Metroul din Cluj s-a scumpit cu 35%
Proiectantul Ionel Oprea a explicat că majorările s-au făcut în conformitate cu deciziile Guvernului, care, la nivel național, a aprobat suplimentarea costurilor atât pentru construcția de drumuri, cât și pentru cai ferate și linii de metrou:
Articol editat de cristina.rusu, 12 septembrie 2022, 11:56
Principalele cauze mari care au dus la majorarea costurilor sunt criza pandemică cauzată de Covid, care a dus la o criză energetică și a combustibililor și ultima cauză, războiul din zona Mării Negre. Pentru ajustarea prețului actual am folosit indici pentru piatră de construcții, pentru construcții metalice, pentru ciment, pentru cabluri electrice, pentru produse de material plastic, tubulaturi, cale de rulare, pentru transformatoare, aparate, pentru material rulant, adică trenurile de metrou. Pentru fiecare dintre aceștia am luat ultimii indici publicați de Institutul Național de Statistică. După efectuarea calculelor, în devizul general a rezultat un coeficient mediu de actualizare de aproximariv 135 la sută. (Ionel Oprea)
La rândul său, primarul Emil Boc a explicat că majorarea costurilor a fost solicitată inclusiv de companiile interesate de amenajarea liniei de metrou, care au arătat că nu se mai pot încadra în prețurile inițiale:
La sfârșitul lunii august am decis suspendarea licitației, în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici. Odată depășit acest moment, vom merge la nivelul guvernului și, imediat ce acolo vom primi confirmarea aprobării finale, vom relua licitația doar anunțând termenul final de depunere a ofertelor, care va fi unul mai scurt, astfel încât să respectăm parcursul și procedurile legale. (Emil Boc)
Licitația pentru construcția metroului din Cluj-Napoca și Florești a fost suspendată pentru actualizarea indicatorilor financiari. Selecția de oferte va fi reluată după ce și guvernul va aproba majorările de costuri.
Valoarea investiției, așa cum a fost aprobată de consilierii locali, a crescut de la 1,7 miliarde de euro, cât era inițial, până la 2,4 miliarde.
Sursa principală de finanțare a rămas Planul Național de Redresare și Reziliență. Nu a fost modificat nici proiectul tehnic, care prevede în continuare că metroul de la Cluj va avea 21 de kilometri lungime, 19 stații, un depou și un termen de realizare de 96 de luni.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.