Primul spectacol accesibilizat pentru 9 dizabilităţi ajunge la Cluj cu 5 reprezentaţii [AUDIO/VIDEO]
Articol editat de cristina.rusu, 24 noiembrie 2022, 09:17
Cu detalii Oana Popa, scenaristă, regizoare şi actriţă:
Oana Popa: Este o poveste despre o sămânţă, care nu ştie ce fel de sămânţă e; şi în drumul ei spre cunoaştere, spre definirea identităţii, se întâlneşte cu personaje care-i dau tot felul de indicii despre cine ar putea fi. Spectacolul este gândit de la bun început să se adreseze în egală măsură atât publicului cu dizabilităţi, cât şi celui tipic. Avem public cu deficienţe de auz, aşa încât am ales un interpret în limbajul semnelor, care urcă cu noi pe scenă. Pentru nevăzători, am pregătit un coleg care ştie să spună poveşti foarte frumos: stă undeva în public alături de ei şi le explică la microfon tot ce se întâmplă atunci când nu sunt replici. Pentru publicul cu deficienţe neurocognitive şi neurosenzoriale am ales special decorul, costumele, culorile, lumina.
Oana Popa: În momentul în care intră publicul în sală, trebuie să fii foarte atent, pentru că ei reacţionează diferit. Trebuie să venim în întâmpinarea nevoilor lor, de aceea eu insist să se înscrie într-un formular, în care întreb ce fel de dizabilitate au, cum se manifestă, ce putere de atenţie au. Noi îi aşezăm în sală în aşa fel încât ei să se simtă confortabil şi să nu simtă nevoia să se plimbe. Dar dacă nu reuşesc să se înscrie în formular, noi începem spectacolul printr-o accesibilizare live: de exemplu pe cei pe care-i deranjează sunetul îi rugăm să se ducă mai departe de sursa de sunet, ori pe cei cu ADHD îi invităm să stea la margine. Şi, pentru orice fel de tantrum sau lucru care-i deranjează, avem lângă sala de spectacol un loc de relaxare, unde ei pot lua contact cu materiale senzoriale până când se liniştesc, apoi îi aşteptăm din nou în sala de spectacol.
Accesul este gratuit pentru persoanele cu dizabilităţi şi însoţitorii lor. Persoanele cu dizabilități sunt rugate să se înscrie aici:
Andrea Nagy: Foarte multe detalii implică genul acesta de accesibilizare. Care este experienţa ta directă în acest domeniu?
Oana Popa: Am început acum 10 ani alături de Ruxandra Mateescu de la Supereroi printre noi, ea este promotoarea acestui fenomen de accesibilizare a proiectelor culturale. Ea este mama Olgăi, o fetiţă cu un retard psiho-motor, iar toată energia Ruxandrei s-a dus practic în a-i oferi Olgăi o viaţă cât mai aproape de cea normală. Ea a început cu accesibilizarea filmelor pentru Olga, după care împreună am accesibilizat primul concert din ţară, cu cei de la Trei parale. Apoi ne-am întâlnit şi cu Alin Halaţi de la Help me be a rockstar, care ne-a ajutat să accesibilizăm concerte rock.
Andrea Nagy: Aşadar spectacolul tău ajunge în sfârşit la Cluj; care a fost experienţa din alte oraşe?
Oana Popa: Acest spectacol nu este foarte bine primit în instituţiile de stat, deoarece tocmai am ridicat la plasă faptul că nu se respectă legea 448, art. 21, care spune că „fiecare instituţie de stat trebuie să aibă proiecte accesibilizate şi să faciliteze accesul persoanelor cu dizabilităţi în mod gratuit la aceste proiecte”, existând o finanţare de la bugetul de stat care să acopere aceste cheltuieli. Ajungem la al 20-lea spectacol sâmbăta aceasta: numai 5 instituţii de stat ne-au deschis uşa, restul au fost la teatre independente şi festivaluri. Pe când eram la Iaşi, am avut 160 copii şi adolescenţi cu dizabilităţi. Iniţial aveam senzaţia că jucăm pentru o sală moartă: ei erau în lumea lor, nu aveam nicio reacţie, niciun fel de feedback din partea publicului; asta până la cântecelul de final, când toată lumea era în picioare şi strigau personajele pe nume. Şi atunci criticii au scris despre noi că nu ne mai numim piesă de teatru, ne numim fenomen terapeutic.
Andrea Nagy: Eşti scenarist, regizor, actor şi organizator; cum faci să nu te laşi copleşită?
Oana Popa: În ţara asta minunată în care trăim, cultura e pe ultimul loc: pe ultimul loc în programele politice ale tuturor partidelor, pe ultimul loc în percepţia societăţii. Şi atunci, în loc să-ţi vezi de actul artistic, să te concentrezi pe următorul proiect, trebuie să te concentrezi să faci rost de bani, să ceri în stânga şi-n dreapta, să primeşti promisiuni care ulterior nu se concretizează. Asta mă copleşeşte de fapt; nu munca, pentru că aceea este minunată. E minunat să transmiţi oamenilor că a accepta este o virtute.
Andrea Nagy: când şi unde vom putea urmări spectacolul?
Oana Popa: Pe 25 noiembrie, de la ora 11.30 şi de la ora 17.00; iar pe 26 noiembrie, de la ora 11.00, 12.30 şi 17.00, la teatrul Magicpuppet, de pe str. Eroilor, nr. 16.
Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.