Obligatoriu de la 1 octombrie: garanția pe sticle și PET-uri; teoria e una, realitatea e ca la noi…
Iată ce ne spune Julia Leferman, Director General al Asociației Berarii României pentru Mediu, acționar al companiei RetuRO:
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 29 septembrie 2022, 15:09 / actualizat: 30 septembrie 2022, 12:01
SGR (Sistemul de Garanție Returnare) este cel mai mare proiect de colectare și reciclare a ambalajelor realizat la nivel național. Scopul acestui sistem este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european.
Un pas important pentru operaționalizarea SGR în România a fost făcut de către Ministerul Mediului care a stabilit ca RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A să fie administratorul sistemului de Garanție-Returnare.
În perioada următoare RetuRO va continua demersurile de definitivare a proceselor administrative, recrutarea personalului administrativ și obținerea finanțării necesare implementării SGR la nivel național. Pentru operaționalizare este necesară o finanțare de 100 milioane de euro.
Infrastructura sistemului necesită 5-6 centre de sortare și numărare a ambalajelor colectate prin sistem (în prezent acestea nu există) dar și de dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT, inclusiv a unui program software care să asigure un flux continuu de date, inclusiv funcționalități care fac operațiunile eficiente și automatizate.
În proces sunt implicați foarte mulți producători și comercianți cu care urmează să se semneze contracte (aprox. 100.000) și să începem operaționalizarea astfel încât sistemul să funcționeze în cel mai scurt timp posibil. Este foarte important să pregătim în detaliu fiecare etapă.
România este a doua țară din UE, după Germania, ca dimensiune și complexitate de implementare. Sistemul va fi funcțional de la sfârșitul anului 2023.
Alice Nichita, Președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acționar al companiei RetuRO, ne vorbește despre același subiect:
Ambalajele incluse în sistem pentru care se va percepe garanție sunt de unică folosință, de sticlă, plastic sau aluminiu, cu volume cuprinse între 0,1L și 3L pentru băuturi.
Consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 lei la achiziția unei băuturi în magazin. Pentru recuperarea garanției, consumatorii vor trebui să aducă ambalajul gol la un punct de returnare. Garanțiile sunt apoi rambursate consumatorilor.
Un aspect important de subliniat este faptul ca aceste ambalaje vor trebui să aibă eticheta intactă și simbolul SGR (Sistem Garanție Returnare) vizibil, pentru a diferenția ambalajele incluse în sistem din momentul funcționarii SGR și de dinainte de implementare.
Estimăm un număr de aproximativ 100.000 de centre de colectare a ambalajelor de la consumatori, distribuite în mediul rural și urban. Acestea sunt organizate de comercianți și vor decide singuri asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcţie de fluxul de consumatori al fiecăruia.
Succesul implementării SGR va depinde foarte mult și de implicarea consumatorilor. În urma cu doi ani am realizat un studiu prin intermediul Kantar România. 9 din 10 români au declarat că vor returna ambalajele după introducerea Sistemului Garanție-Returnare.
Toți cei implicați, de la producători până la autorități, comercianți, reciclatori și consumatori, avem un obiectiv comun, acela de a crește gradul de colectare a deșeurilor în România.
Începând cu data de 1 octombrie, România se angajase în fața Uniunii Europe că, pentru orice sticlă, ambalaj sau PET returnat la magazin, consumatorul va primi înapoi 0,50 bani garanție. Dar, pentru că sistemul care ar trebui să asigure acest proces este greu de implementat, autoritățile au anunțat că nu ne vom încadra în termen. Problema este că nimeni nu poate preciza o dată reală a acestui sistem, pentru că structura necesară nu este implementată.
Redacția
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.