Radio Cluj…la modă: Filme și modă [FOTO]
Mă opresc oricum, pentru că lista de personaje create prin intermediul modei și devenite costume, în diferite producții ar fi mult prea lungă ca să le putem pomeni pe toate.
Articol editat de cristina.rusu, 29 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 29 septembrie 2022, 8:06
Ar fi nedrept să nu pomenim designerii care au creat aceste costume intrate demult în conștientul colectiv, iar menționarea titlurilor filmelor are efectul vizual al unui reflex aproape condiționat, în care receptăm instantaneu, aceste personaje nedezlipite de marcajul costumului ce le-a împrumutat identitatea.
Rochia albă, cu spatele gol, legată după gât, cu fusta în pliseuri soleil a lui Marilyn a fost creată de William Travilla, care, ulterior filmului a pomenit-o ca fiind “that silly little dress”– acea mică rochie ușurică, prostuță.
Uma Thurman purta creația fashion a casei de modă franceze Agnes B., care era și autoarea costumelor unui film din 1966, ce satiriza lumea modei și pe nimeni alta decât recent pomenita Diana Vreeland -”Who are you Polly Magoo?”.
Designerul de costume Betsey Heimann a personalizat reverele sacoului purtat de Travolta, îmbrăcându-le în piele, tot o creație Agnes B în filmul “Pulp Fiction”.
Jacqueline Durran este creatoarea costumelor din filmul “Atonment”, în care rochia verde, de mătase, cu spatele gol, în stilul anilor ‘30, îmbrăcată de actrița Keira Knightley a rămas memorabilă, nu doar pentru fluiditatea specială a croiului în mers- efect dorit de regizor dar și pentru intensitatea momentului în care rochia și actrița sunt puse în valoare.
Inspirată din creațiile Chanel, așa cum a precizat creatoarea, cromatica sa era gândită să sugereze ideea de răcoare în timpul verii toride alături de spatele gol al rochiei.
Audrey Hepburn în filmul ‘’Mic dejun la Tifanny’’ purta creația lui Hubert de Givenchy, a cărui muză a și fost. O rochie neagră, cu talia ușor ridicată, austeră în față și decoltată în maniera chimonourilor japoneze la spate, în care atârna, aparent neglijent un colier cu trei șiraguri de perle. Și ochelarii de soare care ascundeau ochii obosiți ai protagonistei, conferindu-i anonimatul perfect.
Dacă rochia a fost creația lui Givenchy, look-ul lui Audrey, integral a fost creația lui Edith Head, nu mai puțin celebra creatoare de costume, câștigătoarea a șase premii Oscar, dar care, de această dată, a trecut în anonimat datorită prestanței marca Givenchy.
Sau poate era doar o revanșă indirectă, de vreme ce în filmul “Sabrina” deși ținutele purtate de Hepburn erau, efectiv, luate din colecția recentă pe atunci a lui Givenchy, creatorul a rămas necreditat în vreme ce Edit Head semna costumele.
Prototipul de bărbat, luxos îmbrăcat de Armani, în perfect stil italian și portretizat de Richard Gere s-a păstrat ca ultim apogeu al eleganței și deopotrivă nonșalanței masculine, chiar dacă filmul a fost făcut în 1980. Asta dacă nu-l pomenim pe Redford în Marele Gatsby în creațiile Ralph Lauren.
Hellen Mirren în filmul lui Greenaway “The Cook, The Thief, His Wife & her Lover” poartă creațiile fabuloase ale lui Jean Paul Gaultier. Sofisticate, baroce, cu dominanta de roșu care însoțește multe din scenele filmului, sunt contrastul perfect, aparența care ascunde mizeria din spate.
Fiecare din aceste personaje memorabile își datorează imaginea și identitatea creatorului de costume sau, după caz, celui de modă. Moda împrumutată platoului de filmare devine costum, iar costumul creionează personajul, îi dă suflare.
Nu puțini sunt actori care sunt numiți și-n viața reală conform identității dintr-o anume producție rămasă memorabilă, atât de puternică rămâne imaginea conturată de o anume apariție în care banalele HAINE schițează destine.
Călina Langa, fashion designer
Imaginile provin din Vogue On Hubert de Givenchy, Quadrille Publishing Limited 2013 Fashion in Film de Cristopher Laverty, Laurence King Publishing Ltd, 2021
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.