Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Mainbocher (II)
Horst Main
Pe o hartă imaginară a lumii modei internaționale, creațiile Mainbocher ar fi recognoscibile prin câteva caracteristici: erau neostentative – nu erau extravagante ca de pildă creațiile Elsei Schiaparelli, erau subtile punând în valoare calitățile feminine, cu soluții ingenioase și practice, ce rezolvau problema îmbrăcatului, mai ales în condițiile de război – o perioada ingrată ce l-a silit pe Mainbocher să-și mute activitatea de la Paris la New York în anul 1939.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
27 octombrie 2022, 06:00 / actualizat: 27 octombrie 2022, 7:15
Pe o hartă imaginară a lumii modei internaționale, creațiile Mainbocher ar fi recognoscibile prin câteva caracteristici: erau neostentative – nu erau extravagante ca de pildă creațiile Elsei Schiaparelli, erau subtile punând în valoare calitățile feminine, cu soluții ingenioase și practice, ce rezolvau problema îmbrăcatului, mai ales în condițiile de război – o perioada ingrată ce l-a silit pe Mainbocher să-și mute activitatea de la Paris la New York în anul 1939.
Cele care mă interesează pe mine – spunea Mainbocher referitor la clientele sale – și pe care le am în minte atunci când creez, sunt femeile care dețin prin instinct, sau au dobândit în timp, sentimentul de neprețuit al eleganței și al chic-ului, aflat în ecuația justă a proporției. Femeile care apreciază ideea din interior dar și expresia exterioară a hainelor. Acestea reprezintă pentru mine, cu adevărat, femeile bine îmbrăcate.
Privită din această perspectivă, creația Chanel i se părea creatorului prea plebee, în contrast cu creația Schiaparelli care i se părea extravagantă.
Între aceste două ipostaze ale creației – simplu și complex, minimalist și baroc el a iubit linia Vionnet, ce favoriza tăietura în biais, pe care a și folosit-o, ulterior în creațiile sale.
Majoritatea creațiilor sale sunt executate în tradiția devenită clasică a tehnicilor de haute couture, lucrate manual, cu detalii prețioase și unice, potrivite pentru tipul de femei din lumea bună, de care era înconjurat și care erau clientele sale.
Wallis Simpson, viitoarea ducesă de Windsor, se număra printre acestea, iar celebra rochie de cununie devenită iconică, în culoarea denumită, de-atunci, Wallis Blue, a fost una dintre cele mai copiate piese din istoria modei. Mătasea crepe din care a fost confecționată a fost vopsită de-o așa manieră ca să se potrivească cu ochii lui Wallis și să se asorteze cadrului în care avea loc cununia – salonul verde pal din Chateau de Cande.
Wallis Simpson
Wallis Simpson
Aceasta ar fi dovada supremă a modului cum o creație Mainbocher era personalizată să se potrivească clientelor sale.
Câteva dintre noutățile – pe-atunci – remarcabile aduse în creația de modă de Mainbocher sunt astăzi trecute într-un con de umbră de alți creatori ce s-au folosit de ele și au avut un succes notoriu, cum de pildă a fost linia New Look promovată de Dior.
Obsesia pentru corset și efectul ce modela silueta, redându-i feminitatea, reprezintă una dintre acestea – ca și creația corseletei – un fel de corset mai mic ce modela doar linia taliei, subțiind-o.
De altfel, iconică a rămas și imaginea femeii portretizată cu spatele realizată de un alt celebru fotograf – Horst și îmbrăcată cu un corset creație Mainbocher.
Horst Main
El este cel care a avut ideea să creeze rochii scurte de gală, din pricina economiilor necesare în vreme de război, așa numita slip dress, cu bretele și croită pe biais, la care a asortat un fel de cardigane tricotate, decorate cu nasturi prețioși sau brodate cu mărgele și căptușite cu mătase, ca accesoriu necesar pentru acoperirea spatelui și a umerilor.
Rochiile simple, negre, cele ce puteau fi purtate ziua, se transformau în rochii de gală pentru seară prin adăugarea unor fuste scurte, sau șorțuri prețioase suprapuse peste acestea- așa numita glamour belt – soluție rafinată ce conferea vestimentației de seară amprenta de eleganță și de glamour necesară.
Creatorul american la Paris și francez la New York, unde a activat din 1939 și până în 1971, era preocupat de calitățile care fac moda să dureze și nu de caracterul său efemer, dovada fiind că orice piesă ar putea fi astăzi purtată fără să pară demodată.
Multe dintre creațiile sale, de altfel erau purtate de clientele sale, repetat la diferite recepții, neținându-se cont de faptul că nu sunt ultimul răcnet al modei.
Un demn avocat al stilului și al eleganței, Mainbocher nu a semnat niciodată nici un fel de franciză pentru produsele sale, iar în momentul când proprietarul imobilului în care își avea atelierul pe Fifth Avenuie i-a mărit chiria, acesta s-a decis să închidă pentru că a realizat că nu putea susține afacerea folosindu-se de tehnicile vechi din couture, devenite nepractice într-o lume ce începuse să iubească pret-a-porter-ul.
Călina Langa, fashion designer
Imaginile provin din: L”Histoire de la Mode au XXe siecle de Yvonne Deslandres și Florence Muller, Editions du Club France-Loisirs Paris 1986 In Vogue Sixty Years of celebrities and fashion from British Vogue de Georgina Howell, Penguin Books. 1978 Fashion Designers A-Z, Editura Taschen 2018 Decades of Fashion Harriet Worsley h.f. Ullmann Publishing GmbH2013
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.