Ascultă Radio România Cluj Live

Gările din toată țara au fost sub lupa comisarilor de la Protecția Consumatorilor [AUDIO]

Comisarul Lucian Rus de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Cluj a detaliat subiectul în Matinalul moderat de Tiberiu Crișan:

Tiberiu Crișan: Nu arată foarte roz situația în gările pe care le-a verificat protecția consumatorilor. Așa e?

Gările din toată țara au fost sub lupa comisarilor de la Protecția Consumatorilor [AUDIO]

Articol editat de cristina.rusu, 16 mai 2023, 12:55

Tiberiu Crișan: Nu arată foarte roz situația în gările pe care le-a verificat protecția consumatorilor. Așa e?

Din păcate așa este, Unele după cum spuneți dumneavoastră arată ca în secolul trecut, mai mult condiții improprii de utilizare, în special în zona toaletelor și în zona de așteptare, ca să nu mai zic infiltrații, igrasie, practic situații care pun în pericol sănătatea consumatorilor. Fără să ne dăm seama, intrând într-o toaletă insalubră putem să luăm diverși microbi care la rândul nostru, să-i ducem și vă dați seama mai departe ce se poate întâmpla.

Același lucru și în vagoanele de tren, care, în foarte multe cazuri, igiena lasă de dorit și nu în ultimul rând, condițiile de transport, în condițiile în care totuși sunt niște prețuri destul de, hai să spun așa, la zi în ceea ce privește partea de transport.

 

Tiberiu Crișan: Prețul la zi, serviciile, mai puțin.

Așa este. Ce pot să vă spun este faptul că, mă rog, dăm și un exemplu pozitiv, ca să spunem așa, până la urmă, este vorba de gara din Gherla, care a fost sub observația noastră de-a lungul anilor, având în vedere faptul că este pelerinajul în 15 august de Sfânta Maria și anterior acestui eveniment religios am avut controale la gara din Gherla și acolo au înțeles administratorii ce au de făcut și acolo s-a igienizat și sunt condiții cât de cât la nivelul cerințelor de zi cu zi.

 

Tiberiu Crișan: Cum a ieșit gara din Cluj, Gara Mare?

Gara din Cluj, din păcate, și aici au fost probleme, ca peste tot. Domniile lor, ca să vă spun și partea cealaltă, invocă faptul că sunt societate de stat, că trebuie să facă programe de investiții pe nu știu câți ani, că li se aprobă, că nu li se aprobă. Dar nu este în regulă chestiunea asta referitoare la a amăgi și a încerca să inducă în eroare consumatorii și organele de control, colegii mei, agenții constatatori, comisarii care până la urmă trebuie să își facă treaba. Și vă dau un exemplu care n-are legătura cu gara, are legătură cu autogara, având în vedere faptul că eu coordonez la ora actuală șase județe, regiunea Nord-Vest, am fost vinerea trecută la Baia Mare la autogara Baia Mare, unde am găsit condiții jalnice, ca să spun așa am și oprit temporar activitatea autogării. Deci vom ajunge până acolo încât vom lua măsuri drastice, dacă altfel nu se poate.

 

Tiberiu Crișan: Și de regulă, după un control, se lasă cu amenzi, amenzile contravenționale în cadrul acestei acțiuni de nivel național a controlului în gări și trenuri e cuantum de 700.000 lei. Domnule comisar, se întâmplă ceva după amenzi, se schimbă lucrurile în bine pe undeva?

Faptul că ai dat o amendă nu înseamnă că ai rezolvat problema. Pentru noi sunt foarte importante măsurile pe care le dispunem și aceste măsuri, chiar dacă sunt contestate la instanța de judecată și sunt contestate, asta este, dar să știți că în majoritatea cazurilor n-am avut încă niciun proces pierdut și în momentul în care avem o sentință definitivă și irevocabilă, măsura este executorie, deci nu mai avem ce da înapoi.

 

Tiberiu Crișan: Nu te pui cu protecția consumatorilor!

Da. Din punctul ăsta de vedere așa cum am demonstrat-o și în cazul mall-urilor, și în cazul hypermarket-urilor și în cazul supermarket-urilor, nu există jumătate de măsură în asemenea situații. La fel cum am luat măsură la Baia Mare, la fel cum am luat măsura în Bistrița, în Oradea, în Satu Mare. Deci, partea referitoare la aplicarea unitară a măsurilor se respectă în cadrul regiunii Nord-Vest.

 

Tiberiu Crișan: Vrând-nevrând, trebuie să se respecte.

Da, o să mai fie încă anumite surprize pentru anumite gări unde am constatat și am informații că lucrurile nu sunt în regulă și atunci vom lua sincer, aceeași măsură. Exact cum am făcut acolo; cum o să vândă bilete? Fă-ți domnule un geam la peron și vinde acolo bilete și nu se mai intră în gară până nu se rezolvă problemele. Adică nu trebuie să stăm să așteptăm să, doamne ferește, să-i cadă o cărămidă sau o bucată de beton sau mai știu eu ceva la un consumator să se accidenteze, pentru că lor nu le-a aprobat nu știu cine renovarea gării. Deci, din punctul ăsta de vedere trebuie să înțeleagă că cel mai important lucru, este sănătatea și siguranța consumatorilor și nu în ultimul rând intereselor economice bineînțeles.

 

Tiberiu Crișan: S-a întâmplat de multe ori să mergeți undeva în controale și să găsiți lucrurile în regulă sau în general, ceva, ceva probleme sunt cam peste tot?

Noi aplicăm legislația cu discernământ și în momentul în care vedem că un operator economic se străduie să respecte prevederile legale, atuncea și noi acționăm ca atare. Adică nu mi se pare normal un operator economic care te-ai dus, ai găsit nereguli și a făcut o investiție de 20, 30, 50, 70, 80.000, 100.000 lei sau euro sau, mă rog, cât a fost nevoie, înseamnă că domnia sa vrea să presteze niște servicii către consumatori, indiferent că sunt de vânzare bunuri alimentare, nealimentare, alimentație publică, înseamnă că domnia sa vrea să mai rămână pe piață și își respectă consumatorii. Până la urmă, acesta este cel mai important lucru operatorii economici trebuie să respecte toți consumatorii, indiferent de natura serviciilor pe care le prestează sau a produselor pe care le comercializează.

 

Tiberiu Crișan: Există varianta asta, eu, să spunem, intenționez să deschid un serviciu către public și, ca să fiu sigur că sunt în regulă, să vă chem înainte să îl pornesc. Veniți să vedeți dacă procedez bine, să nu mă trezesc apoi cu protecția consumatorilor pe cap și să plătesc o amendă usturătoare?

Este foarte simplu. Există adresa de mail controlvoluntar@anpc.ro. și atuncea dvs. ca și operator economic sau ca viitor operator economic, faceți o solicitare pe această adresă, aceasta este verificată cu celeritate și atuncea colegii mei care vor merge vă vor spune, din punctul nostru de vedere al protecției consumatorului, ce reguli trebuie să respectați. Din păcate, să știți că la nivel de regiune, deși această acțiune dispusă de către președintele autorității este de câteva luni de zile, am avut doar trei sau patru solicitări de acest gen.

 

Tiberiu Crișan: Și să ne înțelegem, soiul acesta de solicitare nu aduce amenzi, aduce sfaturi și consultanță.

Da, deci, practic colegii mei care se duc fac consiliere, adică consiliază operatorul economic ce anume are de făcut.


 

Tiberiu Crișan

Foto: arhivă Radio Cluj

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Reportaje miercuri, 6 noiembrie 2024, 11:39

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj

Poluarea cauzată de maşini a devenit o problemă deosebit de gravă care afecteză nu doar mediul înconjurător, ci şi sănătatea oamenilor....

Mașinile au devenit principala sursă de poluare în Sălaj
Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Reportaje sâmbătă, 2 noiembrie 2024, 11:50

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC

Vineri seara, 1 noiembrie, Narcisa Badea, o tânără de 25 de ani din Salonta, stabilită în Oradea, a electrizat scena de la „Vocea României”...

Tânăra din Salonta care a cucerit juriul la „Vocea României” cu o piesă de la AC/DC
Muzeul din bibliotecă | FOTO
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 13:40

Muzeul din bibliotecă | FOTO

Un simplu click poate deschide porțile Muzeului Virtual Emil Isac oferind vizitatorului o mulțime de informații despre viața și opera poetului....

Muzeul din bibliotecă | FOTO
Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje vineri, 1 noiembrie 2024, 12:16

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei

În septembrie 2024 consumatorii au returnat 15 milioane de ambalaje pe zi, ceea ce însumează o rată de colectare de peste 80% în sistemul...

Cozi lungi, sacoşe pline şi o misiune de 20 de lei
Reportaje miercuri, 30 octombrie 2024, 11:18

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO

Sere inteligente, roboți care fac curățenie, site-uri care te ajută să-ți găsești un loc de muncă. Acestea sunt doar câteva din ideile pe...

Inovație și creativitate: idei tech de la foarte tinerii programatori | FOTO
Reportaje marți, 29 octombrie 2024, 13:11

Istoria povestită de Generația Z

În vremurile astea, când internetul a pus stăpânire chiar și pe pasiunile noastre, rar mai auzim de oameni uniți prin preocupări. În urmă cu...

Istoria povestită de Generația Z
Reportaje vineri, 25 octombrie 2024, 11:56

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO

Programul Școala Altfel permite cadrelor didactice să organizeze activități foarte interesante nu doar pentru copii, ci și pentru părințiilor....

Târg de toamnă caritabil la Școala Altfel | FOTO
Reportaje joi, 24 octombrie 2024, 17:01

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca

Cum arăta agrafa cu care-şi prindea veşmintele o prinţesă barbară, ce standarde ciudate de frumuseţe aveau hunii şi cum încercau...

Războinici uitaţi şi podoabe eterne: bogăţiile aristocraţiei barbare, expuse în Cluj-Napoca