Tinerii caută sens, scop și impact în munca lor
Tot mai mulți recrutori și manageri îmi spun că le este foarte greu să atragă tinerii pentru a munci în companiile lor. Iar când reușesc să îi angajeze, se trezesc foarte repede că proaspeții juniori nu sunt foarte fericiți cu ce fac și vor să schimbe foarte repede rolul sau chiar angajatorul.
Este un fenomen real, de tot mai mare amploare și nu este unul local, ci global. Cum ar trebui să ne raportăm la această situație? Ce e de făcut, concret? Putem spera la o schimbare de mentalitate și comportament în rândul tinerilor? Sau e cazul să ne schimbăm noi, angajatorii și managerii?
Greu de dat un răspuns complet și general. Sigur că dacă piața muncii nu va mai fi atât de favorabilă candidaților și cererea de forță de muncă va fi aproximativ egală cu oferta este posibil ca volatilitatea și pretențiile tinerilor să se mai domolească. La începutul acesta de an, când au apărut semnele recesiunii și valurile de concedieri, am observat schimbări de atitudine care ne-au arătat că tinerii sunt ceva mai maleabili și iau decizii ceva mai calculate în relația cu angajatorii, dat fiind contextul tensionat din piață.
Însă avantajele contextuale ale angajatorilor nu trebuie privite ca o rezolvare durabilă și solidă a situației. Pentru că, dincolo de comportamentul ceva mai așezat și mai răbdător al tinerilor, nevoile, așteptările și prioritățile lor rămân aceleași și vor exploda din nou, când piața se va calma. Și fix când o să ieșim din tensiunea recesiunii și o să ne pregătim entuziaști de expansiune, iar o să ne pomenim, ca manageri și recrutori, că nu avem cu cine să facem treabă, fiindcă juniorii iar au alte planuri decât angajatorii lor.
Astfel că singura soluție durabilă este să înțelegem în mod real mentalitatea, valorile și așteptările tinerilor și să încercăm, cât putem de tare, să răspundem acestor cerințe. 87% dintre tinerii din Generația Z sunt gata să renunțe la locul de muncă actual, în favoarea unui angajator cu valori similare lor, spun datele unui studiu efectuat recent de Linkedin, la care au participat respondenți din Marea Britanie, Franța, Germania și Irlanda.
Această tendință poate fi observată și la Mileniali, care pun și ei foarte mult accent pe sens și scop în munca lor, dar se pare că „învață” de la colegii lor mai tineri cum să-și sublinieze tot mai ferm cerințele nenegociabile în materie de cultură organizațională și climat. Pentru 60% dintre angajații tineri, valorile manifestate ale companiei constituie un deal-breaker, iar 55% din ei nu s-ar lăsa înduplecați să lucreze pentru o companie care acționează în contradicție cu valorile lor personale, nici dacă ar primi o mărire salarială considerabilă.
Generațiile tinere doresc să lucreze pentru companiile care pot aduce schimbare pozitivă profundă în societate și în lume. Șocul pandemiei i-a făcut pe mulți tineri să se întrebe insistent de ce, pentru cine, în ce mod și cu ce impact lucrează. Tinerii sunt mult mai conștienți de implicațiile politice, sociale, ecologice, culturale și umane ale muncii lor și preferă să aleagă angajatori care se raportează la lume cu aceeași responsabilitate și generozitate cu care o fac ei.
Vine după noi o generație care înțelege tot mai profund nevoia de a lăsa o moștenire sănătoasă și durabilă pentru civilizația viitorului. După sute de ani în care am gândit pe termen scurt și am căutat cu lăcomie să exploatăm fiecare resursă, tinerii ne cer să schimbăm paradigma și să înțelegem că planeta se va descurca foarte bine și fără noi, dacă vom continua să abuzăm de generozitatea cu care Mama Natură ne-a hrănit și ne-a adăpostit.
***
Sunt Doru Șupeală și te invit să descoperi podcastul, newsletterele și articolele noastre, nu doar la radio, ci și online. Caută, ascultă, citește Hacking Work. Să ne re-auzim sănătoși, voioși și mintoși!
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 11 mai 2023, 06:00 / actualizat: 23 martie 2024, 13:31
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.