Cel mai mare constructor autohton de drumuri vrea să rezilieze toate contractele aflate în derulare
Societatea construiește inclusiv două sectoare din Autostrada Transilvania, aflate în județele Cluj și Sălaj.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 iulie 2022, 11:37
Compania autohtonă UMB Spedision a anunțat că de luni, 11 iulie, nu va mai trimite oamenii în șantier din cauză că nu se mai poate încadra în prețurile licitate inițial. Firma a sperat într-o ajustare a termenilor financiari ai contractelor, dar până în prezent statul nu a oferit o compensație care să acopere pierderile.
Asociația Pro Infrastructură a urmărit această problemă, iar reprezentantul ei, Ionuț Ciurea, a explicat situația:
Cel mai important constructor pe infrastructură mare, autostrăzi și drumuri expres, a spus “stop joc”. De luni, 11 iulie, nu mai vine cu muncitorii pe șantier. Notificarea este trimisă pentru toate contractele, pentru că pe multe proiecte, fără formula corectă de ajustare prețului contractelor, e posibil să iasă în pierdere. (Ionuț Ciurea)
UMB Spedision are în prezent opt mari contracte cu statul, prin care trebuie să construiască 141 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Printre acestea se află și două secțiuni din Autostrada Transilvania, aflate între Nădășelu și Poarta Sălajului.
În această primăvară, statul a emis o ordonanță de urgență care le permite constructorilor să renunțe la contract fără penalități, dacă prețurile la materiale cresc față de momentul licitațiilor. În paralel, au fost promise și ajustări ale valorii contractelor, dar, consideră Ionuț Ciurea, acestea nu acoperă decât în parte majorarea prețului la materiale:
Prețurile au explodat și nu mai faci față. Și ceri să ți se acopere acea diferența de preț. Tu ai un contract, dar se întâmplă lucruri în piață care nu ar fi putut fi prevăzute. Atunci, tu, stat, trebuie să ajustezi prețul contractului cu niște indicatori care să reflecte creșterile reale de costuri. Formula asta a fost promisă de peste șase luni constructorilor și au fost doar promisiuni. (Ionuț Ciurea)
Cea mai bună soluție ar fi în opinia reprezentanților Asociației Pro Infrastructură o ajustare a prețului contractelor. Ionuț Ciurea spune că încetarea lucrului pe șantierele firmei UMB ar bloca aproximativ 35 la sută din contractele de drumuri și autostrăzi la care se lucrează în prezent:
Eu sper să nu se ajungă la reziliere, pentru că ar fi un dezastru. În momentul acesta UMB are opt contracte din 20 pe autostrăzi și drumuri expres, din care șapte sunt în pericol. (Ionuț Ciurea)
Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a precizat într-un comunicat că această situație este cunoscută și se va încerca rezolvarea problemei. Conducerea companiei arată că în prezent se află în fază de avizare o ordonanță de urgență care va permite renegocierea contractelor în cazul în care apar astfel de situații, în așa fel încât nici lucrările să nu fie oprite și nici constructorii care le continuă să nu dea faliment.
Mihai Miclăuș
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.