Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Coco Chanel (partea III)
Ea este cea care a actualizat articolul, conferindu-i eleganță, comoditate și stil într-un moment esențial în istoria emancipării feminine.
Lungimea rochiei ce trecea puțin de nivelul genunchilor, croiul lejer, linia simplă, dreaptă și texturile confortabile din care erau executate modelele – crepe de lână pentru zi și crepe de mătase sau crepe satin pentru seară – au făcut ca rochia neagră să se bucure de o asemenea popularitate în rândul publicului feminin, încât revista Vogue a numit o, la apariția în paginile sale în 1926, Ford, la fel cu numele mașinii devenită extrem de populară.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 1 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 1 septembrie 2022, 10:01
Fără doar și poate că această mică rochie neagră s-a constituit de-atunci ca o piesă esențială în conturarea unei garderobe elegante și a servit de minune pentru accesorizarea generoasă cu bijuterii, la modul cum făcea de altfel chiar, creatoarea sa – șiragurile nelipsite de perle, brățările masive din email sau mai târziu curelele din lanțuri aurite.
În creația Chanel, un rol esențial l-a avut și contaminarea cu tipul de cultură specific britanic, datorită-cum altfel – unei alte combinații amoroase – cea cu ducele de Westminster. Acestei combinații, istoria modei îi datorează preferința lui Chanel pentru tweed, stofă adesea folosită în crearea costumelor Chanel și translatarea unui articol tipic pentru britanici în moda feminină – cardiganul.
Multe dintre intervențiile Chanel în modă sunt constituite, de altfel, din adaptarea unor piese preluate din garderoba masculină, regândite în cheie feminină.
Lansarea celebrului costum Chanel s-a petrecut după anii războiului, atunci când Coco Chanel s-a înapoiat din exilul elvețian.
Bănuită de colaboraționism în perioada celui de-al doilea război mondial datorită unor legături suspecte cu un ofițer neamț, Coco a părăsit Franța, exact după semnarea păcii, prin intermediul lui Winston Churchill, fiind în pericolul de-a fi arestată. A preferat, o vreme să stea retrasă în Elveția, știut fiind că timpul aduce uitarea.
În anul 1953 s-a întors la Paris și a redeschis atelierele și casa sa de modă iar în februarie 1954 și-a prezentat noua colecție. Avea pe atunci 70 de ani.
Cu tot renumele casei, colecția Chanel nu s-a bucurat de succes iar presa europeană de modă a desființat-o în totalitate. Succesul a venit de peste ocean, din Statele Unite unde publicații prestigioase publicau imagini cu creațiile comode, în care la loc de cinste se afla clasicul costum Chanel.
Potrivit unui lifestyle activ, costumul a devenit, în timp, vedeta de necontestat marca Chanel. Chintensența stilului Chanel și-a dovedit practicabilitatea – linii simple, neajustate, materiale de calitate, execuție impecabilă, detalii riguroase și prețioase, paletă cromatică redusă. Și bineînțeles parfumul Chanel.
Clasicul Chanel 5 a continuat să aducă beneficii materiale și-n vremea exilului lui Coco, iar lupta cu frații Wertheimer – producătorii parfumului – pentru mărirea procentelor obținute din vânzarea parfumului a fost de lungă durată.
Parfumul Chanel 5 era o combinație unică din peste 80 de ingrediente olfactive, fiind primul parfumul în care s-au folosit aldehide- componente de sinteză artificială. Sticla simplă, minimalistă era contrastul perfect la designul altor sticle preferate în epocă, la fel cu titulatura parfumului, un simplu număr, esența care îi plăcuse lui Coco din cele puse la dispoziție de Ernest Beaux, creatorul său de drept.
Probabil că dintre toți creatorii de modă deveniți celebri, singura care a înțeles cel mai bine spiritul unei epoci în continuă transformare a fost Coco Chanel, urmată la mică distanță de Yves Saint Laurent.
Esențializarea liniilor și finalmente a întregii garderobe feminine, conceptul conform căruia less is more – specific minimalismului – au determinat atemporalitatea creației marca Chanel, stilul devenind predominant asupra ideii de modă.
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii după Fashion Designers from A-Z Ed.Taschen 2016
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.