Radio Cluj… la modă: Designerul lunii: Paul Poiret (III)
Poiret credea fără putință de tăgadă că arta și moda sunt strâns legate una de cealaltă iar acest punct este chiar esența modernității viziunii sale, așa cum o decriptează curatorii expoziției de la Metropolitan Museum of Art din 2007 “ “Poiret: King of Fashion”.
Până la urmă, granița fină dintre util – ceea ce face din modă o artă aplicată și caracterul estetic al obiectului artistic prin excelență rămâne un teritoriu adesea încălcat cu ușurință de mulți dintre creatorii de modă.
Detractorii lui Poiret, printre care principala sa rivală la gloria publică a acelor vremuri Mademoiselle Chanel, exact acest lucru i-l reproșa – aspectul, colorat, bogat, fastuos, aproape scenic, teatral al creațiilor acestuia, la fel cum mai târziu avea să o facă și referitor la creația Elsei Schiaparelli.

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 27 aprilie 2023, 06:00 / actualizat: 27 aprilie 2023, 12:21
În câteva cuvinte, s-ar putea rezuma ce a adus Poiret nou în istoria modei și a costumului: eliberarea femeilor de corsetul constrângător, invenția sutienului, rochia în formă de lampă, sau acea fustă denumită hobble skirt, adunată jos, ce împiedica femeile să pășească, fiind adesea motiv de satiră în epocă – dar și pantalonul șalvar – netezind astfel drumul câtre o nouă receptare a modernității veșmântului.
Mai mult decât atât, ceea ce a avut creatorul de oferit, dincolo de concretețea unor veșminte și dincolo de întâmplările vieții sale extravagante ce l-au purtat de sus în jos ca-ntr-un montagne russe veritabil a fost o nouă perspectivă atât asupra ideii de rochie cât și asupra unui nou prototip de femeie în consonanță cu vremurile moderne. Femeia subțire, a la garçonne, așa cum era soția sa Denise, adesea modelul pe care erau concepute creațiile sale, atunci a prins viață, făcând o adevărată carieră în epocă.
Poiret nu desena și nu schița. Lucra direct cu materialul pe manechin sau pe modelele sale, la fel cu mulți alți creatori. Deși Chanel îi reproșa complexitatea creațiilor, acestea nu erau complicate din punct de vedere al tiparelor, fiind structurate prin metoda drapajului și a unei științe exacte a proporțiilor de care dispunea și Madeleine Vionnet.
Oricât de incredibil ar putea părea, Poiret nu știa să coasă, iar acest aspect pe care l-a recunoscut cu regret l-a împiedicat să dețină controlul total asupra creației sale, dar a condus la imaginarea unor veșminte din forme simple, gândite matematic care să nu necesite cusături prea multe.
Ceea ce se oferea ochilor ca o așa zisă complexitate sau “încărcătură” cromatică se situa strict la nivelul materialităților și al texturilor, Poiret fiind un etern îndrăgostit al catifelei, taftalei, al blănurilor sau al lamé-ului, toate, sau pe rând îmbogățite cu minunatele printuri somptuoase create de Raoul Duffy pentru maestru.
Obsesia sa orientalistă, se datorează, exact așa cum spun și istoricii de modă dragostei sale pentru Baletele Ruse ce făceau furori în epocă, dar și lumii magice din cele O mie și una de nopți – atmosferă pe care s-a străduit să o recreeze și într-una dintre petrecerile rămase celebre în epocă- Mille et Deuxiéme Nuits, o extravagantă punere în scenă a propriilor sale crezuri estetice.
Termenul de living art, pe care azi îl folosim cu mare generozitate este cel mai potrivit pentru a rezuma modul de a fi în lume și de a crea a celui care a fost Paul Poiret. Moda și arta sa nu reprezentau o meserie de la care puteai pleca la orele 5 ale după amiezii ca să faci altceva potrivit sufletului tău – erau integrate în ființa omului și artistului care a fost el cu bune și cu rele.
Călina Langa, fashion designer
Imaginile sunt fotocopii după următoarele publicații:
L’Histoire de la Mode au XXe siécle de Yvonne Deslandres și Florence Muller, Editions du Club France Loisirs, Paris 1986
Fashion Designers from A-Z Editura Taschen, 2018
Moments de la Mode, Editions Herscher, Paris, 1986
Decades of Fashion, 1900 to the present de Harriet Worsley, h.f.Ulmann Publishing Group, 2011
Fashion: A History from the 18th to the 20th Century, Volume II: 20th Century, Taschen 2010
Art Deco Fashion Masterpieces of Art, Flame Tree Publishing 2014