Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Coco Chanel (partea II)
Chanel nu desena, nici nu avea probabil cum, de vreme ce nu era instruită în acest sens. Modela pe manechin și oferea sugestii precise cu ceea ce îți dorește lucrătoarelor sale, procedură adesea anevoioasă.
Perioada ingrată de după război nu oferea prea multe posibilități de achiziție a unor materiale spectaculoase, dar mademoiselle Chanel s-a descurcat de minune cu ceea ce avea la dispoziție – tricotul Rodier, din care a creat ansambluri comode, fluide și minimaliste de mare impact la public.
La finalul primului război mondial Coco Chanel era în poziția fericită de-a returna împrumutul lui Boy Capel, devenind astfel independentă.
Și-a extins afacerea la Paris, de data aceasta la numărul 31 pe aceeași stradă Rue Cambon.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 25 august 2022, 06:00 / actualizat: 25 august 2022, 10:25
Din nefericire, din punct de vedere personal, lucrurile au luat o întorsătură neașteptată atunci când Coco l-a pierdut pe Capel într-un accident de mașină. Stabilă din punct de vedere financiar dar extrem de devastată ea s-a retras pentru o perioadă scufundându-se în muncă.
Moda creată de Chanel urma cu fidelitate filosofia sa de viață mărturisind nu o dată, că a creat piese pe care ea și-ar fi dorit să le poarte, în primul rând. Pulovere simple purtate cu fuste lungi, cu talia marcată de centură, accesorizate cu șiraguri de perle, părul tuns scurt, peste care adesea era purtată o beretă accesorizată cu bijuterii, sau clasica pălărie cloche tipică anilor ‘20 și stilului flapper.
Paleta cromatică era minimalistă formată din alb,bej, negru, roșu stins și albastru. Orice creație de-a contemporanilor săi, ca Poiret sau Schiaparelli, era dezavuată și considerată costum de teatru. Nu iubea stridența, barocul și extravaganța, pentru că în viziunea sa, acestea nu reprezentau eleganța.
Poiret a declarat și el la un moment dat că Chanel a inventat sărăcia de lux.
O perioadă interesantă în creația Chanel timpurie este reprezentată de așa numita perioadă slavă, despre care azi se cunosc mai puține detalii.
Acest episod al creației se datorează, în bună parte, unei alte relații amoroase a creatoarei cu marele duce Dimitri Pavlovici, refugiat din Rusia comunistă taman la Paris și cunoscut în cercurile mondene ale protipendadei pariziene.
Influența slavă în creația Chanel se datorează și relației cu Serghei Diaghilev, conducătorul Baletelor Ruse, la mare trecere în acea vreme dar și perioadei petrecute cu Igor Stravinsky pe care ea l-a finanțat cu generozitate la fel ca și pe Diaghilev.
Suma acestor influențe se regăsește, așa cum a prezentat și revista Vogue în 1922 în colecția “Tablou rusesc”.
Rochii, tunici, veste din materiale sobre și nepretențioase, cu linia rustică ce amintea cămașa tip rubașcă, somptuos îmbogățite cu broderii manuale executate de sora marelui duce -Maria Pavlovna și compatrioatele sale, creațiile sale s-au bucurat de mare succes.
Apoi, în funcție de relațiile sale amoroase, influențele au continuat să curgă în creația Chanel de-a lungul timpului. Relația cu ducele de Westminster i-a deschis drumul către un alt tip de cultură și gust. De-acolo a apărut preferința pentru tweed, stofa de sorginte scoțiană, pe care a folosit-o adesea în creația costumelor Chanel.
Primul costum Chanel, într-o variantă acordată vremurilor de-atunci, s-a născut pe la mijlocul anilor ‘20, confecționat din tweed și cașa și era reprezentat printr-o fustă relativ largă care permitea mișcarea firească în mers, o jachetă bordată la gât cu blană și o bluză de mătase satinată.
Să nu uităm că marele duce Dimitri a fost primul care a încurajat-o să creeze un parfum, marcă personală, prilejuindu-i întâlnirea cu parfumierul Ernest Beaux.
De aici totul a intrat în istorie iar noi ne revedem săptămâna viitoare.
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii după Fashion Designers from A-Z Ed.Taschen 2016
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.