Radio Cluj…la modă: Moda ca spațiu de visare – Publicațiile de modă și editorii lor [FOTO]
Astăzi vom face o incursiune, sau călătorie, dacă vreți – acum pe final de concedii și început de nou an școlar – mai puțin obișnuită, atipică pentru sensul consacrat al noțiunii de călătorie.
Articol editat de cristina.rusu, 8 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 8 septembrie 2022, 13:25
Astăzi vom face o incursiune, sau călătorie, dacă vreți – acum pe final de concedii și început de nou an școlar – mai puțin obișnuită, atipică pentru sensul consacrat al noțiunii de călătorie.
Una din conotațiile negative acordate modei – este aceea care-i reproșează capacitatea sa de a introduce publicul într-un spațiu total nerealist al visării prin intermediul imaginii modei promovată în revistele de modă.
Fiecare dintre noi a ținut la un moment dat în mână o publicație de modă, iar cînd spun publicație de modă mă refer la reviste de modă consacrate ca Vogue, Harper’s Bazaar – printre cele mai cunoscute dar și Elle, Allure, Grazia, L’Officiel de la Mode et de la Couture.
Pictorialele de modă sunt, cel mai adesea, în paginile prezentate, lucrări de artă în sine, în care combinația reușită dintre fotograf, stilist, model, make-up artist, hairstylist, designer de modă este garanția pentru succesul de care se va bucura publicația în timp. Iar timpul este ideal să fie unul cât mai lung pentru că succesul se numără în vânzări.
Înaintea acestei echipe puse la treabă se află de obicei creierul operațiunii, care este editorul de modă – un fel de dirijor a cărui capacitate de a imagina scenarii pentru valorizarea corespunzătoare a produselor de modă este esențială și în egală măsură, asemănătoare cu aceea a unui regizor.
Editorului de modă îi aparține viziunea, povestea din spate – aceea care te îndeamnă la visare și succesul operațiunii cuantificabil în vânzări.
În momentul în care celebra editoare de modă Diana Vreeland a fost brutal debarcată din postul de editor de modă al publicației Vogue USA, în 1971, pe lângă șocul resimțit de ea, revista devenise complet nerentabilă din punctul de vedere al superiorilor săi, pe fondul unei recesiuni economice resimțite pe Seventh Avenue – locul producătorilor autohtoni de modă.
Dar cine altcineva a reușit mai bine, de-a lungul unui deceniu aproape să îndemne femeile la visare? Nimeni alta decât Diana Vreeland. Cu un gust și simț aparte estetic, cu o bogată moștenire culturală și de familie, cu un ochi format pentru nou și original, interesant și atipic, Diana Vreeland a marcat o perioadă consistentă din istoria modei sec. XX nu doar din perspectiva publicațiilor de modă la care a lucrat, Harper s Bazaar și Vogue, ci și din cea a consultantului artistic care a fost pentru Costume Institute din cadrul Metropolitan Museum of Art din New York.
Ei îi datorăm expoziții remarcabile de costum și faptul esențial că moda a pătruns de-atunci în muzee.
Modele exotice ca Lauren Hutton sau Verushka, celebre deopotrivă, îi datorează carierele lor în lumea modei. Colaborarea cu fotografi nu mai puțin celebri ca Richard Avedon, Irving Penn sau David Bailey dacă ar fi să menționăm doar câțiva, au făcut ca viziunea Dianei Vreeland să prindă contur în locații din cele mai neobișnuite la vremea aceea, cu atât mai mult cu cât ideea de călătorie nu era un bun democratic ca-n epoca actuală.
Asocierea inedită dintre modă, lux și explorarea unor teritorii îndepărtate, puțin cunoscute și exotice a făcut succesul unor pagini tulburătoare din punct de vedere artistic, care ne mișcă și acum prin actualitatea lor surprinzătoare.
Ingredientele principale în care nu ideea de frumusețe înțeleasă în stricto sensu prima, ci aceea de a fi diferit, cu atitudine, creații de designer plasate în locații neobișnuite, necunoscute publicului în acea epocă, toate au contribuit la crearea unei lumi de vis, a unui fel de tărâm interzis la care puteai accede prin simpla cumpărare a publicației.
Până la urmă o modalitate de evadare dintr-o realitate cotidiană adesea deranjată, una din funcțiile de bază ale artelor spectacolului, de oricare fel ar fi el.
Despre Diana Vreeland, mai multe săptămâna viitoare!
Călina Langa, fashion designer
Foto: Pozele sunt fotocopii din revista Vogue France 100 ans ediția oct.2021
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.