Lăsați orice speranță, voi cei care zburați! [FOTO]
O întâmplare recentă m-a făcut să trec printr-o situație similară. Sigur că văzusem destule imagini cu pasageri lăsați de izbeliște de companiile care le-au vândut bilete de avion, auzisem de bagaje pierdute și de lipsa de personal, însă până nu ești confruntat cu cazul concret nu te gândești că ți se poate întâmpla chiar ție.
Articol editat de cristina.rusu, 8 septembrie 2022, 11:24
Duminică, 28 august 2022
Eram la capătul unei vacanțe scurte în sudul Italiei, încă încântată de locurile însorite pe care le-am văzut. Prima trezire la realitate mi-a dat-o compania Wizz Air cu o zi înainte de întoarcerea spre Cluj, sâmbătă, când am constatat că, deși plătisem pentru check-in automat, nu au trimis pe mail (cu 24 de ore înainte, așa cum făcuseră la plecare) tichetul de îmbarcare. Mi-am zis că asta e, poate că n-am fost eu atentă, tariful o fi fost doar pentru un drum și n-am mai stat să îmi bat capul, am făcut check-in-ul. Cu boarding pass-ul în telefon am pornit spre aeroport în jurul amiezii – pasager conștiincios care știe că trebuie să anticipeze aglomerația și să fie acolo cu câteva ore mai devreme. Ora de decolare a cursei W6 3428 Napoli – Cluj-Napoca era 15.15. Urma să aterizeze la destinație după exact 2 ore. Ce putea merge rău?
De cum ajung, verific panoul de afișaj al aeroportului internațional Napoli. În dreptul zborului, majoritatea destinațiilor mai aveau o coloană, previsto. Amânări. Întârziere de o oră pentru avionul meu. Același anunț era de scurt timp și pe mail, dar cu mențiunea că se va respecta ora de îmbarcare inițială. Pe panou nu scria așa ceva, dar am zis ok, cum o fi, o oră trece repede. Mai beau o cafea, mai intru într-un duty-free… Doar că de câte ori mergeam să mă uit dacă s-a schimbat ceva și dacă e anunțat numărul porții de îmbarcare, panoul se tot modifica. Au fost în decurs de câteva ore vreo 5 amânări succesive.
În jurul orei 16.30-17.00, cu controlul de securitate făcut, m-am așezat la rând cu ceilalți pasageri la poarta de îmbarcare, anunțată în cele din urmă. A și început procedura, pentru cei cu bilete priority, însă decurgea anormal de încet, iar oamenii nu erau urcați în autobuzul care te duce spre aeronavă, cum se întâmplă de obicei, ci erau ținuți undeva în exteriorul clădirii. Lumea a început să înțeleagă că ceva nu e în regulă. Nu se spunea ce. După încă vreun sfert de oră s-a mai anunțat o amânare, cu încă două ore. Ni s-a spus să revenim pentru reluarea procedurilor de securitate și îmbarcare, potrivit noii ore de decolare. OK, așa am făcut. Și am deschis mailul; da, Wizz Air și-a făcut ”datoria”. Existau mesaje legate de întârzieri trimise în timp ce pasagerii, în aeroport, le auzeau și le vedeau cu ochii lor. Credeți-mă că, dacă erai deja în aeroport, pregătit de îmbarcare, nu îți foloseau la nimic mailurile respective.
Mai târziu, cu speranța ultimei versiuni, a decolării cu (încă) 2 ore de întârziere, am vrut să trec din nou de controlul documentelor de identitate, însă agentul de securitate afirmă că zborul a fost anulat și pentru informații suplimentare pasagerii trebuie să meargă la biroul de check-in nr 1. Panoul de afișaj și anunțurile de la difuzoarele din aeroport confirmă. După aproape 3 ore de amânări, adică în jurul orei 18, cursa Napoli – Cluj-Napoca a fost anulată.
Și de-aici a început debandada: la biroul de check-in era o coadă imensă, cu oameni debusolați. Cei care apucaseră să ajungă deja la ghișeu spuneau toți cam același lucru: nu sunt soluții, pur și simplu nu se mai zboară spre Cluj. Primiseră niște formulare A4, pe care era trecut regulamentul companiei Wizz Air. Adică niște lucruri teoretice cu ce obligații are firma în caz de amânări sau anulări. Acolo, pe foile respective, scria unde să te adresezi dacă ai nemulțumiri. Și faptul că este recomandat să găsești singur variante de transport, în cazul în care compania nu ți le poate asigura. Zis și făcut.
De ce ai nevoie când rămâi blocat în aeroport
- Prezență de spirit, conexiune la internet și bani în cont
Când compania anulează un zbor și nu îți oferă nicio soluție, cel mai important e să nu intri în panică, fiindcă timpul e prețios. Am înțeles repede că fiecare pasager este pe cont propriu și trebuie să se descurce cum poate. Am desenat mental geografia Italiei și am început să mă gândesc la orașele cele mai apropiate de unde știam că se zboară spre Cluj. Roma, Bari; am luat în calcul chiar și Bologna, eventual. Sau orașele cele mai apropiate de Cluj – Budapesta, de ex. De fapt puteam ajunge și la Vaslui, nu conta, ideea e să pleci cumva, undeva, cu ceva. Cu condiția să găsești un zbor cu cât mai puține escale, pe cât posibil nu la prețuri exorbitante. Ce șanse sunt să ai norocul ăsta? Eu chiar am avut noroc. Cam în 2 ore de la anunțul anulării, aveam în telefon un tichet de îmbarcare pentru cursa Ryanair Napoli – București din dimineața zilei de luni, 29 august. (În momentul în care am intrat să îl cumpăr, mai erau disponibile 4 bilete. De-asta spuneam că e indicat să te miști repede. Am călătorit ulterior în avion cu încă 5 pasageri care au fost la fel de norocoși ca mine).
- Fiți pregătit pentru informații confuze
Au fost multe informații incomplete, contradictorii sau care nu s-au confirmat până la urmă de-a lungul după-amiezii și nopții pe care le-am petrecut în aeroportul internațional din Napoli. Toate spuse de oameni cu ecuson, reprezentanți ai aeroportului sau companiei Wizz Air.
Știind că urmează să rămân peste noapte, m-am interesat dacă aeroportul se închide. Mi s-a spus că da, cam de pe la miezul nopții, până în jurul orei 3. Pe la ora 23, s-a închis terminalul de plecări, lumea a fost rugată să se mute în cel de sosiri, care ni s-a spus că mai rămâne deschis o oră, urmând apoi să se închidă și acesta. Până la urmă nu s-a mai închis deloc. Poate și pentru că era plin de oameni, de toate naționalitățile, nu doar români. Pasageri ai altor curse anulate, care dormeau pe unde apucau.
Pe la ora 21.30, în fața aeroportului, am auzit o doamnă (în uniformă de angajat) care spunea cu voce tare (în limbile italiană și engleză) la ușa unui autocar cu însemne turistice că pot urca cei cărora li s-a anulat zborul spre Cluj. Am întrebat unde se merge. Mi-a răspuns scurt: la Caserta. Ok. Cât face până acolo? O oră, a spus doamna. Verific pe internet distanța Napoli-Caserta. 30 și ceva de km. Bine, poate se parcurg într-o oră, doar e aglomerat traficul în Italia. Mă uit la ceas, mă gândesc: o oră dus, o oră întors, pe la 4 oricum trebuie să fiu din nou aici pentru avionul cu care speram să zbor, oare are rost să merg? Și întreb: dacă am avion dimineață devreme, ne și aduceți înapoi la aeroport? Răspuns, neclar: anunțați la recepția hotelului pentru transfer. Am hotărât să rămân. S-a dovedit ulterior că am economisit niște bani. Doi tineri din Sibiu cu care am călătorit ziua următoare mi-au spus că la hotel oamenii care au ales să plece din aeroport au fost așteptați cu mâncare, că au ajuns în mai puțin de oră la Caserta și că au anunțat ei la recepție pentru transfer, cum li s-a spus. Însă au plătit din banii lor taxiul cu care au venit dimineață de la hotel la aeroport. 75 de euro.
- Baterie externă pentru telefon
Cazul particular al aeroportului din Napoli mi-a adus aminte de vremurile în care comunicam și ne descurcam – oare cum? fără telefoane mobile. Oricât de performant telefon ai avea, are și bateria lui o limită. Mai ales când o folosești să iei legătura cu familia să le spui că ești blocat în altă țară, eventual să ceri ajutor celor de-acasă, să intri pe internet, eventual să îți rezervi cazare, să îți cumperi alt bilet de avion… Toată lumea umbla cu telefonul în mână, căutînd… o priză. Din vorbă în vorbă, am găsit într-adevăr prize. La un bar. Nu mergeau. Un spațiu în care erau amplasate porturi USB. Scoase din funcțiune. 3 prize la Mc Donalds. Ocupate. Și care, după o lungă așteptare ca să se elibereze un loc, constatai că în jumătate de oră încarcă doar 5%. Dar, să nu vă pierdeți speranța: dacă rămâneți fără baterie la telefon pe aeroportul din Napoli, vă dau un pont pe care l-am descoperit noaptea pe la ora 3: birourile acelea unde ziua se vând tot felul de servicii turistice sunt dotate, în spatele ghișeelor, cu prize. Iar niște pasageri și mai descurcăreți ca mine au descoperit că în terminalul de sosiri, în spatele unui automat din acelea unde se vând sucuri și ciocolată se poate ascunde un prelungitor salvator…
- Insistența de a vă cere drepturile
Știu că e experiența de a sta aiurea în aeroport după ce ți s-a anulat zborul e obositoare. Te-a costat bani, timp, nervi, energie. Dar oricât de obositor ar fi și chiar dacă nu vă mai arde de așa ceva, încercați totuși să mai faceți un efort, să adunați documentele justificative ale situației în care v-au fost încălcate drepturile de pasager și să cereți despăgubiri companiei care v-a creat prejudiciul. Ține nu doar de recuperarea pierderilor financiare, ține mai ales de speranța într-o stare de normalitate.
Nu e normal să pierzi un bilet de avion, o vacanță sau un job (pentru că sunt destui și dintre cei care călătoresc cu scopul de a ajunge în altă țară la muncă, nu doar în concediu), iar compania aeriană care ți l-a vândut să ridice din umeri și să spună că îi pare rău că ți-a creat probleme, dar că nu te poate ajuta.
Anca Mureșan BOTA
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.