Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Bărbatul din spatele ceții, continuă atmosfera și starea din prima carte, dar copilul dispare aici, personajul principal se maturizează și dă testele importante ale vieții.
Cartea conține proze aparent independente, dar care pot fi citite și asamblate ca un roman. Un roman cu substrat autobiografic, dar și cu multă ficțiune, precum spune autorul: “aproape toate povestirile pornesc de la un detaliu, o amintire, o întâmplare adevărată, dar niciuna nu sfârșește înainte ca ficțiunea să-și fi băgat coada.”
Temele predominante aici sunt condiția scriitorului, drama celui neînțeles, sinuciderea, suferințele, care fac din acest volum o carte apăsătoare, plină de întuneric. Personajul principal se responsabilizează și devine mai introvertit, mai visător, mai dramatic și chiar dacă în unele părți viața sa are momente de bucurie, el este molipsitor de dezamăgit de tot ceea ce îl înconjoară.
Este o carte despre explorarea legăturilor semnificative dintr-o existenţă, despre iubiri pierdute și frustrări.
Nu toate textele sunt însă triste, pentru că mai avem și discuții despre copilărie și despre părinți, analize sincere despre lumea literară și despre cum scriitorii supraviețuiesc în lumea asta, descrieri frumoase ale orașelor, mai ales ale Berlinului, amintiri din trecut și din prezent, despre o carte care tranzitează viața protagonistului.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 18 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 18 septembrie 2022, 8:48
Iată care sunt temele din câteva dintre povestirile cuprinse în volum: Misterul mașinuței americane este o proză emoționantă despre copilărie și despre promisiunea unei jucării americane în timpul comunismului; În țara Berlinului avem o descriere personală a orașului din perspectiva românului ce s-a decis, după studii, să rămână în țara care a devenit pentru el a doua „acasă”; în Bună noapte, tot Berlinul este personaj principal, dar de data aceasta ca oraș a sinuciderii, al ultimelor imagini ale vieții; Cute este despre o adopție petrecută în primii ani de după comunism, când americanii veneau și adoptau copii sărmani din orfelinatele românești supra-populate; povestirea care dă titlul volumului, Bărbatul din spatele ceții, este un amestec de film noir cu accente horror, cu o umbră care năvalește din ceață pentru a pune stăpânire pe narator, care preia controlul asupra lui, într-o atmosferă întunecată.
Bărbatul din spatele ceții este astfel, o carte care combină povestirile autobiografice cu cele în care Florin Irimia rămâne la temele sale precedente – întunericul, suferința sufletească, visul, teme care creează fraze apăsătoare și o viziune fatalistă asupra vieții.
Într-o atmosferă sumbră și cețoasă vom descoperi una dintre principalele teme ale cărții, cea mai interesantă și dureroasă: condiția scriitorului român, felul în care se raportează acesta la succes, la laudele sau indiferența cititorilor și a criticilor literari. Scrii, pentru că nu poți trăi altfel, dar trăiești într-o societate, care nu mai este deloc interesată de literatură, din perspectiva autorului, înseamnă să trăiești o experiență de coșmar.
Mai ales, că nici măcar oamenii apropiați, părinții sau femeile iubite, nu înțeleg nimic din experiența scrisului. În plină maturitate, găsim scriitorul ca pe un om întors către sine, mai mult absent decât prezent. Eliberarea de sub imperativul scrisului e doar un exerciţiu făcut în imaginaţie, atunci când tatăl, spre a-şi arăta dezaprobarea faţă de ce a devenit fiul său, îi înapoiază scrisorile, singurele dovezi ale unei relaţii de bună comunicare între cei doi.
Tot ce trăiește mai important, mai semnificativ, întâmplări mici care capătă în imaginație lui un contur pe care nu-l avuseseră în realitate, se păstrează în memoria lui, rămân tipărite acolo.
De exemplu, bicicleta ruginită cu care cade într-o groapă adâncă și plină de broaște, reapare pe fundul unui lac limpede din Macedonia în care e cât pe ce să se înece. Mai târziu, vede bicicleta de la fereastră, sprijinită de zidurile Berlinul. Pe bicicletă străbate o pădure pe furtună, încercând să-și îmblânzească spaimele. Este aceeaşi zi în care întâlneşte realitatea violent, retezată de viteza unei maşini.
Alte secvențe apar frumos în miezul cărții, ca elemente de atmosferă și texte de scurtă poezie a vieții. Volumul este o secţionare a realităţii şi o iluzie care îţi permite să vezi un bărbat stând în spatele ceţii, ca şi cum ceaţa ar fi un zid – la limita unde se termină zidul de ceaţă şi începe visul te aşteaptă un lift, ca un taxi venit la comandă, semnul că urmează să se întâmple ceva. Este o carte ce ne povestește o viață aflată mereu la răscruce, dar care merită trăită, pentru a-și împlini menirea.
Puteți găsi și descoperi cartea în colecția Bibliotecii Județene Octavian Goga Cluj.
Rodica Uifălean, Biblioteca Județeană ”Octavian Goga” Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.