungiu este atât de solid că nu este exclus ca regizorul român să plece cu o nouă Palme d’or de la Cannes.

R.M.N. este opera cea mai realizată a lui Mungiu de la «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile» încoace şi cea care va avea probabil un efect persistent asupra juriului, putând astfel da un avantaj lui Mungiu care este deci unul dintre primii pretendenţi la Palme d’or».

Există şi critici mai puţin bune despre ultima realizare a lui Cristian Mungiu. Astfel, Libération, pe un ton sever, descrie filmul drept sentenţios şi deprimant. Personajele sunt instrumentalizate de un scenariu moralizator destinat să-i bage cu nasul în pipi pe toţi adulţii nedemni. Epilogul are o notă ezoterică greu de înghiţit. Filmul are darul de a te deprima, lucru pe care preşedintele juriului l-ar putea însă adora conchide ziarul de centru-stânga.

Redacţia cultură a grupului France Télévisions e şi ea mai rezervată. R.M.N. duce lipsă de echilibru între cronica unui sat românesc şi denunţarea xenofobie care domneşte acolo. Scena finală dă lovitura de graţie celui mai puţin bun film al unui cineast remarcabil, e de părere confratele de la France Télévisions.

 

RADOR

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Scrisoarea Pastorală de Paști a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Andrei
Cultural sâmbătă, 19 aprilie 2025, 00:00

Scrisoarea Pastorală de Paști a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Andrei

         †ANDREI Din harul lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului şi Clujului și Mitropolit al Clujului, Maramureşului şi...

Scrisoarea Pastorală de Paști a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Andrei
Scrisoare Pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului nostru Isus Cristos
Cultural sâmbătă, 19 aprilie 2025, 00:00

Scrisoare Pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului nostru Isus Cristos

Scrisoare Pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului nostru Isus Cristos   Onoratului cler împreună slujitor, cuvioșilor călugări și...

Scrisoare Pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului nostru Isus Cristos
Tradiţii în Vinerea Mare în Transilvania
Cultural vineri, 18 aprilie 2025, 00:00

Tradiţii în Vinerea Mare în Transilvania

Tradiţia populară e plină de personaje care ne vizitează fie cu recompense, fie cu pedepse. Un astfel de personaj şi-a făcut rondul azi-noapte,...

Tradiţii în Vinerea Mare în Transilvania
Vinerea Mare – ziua în care ne amintim de moartea lui Iisus Hristos pe Cruce şi aşezarea Lui în mormânt
Cultural vineri, 18 aprilie 2025, 00:00

Vinerea Mare – ziua în care ne amintim de moartea lui Iisus Hristos pe Cruce şi aşezarea Lui în mormânt

Astăzi este Vinerea Mare pentru creştinii ortodocşi şi greco-catolici, o zi care aminteşte de moartea lui Iisus Hristos pe Cruce şi de...

Vinerea Mare – ziua în care ne amintim de moartea lui Iisus Hristos pe Cruce şi aşezarea Lui în mormânt
Cultural joi, 17 aprilie 2025, 12:41

Episcopul Virgil Bercea a spălat picioarele a 12 tineri în Joia Mare

PSS Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea, a celebrat Vecernia împreună cu Liturghia Sfântului Vasile cel Mare. În timpul Liturghiei,...

Episcopul Virgil Bercea a spălat picioarele a 12 tineri în Joia Mare
Cultural joi, 17 aprilie 2025, 11:05

Premiile excelenței Radio România Cultural

Radio România Cultural a răsplătit miercuri seară, 16 aprilie, excelenţa în domeniu la Gala care a avut loc la Sala Radio din Capitală.  ...

Premiile excelenței Radio România Cultural
Cultural joi, 17 aprilie 2025, 00:00

Obiceiuri din Joia și Vinerea Mare în lumea satului

Lumea satului bihorean păstrează încă (în satele mai izolate) anumite tradiții și obiceiuri legate de ciclul pascal. Astfel, în Joia Mare,...

Obiceiuri din Joia și Vinerea Mare în lumea satului
Cultural miercuri, 16 aprilie 2025, 18:30

4h, muzica de partea muzicienilor

Mai cu umor, mai cu seriozitate, platforma Foreign Humor Productions (4h, pe scurt) ne anunță că aduce ceva nou în industria muzicală.  ...

4h, muzica de partea muzicienilor