”1000” de loturi de autostradă în execuție și niciunul gata!
Foto: facebook Asociația Pro Infrastructură
Pe Autostrada Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii, se lucrează la capacitate maximă, iar progresul se vede cu ochiul liber, de la o săptămâna la altă.
Articol editat de Bianca Câmpeanu,
18 aprilie 2023, 11:03 / actualizat: 19 aprilie 2023, 15:20
Pe Autostrada Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii, se lucrează la capacitate maximă, iar progresul se vede cu ochiul liber, de la o săptămâna la altă.
Pe acest sector, în lungime de 15,6 kilometri, sărbătorile de Paște nu au întârziat aproape deloc investiția care, într-un scenariu optimist, ar putea fi terminată la sfârșitul acestui an.
Porțiunea de autostradă trebuia terminată încă de acum trei ani, simultan cu celelalte loturi dintre Câmpia Turzii și Târgu Mureș. Constructorul, o firmă autohtonă, a avansat însă foarte încet cu lucrările, fiind mai degrabă interesată de renegocierea înțelegerilor financiare decât de finalizarea investiției. În cele din urmă, contractul a fost reziliat iar noua licitație a fost câștigată de asocierea austriaco – germană Strabag – Geiger.
În noiembrie anul trecut, când au reînceput lucrările de proiectare și execuție, investiția era realizată în proporție de numai 38 la sută. Proiectarea lucrărilor rămase s-a făcut într-un termen record, astfel că la începutul primăverii șantierul a fost redeschis și acum s-a depășit 50 la sută din lucrări. Cel mai important progres se vede la structurile de la viaductele care traversează DN 15 – E60, unde lucrează zilnic zeci de muncitori și utilaje.
Termenul contractual pentru acest ultim lot dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș este jumătatea anului 2024. La ritmul în care au început lucrările, există totuși șanse ca, spre sfârșitul anului, circulația să fie deschisă pe acest sector, aflat între Chețani și Câmpia Turzii.
Anul 2023 este un termen mult mai sigur pentru finalizarea porțiunii Nușfalău – Suplacu de Barcău din Autostrada Transilvania. Pe acest lot, lung de 13,5 kilometri, lucrează turcii de la Nurol Insaat, care au realizat peste 75 la sută din lucrări. Chiar dacă pe acest șantier există o mică întârziere, e aproape sigur că anul acesta investiția va fi terminată.
Anul trecut, în această perioadă, se vorbea de posibilitatea ca până la sfârșitul lui 2023 să fie terminate și cele două loturi dintre Nădășelu și Zalău, pe care lucrează firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Acum e o certitudine că cei 42 de kilometri nu vor fi terminați anul acesta, chiar dacă există o bună mobilizare și pe acest șantier.
Termenul contractual inițial era 2024, dar acesta a fost prelungit cu încă un an, din cauza apariției unor alunecări de teren. Pe lotul dintre Nădășelu și Zimbor s-au realizat peste o treime din lucrări, în timp ce de la Zimbor la Poarta Sălajului progresul e de aproximativ 20 la sută.
Pe Autostrada Transilvania, între Târgu Mureș și Vama Borș 2 mai trebuie realizați cei 40 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, care cuprind și tunelul pe sub Meseș. De peste 3 ani se află în licitație acest sector, care nu are nici în prezent un termen concret de începere și, mai ales, de finalizare a lucrărilor.
Și cele două loturi dintre Suplacu de Barcău și Biharia sunt în licitație, după ce contractele de execuție au fost reziliate de mai multe ori, din cauza constructorilor. Aceste sectoare au fost începute de americanii de la Bechtel, care au realizat aproximativ 50 la sută din lucrări, înainte de a părăsi definitiv șantierul.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.