Radio Cluj… la modă: Croitoresele de la Auschwitz – o carte cutremurătoare (partea II)
Atelierul de croitorie de lux de la Auschwitz a fost destinat întru totul pentru a produce în exclusivitate vestimentație pentru soțiile comandanților naziști. Este binecunoscută grija acestora pentru vestimentație și modul cum uniforma putea construi imaginea puterii în ochii poporului, fiind un exemplu tipic despre cum anume se putea sublinia identitatea de grup și mândria apartenenței la acesta.
Soția sinistrului Goebbels, Marta Goebbels era o femeie foarte elegantă care nu avea nici cea mai mică sfială în a purta hainele furate ale evreicelor din lagăre, la fel ca și Emmy Goering, soția Reichsmareșalului Hermann Goering, amândouă susținând constant că nu știau de unde proveneau acele bunuri.
Despre Eva Braun, amanta lui Hitler, ni se spune că deși bănuia finalul nefast, a cerut ca rochia de mireasă să-i fie adusă, totuși, printr-un Berlin aflat în flăcări, pe care a purtat-o cu pantofi Ferragamo, cu câteva zile înainte de a se sinucide, conform cărții scrise de Irene Guenther – Nazi Chic.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 aprilie 2023, 06:00 / actualizat: 6 aprilie 2023, 9:58
Atelierul de croitorie de lux de la Auschwitz număra 25 de lucrătoare care schițau, croiau, coseau și brodau pentru nevestele pasionate de modă ale celor din SS, într-o trudă ce nu avea nimic comun decât cu dorința de supraviețuire în acele condiții inimaginabile azi.
Poate de aceea, după război, când se strângeau mărturiile supraviețuitorilor din lagăr pentru a incrimina crimele naziștilor, Marta Fuchs – șefa atelierului de croitorie nu s-a numărat printre aceștia. Ea nu a dorit nici o clipă să depună mărturie dintr-un sentiment acut de culpă, având conștiința perfectă a faptului că, în vreme ce ele puteau spune că duceau o viață ceva mai decentă, în jurul lor, oamenii erau exterminați zilnic.
Cu toate acestea multe dintre croitorese, inclusiv Marta făceau parte din mișcarea de rezistență a lagărului, fiind nu de puține ori, verigi esențiale în întrajutorarea semenilor lor.
Autoarea urmărește povestea fiecăreia dintre aceste fete, foarte tinere – între 15-20 de ani – la vremea aceea, de dinaintea încarcerării în lagăr și apoi în timpul detenției – de la formarea profesională a fiecăreia și până la legăturile de prietenie ce le-au unit, chiar și după ieșirea din lagăr.
Irene, Renée, Bracha, Katka, Hunya, Mimi, Manci, Marta, Olga, Alida, Marilou, Lulu, Baba, Boriskha sunt doar câteva nume, nu doar numere – cele despre care s-au putut afla informații – ale celor care au muncit în acest atelier, un număr ce se împrospăta mereu prin grija Martei Fuchs atunci când vreuna dintre fete dispărea subit de la o zi la alta, fie din motive de boală sau persecuție.
Nu exista nici pericolul ca vreuna dintre ele să rămână fără lucru de vreme ce un caiet mare, negru – caietul de comenzi – avea o listă de așteptare de peste șase luni, chiar și pentru clienții foarte sus puși de la Berlin, prioritatea fiind a celor apropiați de lagăr cum era Hedwig Hoss, soția comandantului.
Provenind din medii diverse și din regiuni ale Slovaciei, Cehiei și Ungariei de azi, având pregătirea profesională datorată fie educației, fie prin moștenirea de familie, aceste fete tinere erau instruite de mici să știe să întrebuințeze acul și ața- o îndeletnicire comună pentru femei, la acea vreme dar și o necesitate.
O meserie care, iată, de-a lungul cărții atestă capacitatea conferită posesoarelor ei de a supraviețui în condiții extreme. Fetele aveau specializări diverse. Katka, sora Brachai se pricepea la sacouri, alta se pricepea la lenjerie – Marta era foarte înzestrată pentru croitoria de lux, ea având o pregătire avansată desfășurată la Praga. Hunya lucrase la Leipzig fiind foarte apreciată.
Cartea merită citită nu doar pentru povestea uimitoare în sine, ci și pentru trimiterile documentare bogate, pentru cei interesați. Imagini șocante și deopotrivă contrastante sunt conturate prin intermediul cuvintelor de vreme ce poze nu s-au prea păstrat fiind distruse ca orice altceva ce putea să ateste crimele în masă ale hitleriștilor.
Călina Langa, fashion designer
Fotocopii după pagini vechi din reviste de modă din anii 40, din arhiva mea și din cartea Croitoresele de la Auschwitz, Bookzone, 2021
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.