Radio Cluj…la modă: Designerul lunii – Paco Rabanne (II) [FOTO]
Moda futuristă promovată de creatorul Paco Rabanne s-a dovedit foarte potrivită în contextul cinematografic. Unul dintre filmele de referință pentru impactul costumelor asupra creației Rabanne a fost Barbarella, din anul 1968, în regia lui Roger Vadim.
Articol editat de cristina.rusu, 9 martie 2023, 06:00 / actualizat: 9 martie 2023, 10:15
Moda futuristă promovată de creatorul Paco Rabanne s-a dovedit foarte potrivită în contextul cinematografic. Unul dintre filmele de referință pentru impactul costumelor asupra creației Rabanne a fost Barbarella, din anul 1968, în regia lui Roger Vadim.
Un film SF inspirat de niște benzi desenate și situat în contextul social al epocii, acela al eliberării de orice fel de constrângere sau restricție sexuală, a pus în valoare o actriță ca Jane Fonda, la vremea aceea soția lui Roger Vadim, înveșmântată în costumele lui Paco Rabanne sumare și provocatoare.
Interesant este faptul că deși el făcea parte din echipa artistică a filmului, nu fusese angajat decât pentru ultimul act unde Barbarella poartă piesa devenită iconică – acel body mulat verde cu franjuri din acetat.
Cu toate acestea, estetica specifică creatorului este prezentă de-a lungul întregului film, în care regăsim cu succes rețeta de tip futurist preferată de Rabanne.
Un alt costum din film păstrat în memoria colectivă este cel în care protagonista poartă un fel de salopetă/ body argintiu din PVC, pe scurt un fel de plastic. Niște dungi contrastante negre pornesc de pe umăr și fac legătura, în maniera unor jartiere cu niște cizme înalte, tip mușchetar. Imaginea livrată este fără îndoială foarte sexy pentru acea perioadă și pune în valoare frumusețea actriței.
Cu un an înainte, adică în 1967, filmul Casino Royale, realizat în regia multiplă a mai multor regizori, printre care John Houston, uzitează cu succes aceeași rețetă a costumelor marca Paco Rabanne, într-o scenă în care actorul David Niven este înconjurat de gărzi feminine înarmate purtînd rochiile tip armură ale creatorului.
Demersul său artistic a fost bineînțeles, ridiculizat de Coco Chanel, care s-a pronunțat despre Rabanne ca fiind un “metalurgist’’ în maniera similară în care creatoarea respingea orice altă abordare a modei străină de a sa. Acest fapt nu l-a împiedicat, însă pe un alt personaj celebru- Salvador Dali să exclame cu emfaza sa caracteristică că sunt doar două genii în Spania- el și Paco Rabanne.
Dorința reală a lui Paco Rabanne era aceea de a concepe un produs de modă pe care să și-l poată permite oricine- un produs democratic realizat spectaculos dar cu resurse ieftine. De aceea o altă colaborare a sa a fost cu compania producătoare de hârtie de toaletă Scott Paper, cu ajutorul căreia a realizat niște piese din hârtie într-o încercare de a șterge granița dintre durabilitate și unică folosință.
Sigur că astăzi, această încercare pare cumva gratuită, de vreme ce pentru o piesă chiar realizată din hîrtie, manopera și execuția sa nu sunt cu nimic mai prejos decât cele prestate pentru creațiile din țesătură, ceea ce face ca produsul să nu devină nicidecum mai ieftin, iar utilitatea sa reală este problematică.
Paco Rabanne s-a lansat cu succes și-n industria de parfumerie. Primul său parfum lansat pe piață în 1969 denumit Calandre- un nume ciudat pentru un parfum- în limba română s-ar traduce grilaj, dar perfect colat pe estetica Rabanne s-a bucurat de un real succes la fel cu o altă esență- Metal lansat zece ani mai târziu.
Un inovator fără îndoială, dar și o personalitate căreia îi plăcea să șocheze, Rabanne a declarat mai târziu despre sine însuși:
O să dețin mereu un loc în istoria modei. Sunt în toate dicționarele pentru că am introdus materiale noi în lumea modei, pentru că am creat primele rochii din metal, hîrtie și plastic turnat- aceasta este moștenirea mea.
La ora actuală brandul Paco Rabanne îl are ca director de creație pe Julien Dossena, care înțelege să integreze spiritul creatorului în creațiile actuale.
Vizionar, rebel, original- Paco Rabanne deține cu adevărat un loc în istoria modei, după spusele sale, pentru că a definit modernitatea la vremea sa, acompaniind revoluția culturală a acelei perioade.
Călina Langa, fashion designer
Pozele sunt fotocopii după următoarele cărți: Fashion designers from A-Z Taschen, 2018/ 100 Years of Fashion de Cally Blackman, Laurence King Publishing, 2020/ Histoire de la Mode au XXe siécle de Yvonne Deslandres, Editions du Club France Loisirs, Paris, 1986/ Dictionnaire International de la Mode, Editions du Regard, Paris, 2004/ Fashion: A History from the 18th to tge 20th Century, Volume II, 20 th Century, Taschen, 2006/ Fashion in Film Cristopher Laverty, Laurence King Publishing Ltd., 2021
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.