Radio Cluj…la modă: Designerul lunii – Mariano Fortuny (II) [FOTO]
Creația sa, rămasă ca un fel de piatră de căpătâi în istoria modei secolului XX, este celebra rochie Delphos.
Articol editat de cristina.rusu, 16 iunie 2022, 06:00 / actualizat: 16 iunie 2022, 9:02
O rochie tubulară, aparent simplă, alcătuită din numeroase pliuri, ceea ce contribuie la ajustarea pe diferite corpuri și anatomii, prinsă lateral și pe umeri cu niște nasturi mici și mulți din sticlă de murano și niște bride, ce permit ajustarea în funcție de diferitele mărimi ale corpurilor, rochia Delphos continuă să uimească și astăzi prin simplitatea aparentă și prin complexitatea invizibilă a tehnicii care i-a dat naștere.
Se spune că tehnica plisării acestor rochii ar fi fost dusă în mormânt odată cu moartea creatorului său, dar se pare că există, totuși, niște informații despre modul cum aceste rochii ar fi fost create, destul de imprecise, insă.
Rochia Delphos s-a născut în anul 1909, Fortuny fiind extrem de atașat de tot ce însemna cultura și civilizația antică greacă. Conducătorul de cvadrigă, o altă celebră statuie descoperită în 1896 la Delphi, a fost motivul evident de inspirație pentru creator.
Ce nu se știe însă cu adevărat este că Fortuny era în căutarea unei siluete simple, pe care dorea să o asocieze caftanelor sale de catifea, bogat imprimate, cu tehnicile sale inovatoare de printare.
Rochia Delphos a apărut, așadar, ca un fel de accesoriu, dar a ajuns să aibă o viață de sine stătoare, bucurându-se de un real succes, mai ales în rândul femeilor de lume- aristocrate, balerine, actrițe, cu o viziune nonconformistă despre vestimentație și aparență, ca marchiza Luisa Casati, Isadora Duncan sau Sarah Bernhardt.
Pe o singură bucată de țesătură erau executate 450 de pliuri, iar materialul preferat era mătasea sau satinul de mătase. Pliurile erau executate, se pare manual, cu ajutorul unghiei prin coasere, presare și călcare. Plisarea era exclusiv, realizată longitudinal, iar gama cromatică varia de la tonuri neutre și stinse la culori vii și puternice ca roșu, albastru ultramarin sau verde Veronese.
Contribuția soției sale, Henriette Negrin a fost recunoscută de creator printr-o semnătură marginală pe patentul ce breveta crearea piesei istorice, iar colaborarea dintre ei, desfășurată pe întreg parcursul vieții sale, nu este deloc de neglijat.
Muză și colaboratoare, soția sa este personajul preferat, de altfel, al multor tablouri pictate de maestru, din care merită amintit cel care o înfățișează pe Henriette înveșmântată cu rochia Delphos și șalul Knossos- o altă creație celebră a lui Fortuny – Portretul lui Henriette Fortuny în costum pompeian din anul 1935.
Aspectul cel mai controversat și uimitor, rămâne, peste timp actualitatea acestei piese. deși au trecut mai bine de 100 de ani de la crearea sa.
Purtată și astăzi la orice eveniment cu pretenții rochia Delphos ar părea la fel de modernă cum era și în secolul trecut.
Mariano Fortuny este creatorul care a forțat cel mai mult granițele creației. A revoluționat moda, eliberând corpul feminin în inspirația sa din antichitatea greco-romană! a declarat Olivier Saillard, fostul director al Muzeului Modei din Paris. Palatul Galliera cu ocazia unei retrospective Fortuny găzduită de muzeu în anul 2018.
Un citat datând din 1919, din Proust, mare admirator al creației Fortuny din cartea sa La umbra fetelor în floare, al doilea volum din În căutarea timpului pierdut ne relevă admirația autorului nedisimulată pentru arta marca Fortuny:
Un artist din Veneția, a găsit secretul unor materiale minunate, și de-a lungul multor ani, femeile le-au purtat, dar mai mult acasă, în veșminte la fel de minunate ca acelora ale patricienelor venețiene cu motivele lor orientale.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.