Licitația pentru tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău din Autostrada Transilvania va fi anulată
Anunțul a fost făcut de ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, după ce, în aproape doi ani și jumătate, Compania de Drumuri nu a reușit să stabilească un câștigător.
Articol editat de cristina.rusu, 16 ianuarie 2023, 12:26
Ionuț Ciurea reprezintă Asociația Pro Infrastructura, care monitorizează marile proiecte de dezvoltare și spune că în acest caz s-a luat cea mai bună decizie, în condițiile în care licitația e oricum blocată din cauza numeroaselor contestații:
Procedura cu precalificare a întârziat foarte mult. În 2021 s-au înscris la licitație 12 firme depuse și, de atunci, ofertele finale încă nu au fost depuse! Au fost depuse doar candidaturile, s-au selectat cei șase constructori și, după aceea, a început balul: Strabag și We Build s-au contestat de am pierdut și noi șirul. Iar acum se încheie așa, cu anularea licitației și repornirea ei pe procedura clasică. (Ionuț Ciurea)
Lotul Poartă Sălajului – Nușfalău are 40 de kilometri și cuprinde cel mai lung tunel din țară, pe sub Meseș, de aproape 3 kilometri.
Pentru selectarea unui constructor s-a optat pentru o procedură cu precalificare.
La licitație se pot înscrie toți candidații care doresc, dar dintre aceștia sunt selectați doar șase, care sunt invitați să depună oferta finală.
Ionuț Ciurea consideră că ideea nu a fost rea, fiind folosită și la alte proiecte complexe:
Ideea cu precalificarea în cazul contractelor foarte dificile e bună în teorie. În practică s-a ales praful. Procedura cu precalificare este că în prima faza să nu obții foarte multe oferte, pentru că ai sta să analizezi la ele, pe un proiect foarte complex, cum e acesta. Faci o precalificare, iei doar vreo șase candidați, care depun oferte finale și le analizezi doar pe cele șase, în loc să analizezi mult mai multe. (Ionuț Ciurea)
După anularea licitației, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere trebuie să decidă dacă va selecta un singur constructor pentru întreg lotul sau îl va împărți în două, așa cum, dealtfel, a și fost gândit.
Ionuț Ciurea crede că varianta cea mai bună ar fi organizarea a două licitații distincte, având în vedere că Poarta Sălajului – Nușfalău este, în prezent, cel mai lung lot de autostradă din țară și, în plus, pe el sunt prevăzute mai multe lucrări complexe:
Să anuleze licitația, dar apoi trebuie să o repornească. Teoretic se poate face rapid. Acum e de văzut dacă vor menține lotul așa, pentru că, de fapt, sunt două loturi acolo: E Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău. Dacă vor sparge în două e o discuție. Nici nu cred că s-a luat vreo decizie în direcția asta. (Ionuț Ciurea)
Mihai Miclăuș
Foto: arhivă Radio Cluj
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.