Radio Cluj…la modă: Corsetul – de la o piesă de lenjerie la articol fashion (I)
Ultimele sezoane ale podiumurilor de modă au fost martorele unui reviriment, e adevărat, ciclic al unei piese de modă care este, de departe, atractivă dar și controversată- corsetul.
Articol editat de cristina.rusu, 16 martie 2023, 06:00 / actualizat: 16 martie 2023, 9:35
Ultimele sezoane ale podiumurilor de modă au fost martorele unui reviriment, e adevărat, ciclic al unei piese de modă care este, de departe, atractivă dar și controversată- corsetul.
Corsetul are o îndelungată istorie în spate, după cum se poate să știți deja din filme cu scene memorabile, dacă ar fi să o pomenim acum doar pe cea din Pe aripile vântului în care Scarlett se ține cu stoinicie de o coloană în vreme ce o Mammy hotărâtă îi strânge corsetul pentru a ajunge la semnificativa măsură de 20 de inches care înseamnă nu mai puțin de 50, 8 cm.
Nu degeaba s-au iscat controverse de-a lungul timpului legate de purtarea acestui articol. Gândit ca să protejeze corpul feminin, să-l camufleze, mai degrabă, orice femeie care nu purta acest articol, era considerată nedemnă și stârnea multiple comentarii nu foarte binevoitoare în societatea de tip patriarhal al sfârșitului de secol XIX. Dat fiind faptul că vrând, nevrând femeile aveau o poziție perfect verticală, acesta era cel mai adesea asociat conotației morale a unei presupuse verticalități feminine.
Rolul corsetului pe lângă acela al mascării corpului feminin, era cel al modelării celor trei părți esențiale anatomice- bustul, talia și șoldurile. Trebuie menționat și faptul că primele corsete datând din secolul XVI, din Italia erau efectiv realizate din metal și piele, fiind un fel de cuști ambulante în care corpul era constrâns să intre, fie pentru a corecta postura și o anatomie precară, fie pentru a modela silueta. Totuși se pare că aceste corsete metalice aveau un rol preponderent ortopedic.
Mai târziu s-a renunțat la aceste tipuri de materiale, dar corsetul prin esență, este un tip de vestimentație restrictivă, confecționat din materiale rigide, cu multiple cusături în care, inițial pentru o susținere cât mai bună se introduceau fanoane de balenă, papură, sau oțel pentru a-i păstra rigiditatea și ținuta, fiind asociat cu moda și schimbările sale, criticat și controversat.
De pe la jumătatea secolulul XIX medici și igieniști își alătură vocile pentru a reclama impractibilitatea purtării corsetului care poate aduce vătămări grave sănătății femeilor, la acest cor alăturându-li-se artiști și intelectuali ai vremii ce susțineau purtarea unor veșminte naturale, curentul fiind cunoscut în istoria modei ca The Aesthetic Dress– o mișcare prezentă în preajma picturii și frăției prerafaelite.
Cu toate acestea, femeile însele au considerat corsetul ca fiind o armă imbatabilă a seducției și s-au folosit fără nici un fel de ezitare de ea, deoarece masca prin structura sa rigidă mici sau mari imperfecțiuni ale corpului, conturând siluete seducătoare chiar și celor mai puțin dăruite de natură.
Forma corsetului a suferit modificări de-a lungul timpului în funcție de mode. Dacă secolul XVIII cunoaște o formă conică, alungită, spre finalul perioadei și începutul secolului XIX, odată cu Directoratul, acesta se transformă într-un fel de strămoașă a brasierei ce accentua doar bustul nu și talia.
La finalul sec. XIX este prezent corsetul alungit care cuprinde și șoldurile femeii și crează acea mult dorită siluetă în forma literei S.
Secolul XX este cel care va trăi renunțarea la obligativitatea purtării corsetului și la eliberarea trupului feminin de aceste canoane constrîngătoare odată cu apariția în modă a lui Paul Poiret și Coco Chanel.
Proveniența sa din sectorul lenjeriei a făcut, de-a lungul timpului ca acestuia să i se acorde și semnificația erotică a unei zone interzise, păstrată până astăzi.
Imaginea unei femei purtând corset stârnește și astăzi fantezii debordante în mintea jumătății masculine, motiv evident pentru creatori de modă ca Jean Paul Gaultier sau Vivienne Westwood de a-l scoate din conul de umbră al lenjeriei și a-l aduce în atenția publică ca articol de modă.
Dar mai mult despre acest aspect, săptămâna viitoare!
Călina Langa, fashion design
Pozele sunt fotocopii după: Fashion designers from A-Z Taschen, 2018/ Fashion: A History from the 18th to tge 20th Century, Volume II, 20 th Century, Taschen, 2006 Lenjerie Ed.Aquila 2008/ Hidden Underneath- A History of Lingerie de Farid Chenoune, Editura Assouline, 2005
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.