Peste 80% dintre elevi au fost martori ai violenței în școli
O analiză recentă a Organizației Salvați Copiii, publicată la finalul anului trecut arată că jumătate dintre elevii români devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online, asistă în calitate de martori (81%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%). Îngrijorătoare este însă creșterea numărului elevilor români care spun că au fost victime ale bullying-ului, de la 29% în 2016, la 49% în 2022, potrivit aceleiași analize.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 aprilie 2023, 13:07
Conform statisticilor oficiale centralizate și publicate de Ministerul Educației, în sistemul de educație românesc a fost înregistrată o creștere de aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate în anul școlar trecut, comparativ cu aceeași perioadă de acum doi ani.
În județul Cluj în primele trei luni ale acestui an, au fost consiliați peste 300 de elevi, 260 de părinți și aproape 250 de cadre didactice. De asemenea, raportul Inspectoratului Școlar incude și câteva cazuri concrete de violență manifestate în școală, dar și modul în care ele au fost soluționate. Astfel, au fost sesizate cazuri de elevi care agresează fizic și verbal alți elevi, părinți care acceptă și care nu acceptă consilierea specialistului indicat în anumite situații, elevi marginalizați și jigniți pe probleme de etnie, caz de violență urmat de intervenția poliției și întrunirea Comisiei de Disciplină la care nu au participat nici părinții și nici elevii implicați.
Așadar, unde este problema? De ce nu își dau interesul părinții și elevii pentru soluționarea unor astfel de situații grave? Care ar trebui să fie pașii firești de parcurs în situații de bullying?
Principalul rol al școlii este ca prin discuții să prevină acest fenomen. Așadar, există tot felul de programe, gândite pe niveluri de învățământ și care sunt derulate în unitățile de învățământ din județul Cluj, încă din grădiniță. Ruxandra Vasilescu, profesor consilier școlar în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj:
Teoretic, pe hârtie, avem ce trebuie ca să limităm violența în școli. Practic, însă, sistemul de învățământ are mai multe lipsuri care împiedică aplicarea măsurilor.
Rolul paznicului, de exemplu, care poate identifica imediat cazurile de violență este mai mult unul de supraveghetor și poate interveni, de urgență, în limite clare. Paznicii nu pot să verifice ghiozdanele copiilor, indiferent de suspiciune, având în vedere regulamentul de organizare și funcționare, valabil la nivel național. Apoi, paznicii pot interveni în timpul pauzelor, când sunt mici altercații între copii pentru a restabili ordinea și în timpul orelor doar dacă sunt solicitați de cadrele didactice. Dacă apar incidente de violență, în școală, paznicii solicitată intervenția poliției și pot acționa până la sosirea polițiștilor doar dacă este vorba despre un pericol real. (Ruxandra Vasilescu, profesor)
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.