Ascultă Radio România Cluj Live

România, Italia și Republica Cehă, în topul țărilor cu cele mai puține diplome universitare

Învățământul superior în Uniunea Europeană este o realitate pentru tot mai mulți oameni, 2021 atingând un vârf istoric pentru continent. Acestea sunt concluziile celei mai recente cercetări Eurostat pe această temă, publicate săptămâna aceasta.

România, Italia și Republica Cehă, în topul țărilor cu cele mai puține diplome universitare

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 30 mai 2022, 14:50

Învățământul superior în Uniunea Europeană este o realitate pentru tot mai mulți oameni, 2021 atingând un vârf istoric pentru continent. Acestea sunt concluziile celei mai recente cercetări Eurostat pe această temă, publicate săptămâna aceasta.

Potrivit datelor, Irlanda este lider – aici, aproximativ 50% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 74 de ani au absolvit studii superioare, adică o universitate sau o altă instituție de învățământ superior. Acest rezultat este urmat de Luxemburg, unde procentul este puțin sub 50%, și de Cipru, unde acest grup cuprinde aproximativ 45% din populație. Pentru comparație, media UE este puțin peste 30%.

De cealaltă parte a spectrului, cu cel mai mic număr de persoane care au studii superioare, Eurostat indică România, Italia și Republica Cehă, unde nivelurile de învățământ superior se situează la circa 20%. Acest rezultat este deosebit de scăzut în România, de fapt, cel mai scăzut din UE, unde persoanele cu diplomă universitară sau una echivalentă reprezintă aproximativ 18% din populația cu vârste între 25 și 74 de ani. Învățământul superior este din ce în ce mai vital pentru o piață a muncii bine dezvoltată a UE, atât pentru indivizi, cât și pentru societate în ansamblu. Pe măsură ce piața muncii și viața noastră de zi cu zi devin mai interconectate și mai complexe, prin digitalizare, cererea de forță de muncă înalt calificată și specializată va crește. În general, chiar și un învățământ secundar superior, adică liceu sau formare profesională, este adesea considerat nivelul minim care le poate permite indivizilor să participe pe deplin în societate și să ducă o viață împlinită. Acesta este motivul pentru care, în 2021, UE a adoptat un pachet de măsuri care vizează creșterea învățământului terțiar în rândul tinerilor (25-34) la 45% până în 2030. Aproximativ jumătate din toate statele membre au atins deja acest obiectiv, Irlanda raportând că peste 60% din populația sa a atins obiectivul.

Femeile din UE sunt, în medie, mai educate decât bărbații.

Potrivit datelor Eurostat, ele au atins obiectivul de învățământ superior al blocului pentru 2030, de 45%, în 2019. În 2021, acest procent a crescut la 46,8%. Spre comparație, ponderea bărbaților cu studii superioare a fost de numai 35,7% în 2021. În ciuda faptului că numărul bărbaților care au studii universitare a crescut în aceeași perioadă, ritmul a fost mai lent, ceea ce a dus la o diferență de gen de 11,1% între cele două grupuri. Această tendință a continuat în grupul celor de 20-24 de ani, cu cel puțin studii medii superioare – mai multe femei fiind absolvente de liceu. Există doar două țări în UE în care numărul bărbaților l-a depășit pe cel al femeilor – România și Bulgaria. Cu toate acestea, majoritatea țărilor UE au raportat o rată generală ridicată a persoanelor care au cel puțin studii de calificare, din aceeași grupă de vârstă, media fiind în jur de 85%. (https://www.praguemorning.cz)

 

RADOR

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:24

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet

Un studiu publicat de organizația Salvați Copiii arată că bullying-ul tradițional rămâne o problemă majoră în mediul școlar, însă...

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:01

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu

Daniel David precizează că denumirea exactă a materiei va fi stabilită de Academia Română şi că modelul actual de predare a istoriei în...

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Educaţie joi, 13 februarie 2025, 10:23

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională

Planurile-cadru reprezintă urgenţe curriculare, legale, moral-psihologice şi de securitate naţională, a transmis ministrul Educaţiei şi...

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 17:21

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu

La Cluj a avut loc marți, 11 februarie, prima întâlnire a Caravanei Naţionale de Consultare privind planurile-cadru pentru liceu inițiată de...

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 16:32

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii

Mai mulți profesori navetiști de la Liceul Tehnologic din comuna bistrițeană Căianu Mic folosesc mașinile electrice ale unității de...

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 14:30

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica

Ministrul Educaţiei, Daniel David a afirmat luni, 10 februarie, că după mai mult de 20 de ani ‘de lipsă’, vor fi readuse, potrivit...

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 12:30

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu

Potrivit unui comunicat al FSLI, caravana va ajunge în toate colţurile ţării.   Traseul caravanei începe marți, 11 februarie la...

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie joi, 6 februarie 2025, 16:15

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ

Mai multe facultăți de istorie din țară au inițiat o petiție online. Ele consideră necesară păstrarea probei la disciplina Istorie în...

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ