Opera Națională din Cluj-Napoca anunță deschiderea noii stagiuni cu o premieră [AUDIO]
Cavalleria rusticana este cu siguranţă cea mai cunoscută dintre cele 16 opere compuse de Pietro Mascagni. Povestea începe într-o dimineaţă de Paşte, în Sicilia secolului al XIX-lea. Santuzza îl caută pe iubitul ei Turiddu, care a trădat-o şi şi s-a întors la fosta lui logodnică, Lola. Intriga este bogată, amplificată de personaje complexe ce invită la introspecţie, lăsând deschis finalul pentru o continuare surprinzătoare.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 23 septembrie 2022, 10:30 / actualizat: 27 septembrie 2022, 13:51
Opera Dodici anni dopo, scrisă un secol mai târziu, reia acţiunea la 12 ani după episodul tragic din Cavalleria rusticana: în Sicilia, de Paşte, marcând ziua în care Alfino iese din închisoare şi se îndreaptă spre sat, dorindu-şi să fie iertat de către toată lumea. Într-o atmosferă de răscumpărare ce caracterizează finalul operei, acesta va reuşi să-şi îndeplinească intenţia.
Cavalleria rusticana a mai fost în repertoriul Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca. Prima dată a fost dirijată chiar de Mascagni în 1927. Din cauza deteriorării decorurilor şi a costumelor, spectacolul nu s-a mai jucat mulţi ani. Un parteneriat cu un teatru din Italia face ca acest spectacol să se joace din nou, spune managerul operei, Florin Estefan:
Am reînviat un parteneriat cu teatrul Goldoni din Livorno: un parteneriat de suflet stabilit între cele două instituţii în anii ’70, când se mergea prin turnee. S-a legat o prietenie cu noul intendant de acolo, cu domnul Mario Menicagli, care ne-a pus la dispoziţie decorurile uneia dintre producţiile Cavalleria rusticana, ca să putem şi noi să ne facem producţia noastră aici, în aceste vremuri destul de vitregi. Datorită acestui sprijin putem să punem Cavalleria rusticana în scenă. La baza acordului a fost şi faptul că acest domn Mario Menicagli a compus o continuare a operei: Dodici anni dopo, în care Alfio iese din puşcărie după ce l-a omorât pe Turiddu. Mi s-a părut foarte interesant ca publicul românesc să ştie că nu se opreşte acolo, ci continuă după 12 ani. Ca în operă, lucrurile complicate merg mai departe. Ne-am fi dorit ca aceeaşi Santuzza să fie şi în Cavalleria rusticana şi în Dodici anni dopo, poate să se vadă o diferenţă că a trecut timpul peste ea; ne-am fi dorit să fie aceleaşi personaje care să aibă un curs. Dar compozitorul nu şi-a imaginat aşa: a făcut-o pe Santuzza cu o altă tipologie vocală, la fel şi pe Lola. Dar povestea a continuat, ne vom imagina că sunt aceleaşi personaje, Florin Estefan.
Una dintre cele mai apreciate şi speciale opere din repertoriul compozitorului italian Pietro Mascagni şi continuarea acesteia prin creaţia dirijorului Mario Menicagli vor fi prezentate în premieră sâmbătă şi duminică, de la ora 18.30, în sala mare a Operei Naţionale Române. Fiecare reprezentaţie va avea distribuţie diferită, astfel că publicul are ocazia în ambele seri să se bucure de interpretări unice, asistând de fapt la două premiere. Deşi se ştie că Dodici anni dopo este o continuare a operei Cavalleria rusticana atât ca poveste cât şi ca limbaj muzical, între cele două opere există continuări şi diferenţe. Care sunt acestea din perspectivă dirijorală explică maestrul Adrian Morar:
Diferenţele sunt foarte mari, pentru că au fost scrise în epoci diferite, în spirit diferit. Altfel era lumea acum 100 de ani. Un intermezzo e comun, la Mario Menicagli apare un intermezzo foarte frumos; plus există un brindisi care a ieşit atât de bine la Menicagli, încât l-a folosit şi ca epilog. În rest este mult mai puţină dramă, mult mai puţină tensiune. Dodici anni dopo este o operă reconciliantă, în care lucrurile trebuie să se termine cu bine, iar societatea să se împace, Adrian Morar.
Un alt eveniment important ce marchează deschiderea acestei stagiuni este faptul că Opera Naţională Română din Cluj-Napoca are un nou partener: Bezendorfer, cel mai vechi producător de piane premium la nivel mondial, care a pus la dispoziţia instituţiei în această stagiune pianul Bösendorfer 230 Viena Concert. Aceste instrumente au o poziţie unică pe piaţă datorită sunetului cald, intens şi complex, a spus Markus Walter, sales and marketing manager Europe Bösendorfer.
Acest instrument a fost selectat special pentru concert de Alexandra Silocea, artist Bösendorfer de peste 20 de ani. Dragostea pentru muzică ne motivează zilnic să lucrăm la instrumente muzicale pentru artişti contemporani. Sunt fericit de începutul unei noi prietenii între Viena şi Cluj, Markus Walter.
Pianul, adus la Cluj cu un transport special cu câteva zile în urmă, costă 140 de mii de euro. Este construit din lemn de molid 85%, iar prima audiţie a acestui pian a avut loc cu ocazia întâlnirii cu presa, unde s-a interpretat cea mai cunoscută parte muzicală din Cavalleria rusticana, Intermezzo. La conferinţa de presă s-a discutat şi despre spectacolul pe care Opera Naţională Română, împreună cu Filarmonica Transilvania şi Opera Maghiară, îl vor susţine la Zilele Clujului în 8 octombrie. Este vorba de prima audiţie a unei lucrări de Karl Jenkins, care se numeşte The peacemakers: o lucrare despre pace şi despre cei care au luptat pentru pace. Din programul de evenimente al operei nu va lipsi Balul Operei: după o pauză de doi ani, acesta se va desfăşura în 25 februarie.
În această stagiune la operă se anunţă încă două premiere: o premieră de balet, Romeo şi Julieta, pe muzica lui Prokofiev, cu o coregrafie semnată de Valentina Turcu; şi o operă de Mozart, Don Giovanni, care-şi doreşte să fie o producţie tradiţională, dar şi modernă în acelaşi timp. Opera Aperta va fi în 30 iunie şi 4 iulie 2023.
Noua stagiune la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca promite evenimente unice, alături de parteneri deosebiţi, ce vor crea momente înălţătoare publicului iubitor de artă lirică şi de frumos.
Rodica Tulbure / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.