Filmul de weekend: Istoria muzicii de film toamna asta la cinema Arta
Foto: Cinema Arta
Vocea lui Ingrid Bergman și coloana sonoră a capodoperei din 1942, Casablanca, au răsunat marți seara în sala arhiplină a cinematografului Arta.
Articol editat de cristina.rusu,
10 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 10 septembrie 2022, 9:31
Vocea lui Ingrid Bergman și coloana sonoră a capodoperei din 1942, Casablanca, au răsunat marți seara în sala arhiplină a cinematografului Arta.
Toamna aceasta, cinematograful ne invită la o călătorie prin istoria filmului și a muzicii de film. În fiecare marți va avea loc o proiecție specială what’s the score?, însoțită de evenimente conexe la ARTA Café, cafeneaua din foaierul cinematografului. Seria de filme se va încheia cu sărbătorirea a 109 ani de la deschiderea Arta, eveniment care va avea loc între 28-30 octombrie 2022.
Seria what’s the score? face o introducere esențială în istoria muzicii de film, prezintă coloane sonore și compozitori importanți din istoria cinematografiei.Muzica de film are puterea să transmită ceea ce filmul încearcă să spună fără cuvinte. Conectează timpul, generațiile, filmul cu spectatorul, trece bariera limbilor, și poate să transmită un ton emoțional colectiv, spune Csilla Nagy, curator la Cinema ARTA.
Primele titluri din serie prezintă trei compozitori din „epoca de aur” (1930-1950) a muzicii de film: Max Steiner, „părinte” al muzicii de film, care a fost printre primii care au recunoscut necesitatea unor partituri originale pentru fiecare peliculă, Fumio Hayasaka, un compozitor excelent despre care se vorbește prea puțin, și Bernard Herrmann, cel care „a definit muzica de suspans” și a stabilit-o ca practică standard în filmele horror și SF.
În anii ‘50, influența muzicii jazz este predominantă. Din această epocă, publicul se poate bucura de muzica celebrului compozitor afro-american Miles Davis în cunoscutul film francez Ascensor spre eșafod. În anii ‘60, filmele western sunt în vogă. Din această perioadă îl vom descoperi pe unul dintre cei mai prolifici compozitori de muzică de film: Ennio Morricone (Cel Bun, cel rău, cel urât). Urmează Vangelis (Blade Runner), una dintre cele mai importante figuri din istoria muzicii electronice și a muzicii moderne de film și Philip Glass, considerat drept unul dintre cei mai influenți compozitori de la sfârșitul secolului XX. Seria se încheie cu lumea muzicală a compozitorului islandez Jóhann Jóhannsson.
Revenind la Casablanca, era într-un fel firesc ca această serie de filme curatoriate să se deschidă cu capodopera lui Michael Curtiz din 1942. Pe numele său Kertesz Mihaly, Curtiz era născut la Budapesta, dar a început să facă filme la Cluj, împreună cu Janovics Jenő, pionier al cinematografiei, fost director al teatrului din Cluj și administrator al proaspăt înființatului pe atunci cinematograf Arta.
Și dacă tot vorbea curatoarea programului, Csilla Nagy, despre capacitatea muzicii de a conecta generații și epoci diferite, a fost savuros felul în care publicul prezent în sala de cinematograf, format în marea lui majoritate din tineri, a receptat această peliculă nemuritoare. Râsetele și reacțiile prompte la replicile pline de umor din film demonstrează cum o poveste filmată în urmă cu 80 de ani vorbește pe limba generației actuale, iar coloana sonoră are, cu siguranță, un rol foarte important.
Dacă vă tentează următoarele proieții din programul what’s the score?, îl găsiți integral mai jos: