Analfabetul digital, urmașul analfabetului funcțional
Știm deja foarte bine că 44% dintre tinerii absolvenți din România sunt analfabeți funcțional. Este rezultatul din 2018 al testelor PISA, care plasează țara noastră pe locul 47 din cele 79 de țări incluse în cercetare. Analfabetismul funcțional înseamnă că indivizii sunt capabili să citească și să reproducă niște informații, dar sunt incapabili să le înțeleagă cu adevărat sensul și să le folosească în mod practic în realitate.
Articol editat de cristina.rusu, 2 martie 2023, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:41
Dacă ar fi să traducem acest fenomen în exemple din spațiul profesional, ar arăta cam așa: individul știe că are în față un ciocan, dar când este rugat să îl folosească își rupe degetele; sau reușește să pornească un computer, dar în loc să scrie un e-mail ori să calculeze niște date într-un tabel Excel, poate doar să joace Solitaire, să intre pe Facebook și să asculte manele pe Youtube.
Ceea ce nu se spune suficient de clar și de răspicat este că analfabetul funcțional este în general condamnat la cele mai grele și mai prost plătite locuri de muncă din lume. Fiindcă abilitățile cu care iese din școală sunt puține, sărace, inadecvate și lipsite de valoare practică, analfabetul funcțional primește foarte puțini bani pentru o muncă fizică, în general grea, dar cu valoare economică extrem de mică.
Mentalitatea cu care crește îl face în general pe tânărul inadaptat pieței muncii să nu aibă curajul, interesul și disponibilitatea de a învăța continuu, pentru a asimila cunoștințe și abilități care i-ar da mai multă valoare în ochii angajatorilor. Să nu mai vorbim de lipsa accesului real la programe de calificare și recalificare, de absența oricăror programe cu adevărat utile de reconversie oferite de statul român și de lipsa resurselor materiale ale familiilor, care nu pot susține perioade și programe de învățare.
Vestea îngrijorătoare este că analfabetul funcțional nu este cea mai dureroasă și urâtă ipostază a tânărului contemporan cu noi. Vom vedea foarte curând că urmașul analfabetului funcțional este analfabetul digital, care are și mai puține șanse în profesie și în viață. Un raport recent al UNICEF spune că 60% dintre tinerii planetei nu vor avea competențele cerute de piața muncii în anul 2030. Și dacă acesta este procentul la nivel global, putem să estimăm că la noi ar putea fi chiar mai mare.
Fenomenul inadaptării tinerilor la piața muncii capătă amploare odată cu digitalizarea accentuată și evoluția rapidă a tehnologiilor, cărora niciun sistem de educație tradițional nu le face față ca viteză a actualizării. Practic, vor dispărea foarte multe dintre profesiile cu sarcini repetitive, care vor fi automatizate și vor apărea profesii noi, care vor presupune seturi complexe de cunoștințe tehnologice și abilități digitale, inaccesibile celor mai mulți dintre analfabeții funcțional.
Recenta explozie a tehnologiilor bazate pe Inteligență Artificială, precum ChatGPT, a făcut ca analiștii să spună, pe bună dreptate, că abilitatea de a comunica eficient și productiv cu roboții, pentru a le trasa sarcini și a le evalua rezultatele muncii va fi nu doar extrem de valoroasă, dar și obligatorie pentru supraviețuirea profesională.
Știm deja că vom rămâne valoroși profesional doar dacă învățăm continuu. Iar a conversa profitabil și productiv cu roboții va fi în curând o sarcină de lucru la fel de banală ca pornirea computerului sau trimiterea unui e-mail. Viitorul este digital și aparține celor capabili să învețe și să se adapteze continuu. Te las cu o întrebare: tu ce crezi, te vei descurca să lucrezi cu roboții? Te-ai apucat deja să le dai sarcini și să le evaluezi rezultatele?
***
Cam atât pentru azi. Sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că urmărești Hacking Work la radio, dar și online, cu podcast, newsletter și articole pe blog. Să ne re-auzim sănătoși, voioși și mintoși. Servus!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.