Noi obligații pentru constructori [AUDIO]
În data de 21 noiembrie 2022, Senatul a adoptat proiectul de lege care propune modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, precum şi pentru completarea art. 64 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 20 martie 2023, 14:47
Astfel, sunt introduse noi obligații pentru beneficiari și, printre altele, se limitează de la 5 ani la un an perioada în care organismele sociale interesate au dreptul de a ataca hotărârile de aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și urbanismul.
Despre noile și cele mai importante aspecte legale, Loredana Pop, membru în Comisia de Urbanism a Consiliului Local Cluj și președinte al Comisiei Juridice.
Rep: Au existat în Cluj clădiri demolate din cauza nerespectării legislației?
Loredana Pop: Problema construcțiilor edificate fără autorizație de construire sau cu depășirea limitelor acesteia a ridicat de-a lungul timpului diverse probleme. La nivelul municipiului Cluj-Napoca facem eforturi și nu vă ascundem acest lucru să ținem sub control acest fenomen, motiv pentru care la nivelul anului 2022 s-au întocmit un număr de peste 150 de procese verbale de constatare a acestui tip de contravenții, s-a demarat procedura pentru desființarea unui număr de 31 de construcții, construcții care au fost construite ilegal sau cu depășirea autorizațiilor de construire emise.
Rep: În ce măsură persoanele care au construit ilegal mai pot intra în legalitate conform noilor modificări?
L.P: Sigur că, în acest context, ne punem întrebarea: dacă totuși există acest fenomen, care sunt soluțiile legislative la care putem apela? Procedura de intrare în legalitate este prevăzută de legea 50/1991, legea privind autorizare a execuției lucrărilor de construire. Mai exact, la articolul 37, aliniatul șase, se prevede ce ar trebui să facă cetățenii care au construit fără autorizație sau cu depășirea autorizației emise de autoritatea emitentă. Practic, în ianuarie 2020 s-a modificat acest text de lege și tocmai pentru a oferi cetățenilor o șansă pentru a putea să-și întăbule construcțiile edificate fără autorizație. Legiuiatorul a prevăzut prin acest articol modificat o procedură pentru a se putea direct întăbula construcția edificată fără autorizație, însă prin îndeplinire cumulativă a unor condiții. O primă condiție se referă la îndeplinire a termenului de prescripție, respectiv termenul de 3 ani, care începe să curgă de la data terminării în fapt a construcției, dată care a făcut obiectul unui recurs în interesul legii, respectiv recursul numărul 16 din 2020. O a doua condiție care ar trebui îndeplinită se referă la întocmirea unei expertize tehnice, expertiză care să reflecte realitatea din teren, respectiv să releve faptul că sunt îndeplinite condițiile fundamentale privind calitatea în construcții și inclusiv încadrarea în reglementările urbanistice. Dacă pentru acea construcție era nevoie de realizarea unui plan urbanistic de detaliu, în condițiile în care suprafața era neregulată sau nu existau retragerile conform planului urbanistic general, atunci în aceste condiții, autoritatea locală nu mai poate emite autorizație de construcție. În concluzie, autorizația de construire nu se va emite decât acolo unde sunt îndeplinite toate condițiile din punct de vedere al respectării calității în construcții și unde există încadrarea în reglementările specifice zonei.
Rep: Ce modificări legislative au apărut în ceea ce privește urbanismul și cum afectează aceste modificări procesul de eliberare a autorizațiilor de construcție?
L.P: În 21/11/2022, Senatul a adoptat un proiect de lege care propune modificarea legii 50 pe 1991 și a legii 350 din 2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, care vizează în mare parte mai mare transparență în ceea ce privește autorizațiile de construire, respectiv mai mare transparență în ceea ce privește publicarea acestora pe site-urile autorităților publice locale și uneori chiar transparență din punct de vedere al notării în cartea funciară și modifică, de asemenea, termene în ceea ce privește dreptul de atacare a hotărârilor de aprobare a documentațiilor de urbanism, respectiv de la 5 ani la un an de zile. Însă, din păcate, la acest moment, deși a trecut de cele două camere sesizate ale Parlamentului, această prevedere legală a fost atacată la Curtea Constituțională a României, motiv pentru care așteptăm cu interes soluția curții și să vedem forma care va fi trimisă spre promulgare către președintele României. Tot la capitolul noutăți legislative în materia construcțiilor, în iunie 2022 au fost făcute două modificări importante, în opinia mea, în cuprinsul legii 50 și vorbim aici despre schimbare a termenului pentru depunere a solicitărilor de prelungire a autorizațiilor de construire și creștere a valabilității acestora. Astfel, chiar începând din 13/06/2022 persoanele interesate de prelungirea valabilității autorizațiilor de construire, se pot adresa autorității emitente mai devreme, respectiv cu 45 de zile înainte de expirare a perioadei de valabilitate a autorizațiilor de construire și nu cu 15 zile, cum era în forma inițială. În ceea ce privește prelungirea autorizației, respectiv valabilitate a acesteia, aceasta se va acorda o singură dată și pentru o perioadă de până la 24 de luni față de 12 luni, cum era în forma anterioară.
Rep: De ce apar situații în Cluj-Napoca de genul se demolează o construcție cu două niveluri, fiind ilegală și se construiește în locul ei un bloc cu peste patru niveluri.
L.P: Deși pare paradoxal, intrarea în legalitate poate fi dispusă și în sens invers, respectiv, autoritatea locală poate să dispună nu neapărat desființarea construcțiilor edificate fără autorizație sau cu depășirea limitelor acesteia, ci chiar să impună construirea unor etaje în plus. Spre exemplu, în situația în care într-o anumită zonă se impune ca toate construcțiile să fie edificate la un anumit aliniament, iar unul dintre vecini ignoră această prevedere și își edifică construcția cu o retragere destul de considerentă față de aliniament. În aceste condiții, această construcție este ilegală. Autoritatea locală va dispune ca vecinul respectiv să-și alinieze construcția conform specificului zonei, respectiv lângă celelalte construcții. Aceeași ipoteză se aplică și în situația în care conform specificul zonei se pot edifica construcții de blocuri, imobile P+5. Între aceste imobile se regăsește o casă. În această situație, dacă conform specificul zonei trebuie să construim P+5, autoritatea locală va emite autorizație de construcție bloc P+5. Vorbim de respectarea specificului zonei conform planului urbanistic general, cu respectarea tuturor indicilor urbanistici, retrageri, aliniamente, distanțe dintre clădiri și toți parametrii urbanistici prevăzuți în regulamentul general, sigur și în regulamentele specifice, dacă vorbim de PUD-uri sau PUZ-uri.
Loredana Pop, membru în comisia de urbanism a Consiliului Local Cluj și președinte al comisiei juridice.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.