Ascultă Radio România Cluj Live

Peste 80% dintre elevi au fost martori ai violenței în școli

O analiză recentă a Organizației Salvați Copiii, publicată la finalul anului trecut arată că jumătate dintre elevii români devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online, asistă în calitate de martori (81%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%). Îngrijorătoare este însă creșterea numărului elevilor români care spun că au fost victime ale bullying-ului, de la 29% în 2016, la 49% în 2022, potrivit aceleiași analize.

Peste 80% dintre elevi au fost martori ai violenței în școli

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 aprilie 2023, 13:07

Conform statisticilor oficiale centralizate și publicate de Ministerul Educației, în sistemul de educație românesc a fost înregistrată o creștere de aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate în anul școlar trecut, comparativ cu aceeași perioadă de acum doi ani.

În județul Cluj în primele trei luni ale acestui an, au fost consiliați peste 300 de elevi, 260 de părinți și aproape 250 de cadre didactice. De asemenea, raportul Inspectoratului Școlar incude și câteva cazuri concrete de violență manifestate în școală, dar și modul în care ele au fost soluționate. Astfel, au fost sesizate cazuri de elevi care agresează fizic și verbal alți elevi, părinți care acceptă și care nu acceptă consilierea specialistului indicat în anumite situații, elevi marginalizați și jigniți pe probleme de etnie, caz de violență urmat de intervenția poliției și întrunirea Comisiei de Disciplină la care nu au participat nici părinții și nici elevii implicați.

Așadar, unde este problema? De ce nu își dau interesul părinții și elevii pentru soluționarea unor astfel de situații grave? Care ar trebui să fie pașii firești de parcurs în situații de bullying?

Principalul rol al școlii este ca prin discuții să prevină acest fenomen. Așadar, există tot felul de programe, gândite pe niveluri de învățământ și care sunt derulate în unitățile de învățământ din județul Cluj, încă din grădiniță. Ruxandra Vasilescu, profesor consilier școlar în cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj:

Teoretic, pe hârtie, avem ce trebuie ca să limităm violența în școli. Practic, însă, sistemul de învățământ are mai multe lipsuri care împiedică aplicarea măsurilor.
Rolul paznicului, de exemplu, care poate identifica imediat cazurile de violență este mai mult unul de supraveghetor și poate interveni, de urgență, în limite clare. Paznicii nu pot să verifice ghiozdanele copiilor, indiferent de suspiciune, având în vedere regulamentul de organizare și funcționare, valabil la nivel național. Apoi, paznicii pot interveni în timpul pauzelor, când sunt mici altercații între copii pentru a restabili ordinea și în timpul orelor doar dacă sunt solicitați de cadrele didactice. Dacă apar incidente de violență, în școală, paznicii solicitată intervenția poliției și pot acționa până la sosirea polițiștilor doar dacă este vorba despre un pericol real. (Ruxandra Vasilescu, profesor)

 

Alina Nechita

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

 

 

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:24

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet

Un studiu publicat de organizația Salvați Copiii arată că bullying-ul tradițional rămâne o problemă majoră în mediul școlar, însă...

Tot mai mulți copii sunt ținta bullying-ului pe internet
Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Educaţie vineri, 14 februarie 2025, 10:01

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu

Daniel David precizează că denumirea exactă a materiei va fi stabilită de Academia Română şi că modelul actual de predare a istoriei în...

Istoria României va rămâne materie obligatorie la liceu
Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Educaţie joi, 13 februarie 2025, 10:23

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională

Planurile-cadru reprezintă urgenţe curriculare, legale, moral-psihologice şi de securitate naţională, a transmis ministrul Educaţiei şi...

Planurile-cadru – urgenţe curriculare, legale, de securitate naţională
Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 17:21

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu

La Cluj a avut loc marți, 11 februarie, prima întâlnire a Caravanei Naţionale de Consultare privind planurile-cadru pentru liceu inițiată de...

Caravana FSLI privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie marți, 11 februarie 2025, 16:32

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii

Mai mulți profesori navetiști de la Liceul Tehnologic din comuna bistrițeană Căianu Mic folosesc mașinile electrice ale unității de...

Profesorii fac naveta cu mașinile școlii
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 14:30

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica

Ministrul Educaţiei, Daniel David a afirmat luni, 10 februarie, că după mai mult de 20 de ani ‘de lipsă’, vor fi readuse, potrivit...

După mai bine de 20 de ani, liceenii vor studia gramatica
Educaţie luni, 10 februarie 2025, 12:30

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu

Potrivit unui comunicat al FSLI, caravana va ajunge în toate colţurile ţării.   Traseul caravanei începe marți, 11 februarie la...

Caravană de consultare privind planurile-cadru pentru liceu
Educaţie joi, 6 februarie 2025, 16:15

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ

Mai multe facultăți de istorie din țară au inițiat o petiție online. Ele consideră necesară păstrarea probei la disciplina Istorie în...

Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ