Școală slabă, șoferi slabi, accidente multe [AUDIO]
Dan Horea a discutat despre asta cu comisar-şef Sergiu Iurian, comandantul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor din Cluj:
Articol editat de cristina.rusu, 23 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 23 septembrie 2022, 9:15
Sergiu Iurian: Una dintre atribuţiile principale ale acestui serviciu este examinarea celor care absolvă cursurile şcolii de şoferi. Pot să vă spun că promovabilitatea este undeva la 50%. Este oarecum îngrijorător faptul că vedem atâtea accidente pe reţelele de socializare. Nu ştiu dacă neapărat vârsta tânără a şoferilor care comit astfel de accidente ar fi singura problemă. Intervine un factor care concură indirect la producerea acestor accidente: faptul că şoferi de 20, 22 de ani conduc maşini puternice, cu o capacitate sporită, pe care din cauza lipsei de experienţă nu le mai pot controla.
Fac un apel la părinţi: dacă sunt situaţia de a avea copii care sunt pe cale să obţină permisul de conducere, dacă au copii care au obţinut recent permisul de conducere, să nu pună la dispoziţia lor maşini prea puternice, pentru că experienţa ne spune că se întâmplă accidente grave în care au fost implicaţi astfel de tineri.
În urmă cu câţiva ani, legislaţia stabilea în sarcina şcolilor de şoferi un anumit procent de promovabilitate a candidaţilor pe care-i pregăteau. Şi atunci apărea desigur un interes direct al şcolilor de şoferi, a instructorilor, de a trimite la examen candidaţii doar atunci când sunt cu adevărat pregătiţi. Calitatea de pregătire a candidaţilor a scăzut considerabil în momentul în care acest prag a fost eliminat. Cred că nu e străin de nimeni faptul că, în eventualitatea în care un candidat este respins la proba practică, este nevoit să susţină alte 6 ore de pregătire suplimentară contra cost, după care să revină la examen. În practică nu se întâmplă chiar aşa: elevii vin şi fac dovada că au participat la acele ore, dar de fapt nu prea s-a întâmplat lucrul acesta.
Dan Horea: Unde pică mai mulţi, la teorie sau la practică?
Sergiu Iurian: Cei mai mulţi pică la practică. Avem în momentul de faţă candidaţi care vin pentru reprogramarea probei practice de 7, 8, chiar de 10 ori.
Dan Horea: Dar de ce li se permite să candideze de atâtea ori? Adică dacă omul nu a trecut de 3 ori, înseamnă că nu are aptitudini.
Sergiu Iurian: Legislaţia nu interzice acest lucru, iar cursul de conducere este valabil un an de zile, timp în care candidatul poate susţine examenul ori de câte ori prinde.Termenul de aşteptare face diferenţa: în 2021 era de aproximativ 110 zile; între timp însă a scăzut considerabil, ceea ce dă posibilitatea candidaţilor de a susţine de mai multe ori într-un an proba practică. Există şi candidaţi care sunt la al doilea sau al treilea dosar: adică a expirat termenul de un an de zile şi au făcut un alt curs, cu o altă valabilitate, pentru a susţine din nou proba practică.
Dan Horea: Cum sunt maşinile înmatriculate, noi sau second hand?
Sergiu Iurian: A scăzut numărul vehiculelor importate second hand. În privinţa maşinilor cu plăcuţe verzi, în medie sunt înmatriculate cam 10 în fiecare zi.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.