Blocaj total pe Autostrada Transilvania în județul Bihor
Foto: Radio Cluj
Județul Bihor nu le priește constructorilor care vor să termine cei 55 de kilometri din Autostrada Transilvania dintre Suplacu de Barcău și Biharia. Tronsonul început de firma Bechtel a fost împărțit în două sectoare distincte, dar pe ambele au apărut probleme care nu au permis continuarea lucrărilor.
Articol editat de cristina.rusu,
9 iunie 2022, 10:01
Județul Bihor nu le priește constructorilor care vor să termine cei 55 de kilometri din Autostrada Transilvania dintre Suplacu de Barcău și Biharia. Tronsonul început de firma Bechtel a fost împărțit în două sectoare distincte, dar pe ambele au apărut probleme care nu au permis continuarea lucrărilor.
Astfel, în județul Bihor se înregistrează un record negativ, aici fiind cel mai vechi șantier al unei autostrăzi, deschis și încă nefinalizat. Lucrările la acest sector din Autostrada Transilvania au început în 2004 și nu există un termen aproximativ pentru finalizarea lui.
Pe sectorul de 28,5 kilometri aflat între Biharia și Chiribiș, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul de execuție, deoarece la doi ani de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor executantul nu a demarat investiția. Pe acest tronson, licitația a fost atribuită societății autohtone Trameco, care a invocat că nu se poate încadra în prețurile pe care singură le-a ofertat. Mai mult, statul român i-a emis și un certificat negativ, care ii interzice participarea la licitații în următorii ani.
Între Biharia și Chiribiș Compania de Drumuri urmează să lanseze o nouă licitație, dar încă nu a fost anunțat un calendar al acesteia.
O situație chiar mai complicată există pe lotul vecin, Chiribiș – Suplacu de Barcău.
Licitația organizată pentru finalizarea acestui sector a fost câștigată de compania Erbașu, dar soluția câștigătoare a fost contestată de compania Trameco, adică exact de firma care nu a reușit să demareze lucrările pe lotul vecin. Mai mult, instanța a admis contestația depusă, descalificând câștigătorul inițial și a obligat Compania de Drumuri să reevalueze ofertele rămase, în condițiile în care în cursă se mai află doar firma Trameco, cea care a primit între timp certificat negativ.
În acest caz, Compania de Drumuri nu a luat deocamdată nicio decizie având posibilitatea fie să atribuie contractul firmei care le-a creat problemele pe lotul vecin, fie să decidă organizarea unei noi licitații și să riște o nouă contestație.
Pe cele două loturi, dintre Suplacu de Barcău până la Chiribiș și mai departe la Biharia, lucrările au fost începute de Bechtel acum 18 ani. Americanii au realizat aproximativ 50 la sută din proiect înainte de a părăsi definitiv șantierul, în 2013.
De atunci, finalizarea autostrăzii a fost scoasă la licitație de alte două ori, dar niciunul dintre câștigătorii desemnați nu reușit să deblocheze lucrările. Cauzele au fost legate de întocmirea unor proiecte tehnice neconforme sau intrarea în insolvență a firmelor câștigătoare.
În aceste condiții, pe cele două loturi de autostradă care unesc localitatea Suplacu de Barcău de autostrăzile din Ungaria vom putea circula cel mai devreme în a doua parte a anului 2025. Condiția ar fi ca în cel mai scurt timp să se organizeze noi licitații, la care până în 2023 să se desemneze câștigători, după care firmele de drumuri să finalizeze lucrările în maxim doi ani.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.