Ascultă Radio România Cluj Live

Platforma CNAS nu funcționează (UPDATE/AUDIO)

Casa Națională de Asigurări de Sănătate anunță că a identificat probleme în funcționarea sistemului informatic unic integrat la accesarea aplicației de interogare a calității de asigurat, mai ales pe platforma informatică publică, iar, din data de 6 martie, conducerea CNAS a solicitat specialiștilor remedierea de urgență a disfuncționalităților.

Platforma CNAS nu funcționează (UPDATE/AUDIO)

Articol editat de Andrada Ștefănescu, 8 martie 2023, 09:04 / actualizat: 8 martie 2023, 16:47

Într-un comunicat, instituția precizează că astfel de situații apar mai ales la început de lună, când furnizorii de servicii medicale transmit raportările, iar volumul de date medicale procesate crește.

După cum transmite reporterul Radio România, Adriana Turea, CNAS afirmă că a făcut toate demersurile necesare pentru accesarea finanțării europene necesare pentru redimensionarea sistemului și îmbunătățirea funcționării aplicațiilor.

…………………………………………………………………………………………………………

UPDATE, ora 12:30

Medicii de familie din județul Cluj semnalează probleme serioase la funcționarea Sistemului Informatic Unic Integrat care determină blocări a activității pe perioade îndelungate de timp, încă din prima lună a lui 2023. De asemenea, medicii de familie mai întâmpină probleme și cu cardurile de sănătate, validarea rețetelor și bulversarea programărilor. Am stat de vorbă cu președintele Asociației Medicilor de Familie din Cluj, Emiliana Costiug:

Reporter: Ce înseamnă pentru activitatea medicilor de familie funcționarea defectuoasă a sistemului informatic unic integrat?

De la începutul anului ne confruntăm cu mari probleme. Au mai fost perioade în care sistemul SIUI nu funcționa, în care ne afecta foarte grav activitatea medicală din cabinet, dar acum, în ultimul timp, pur și simplu ne creează mari probleme pentru că nu sunt validate rețetele, nu se recunosc cardurile asiguraților, nu se poate raporta nicio rețetă, nu se validează consultațiile. Deci sunt mari probleme cu acest sistem informatic. Pare că am intrat într-un alt timp al pandemiei sistemelor informatice și toate astea ne creează mari probleme la cabinet. Pacienții sunt nemulțumiți, ei așteaptă, programările sunt date peste cap, se bulversează toată activitatea și ca urmare e mult stres și multă energie negativă în cabinetele noastre. Rugăm pacienții să aibă răbdare, să știe că noi încercăm să ne facem profesia în primul rând, să acordăm consultații medicale, dar, din păcate, toate serviciile conexe legate de eliberarea rețetelor, a trimiterilor, de validare a consultațiilor, de raportare ne sunt date peste cap și ca urmare, suntem cu toții nemulțumiți.

Rep: Cine și cum ar trebui să rezolve problemele sistemului informatic și cui v-ați adresat în acest sens?

De la începutul lunii martie, practic, funcționăm tot în sistem de avarie și, așa cum spuneam, activitatea medicală este grav afectată. Vreau să vă spun că nu putem noi, personalul medical, să rezolvăm în totalitate această problemă. Sistemul informatic este gestionat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Fiecare asigurat ar trebui să știe că el este beneficiarul unui contract între asigurat și asigurator, adică între pacienți și Casa de Asigurări și ar trebui să-și ceară drepturile. Nu putem noi, medicii, de fiecare dată, să ne luptăm atât pentru drepturile pacienților, cât și pentru drepturile noastre. Așa cum ne încheiem o asigurare de RCA, de sănătate, de viață, tot așa ar trebui să existe această asigurare de sănătate încheiată cu Casa de Asigurări, acest contract prin care fiecare asigurat să știe care le este statutul, care le sunt drepturile și obligațiile și să tragă la răspundere asiguratorul atunci când le sunt încălcate prevederile contractuale. Altfel, pacienții sunt nemulțumiți și supărați pe medici, medicii nu mai consultă, medicii, nu mai acordă servicii medicale, ci doar stau și așteaptă validarea unor servicii. Iar Casa de Asigurări, care ar trebui să asigure toată funcționalitate a sistemului informatic și funcționarea corectă a unui sistem sanitar, practic nu răspunde pentru această situație.

Rep: Pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate a apărut proiectul noului contract-cadru, conform căruia se va desfășura activitatea medicală în sistemul sanitar românesc din 01/07/2023. Ce părere aveți despre părțile care fac referire la rolul și activitatea medicilor de familie, mai ales în contextul apariției unei noi categorii de pacienți – neasigurații, care vor beneficia de servicii medicale gratuite?

Sunt unele modificări pe care Casa de Asigurări, prin comunicatul dat, le consideră ca fiind benefice, de exemplu, întărirea rolului medicului de familie în sistemul de sănătate, prin depistarea precoce a bolilor cu impact major și prin accesul neasiguraților la servicii medicale. Trebuie menționat că prin acest proiect se propune plata serviciilor preventive la medicul de familie pentru persoanele neasigurate, ceea ce, pe de o parte creează o mare nedreptate, o discriminare în sistemul sanitar, pentru că orice persoană considerat ar fi un caz social, orice copil până la 18 ani, studenții și tinerii care sunt încadrați într-o instituție de învățământ până la 26 de ani, pensionarii, șomerii, cazurile sociale, beneficiarii de legi speciale, toate aceste categorii beneficiază de reducerea… practic… statul plătește pentru asigurarea acestor categorii. Deci aceste categorii oricum sunt exceptate de la plata contribuției către Fondul Național de Asigurări de Sănătate. Rămân salariații, singurii care practic contribuie la Fondul Național de asigurări sociale, iar acum statul încurajează neplata acestei contribuții, asigurându-se accesul și persoanelor neasigurate, din alte motive, poate nu sunt încadrate într-o formă legală de muncă, cu contract de muncă sau poate lucrează în afara țării. Deci, toate aceste persoane pot beneficia de servicii medicale preventive, dar fără a primi o rețetă compensată sau un bilet de trimitere gratuit pentru analize. Mai mult decât atât, personalul medical din cabinetele medicale este oricum prea aglomerat pentru a mai asigura servicii medicale și neasiguraților. După cum știți, lista de programări la medicul de familie este din ce în ce mai mare pe zi ce trece, datorită solicitărilor numeroase din partea asiguraților. Ne confruntăm cu multe consultații acute de boli virale, ne confruntăm cu programările pentru acutizarea bolilor cronice, pentru monitorizarea bolilor cronice, vaccinări, deci toată această activitate nu mai poată fi extinsă și adresată și neasiguraților. Acesta este punctul meu de vedere, a unui medic de familie, în calitate de contribuabil la fondul național. Înțeleg principiul solidarității și sunt de acord cu susținerea copiilor, pensionarilor, șomerilor, așa cum v-am spus, dar nu sunt de acord ca neasiguratul să beneficieze de aceleași servicii medicale la medicul de familie la fel ca și asigurații. Mi se pare o discriminare și o nedreptate.

 

Președintele Asociației Medicilor de Familie din Cluj, Emiliana Costiug.

 

Alina Nechita

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Societatea Naţională de Medicină Familiei este solidară cu pacienţii şi cu medicii în această perioadă dificilă cauzată de disfuncţionalităţile Sistemului Informatic Unic Integrat.

Reamintim că programul aparţine în exclusivitate Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ca de altfel şi mentenanţa acestuia.
De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat, se arată în comunicatul de presă.
Societatea Naţională de Medicină Familiei solicită de urgenţă CNAS să trateze cu respect atât pacienţii cât şi medicii care lucrează în sistemul de asigurări de sănătate şi să remedieze platforma informatică.

Solicităm de urgenţă asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de CNAS, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv toate tipurile de reţete, să fie doar în format electronic fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete.

 

AGERPRES

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Scandal în lumea medicală din cauza unei modificări legislative
Sănătate joi, 28 noiembrie 2024, 13:22

Scandal în lumea medicală din cauza unei modificări legislative

Medicii de Medicină Fizică și Reabilitare Medicală trag un semnal de alarmă cu privire la un proiect de lege care acordă mai multe competențe...

Scandal în lumea medicală din cauza unei modificări legislative
Investiție în sănătate la Cluj-Napoca
Sănătate miercuri, 27 noiembrie 2024, 14:23

Investiție în sănătate la Cluj-Napoca

Ambulatoriul Integrat al Spitalului Clinic de Boli Infecțioase de pe Calea Moților Cluj-Napoca va fi extins și modernizat. Investiția va fi...

Investiție în sănătate la Cluj-Napoca
S-a lansat aplicația iMedico
Sănătate miercuri, 27 noiembrie 2024, 14:16

S-a lansat aplicația iMedico

Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer, în parteneriat cu două lanţuri de farmacii, a lansat aplicaţia iMedico.   Astfel, pacienţii...

S-a lansat aplicația iMedico
20% dintre medicii de familie din România au peste 70 de ani
Sănătate marți, 26 noiembrie 2024, 11:54

20% dintre medicii de familie din România au peste 70 de ani

Aproape 20% dintre medicii de familie au peste 70 de ani, a declarat la o dezbatere preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,...

20% dintre medicii de familie din România au peste 70 de ani
Sănătate luni, 25 noiembrie 2024, 16:16

Peste 100 de mii de cazuri noi de cancer sunt diagnosticate anual în România

Sunt afectate un sfert de milion de persoane, iar un număr important de pacienţi oncologici îşi pierd viaţa prematur, spun medicii.   De...

Peste 100 de mii de cazuri noi de cancer sunt diagnosticate anual în România
Sănătate joi, 21 noiembrie 2024, 13:51

Limba zmeurie, limba de pisică şi de porţelan, semne de îmbolnăvire | FOTO

Infecţia streptococică şi scarlatina sunt două afecţiuni al căror număr a crescut semnificativ în ultimele două săptămâni, la...

Limba zmeurie, limba de pisică şi de porţelan, semne de îmbolnăvire | FOTO
Sănătate miercuri, 20 noiembrie 2024, 16:37

Investiţie de 4 milioane de lei la Spitalul de Urgență Alba

Secţia de Medicină Internă a Spitalului Judeţean de Urgenţă Alba a fost modernizată printr-o investiţie de aproape 4 milioane de lei.  ...

Investiţie de 4 milioane de lei la Spitalul de Urgență Alba
Sănătate miercuri, 20 noiembrie 2024, 16:24

Robotul da Vinci a operat primul pacient la Bistrița

Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Bistriţa a recepţionat un sistem de chirurgie robotică da Vinci.   Miercuri, 20 noiembrie, a fost...

Robotul da Vinci a operat primul pacient la Bistrița