Școala altfel, la propriu [AUDIO]
Învățătorul model zugrăvit de Sadoveanu în „Domnu Trandafir” a avut – și poate încă are – corespondenți în realitatea școlii rurale.
Articol editat de cristina.rusu, 24 mai 2023, 10:07 / actualizat: 24 mai 2023, 16:58
Învățătorul model zugrăvit de Sadoveanu în „Domnu Trandafir” a avut – și poate încă are – corespondenți în realitatea școlii rurale.
Iată un exemplu, găsit de Dan Horea.
Victoria Pop, despre școala care a fost și școala care este:
Dan Horea: Există și acum învățători bătrâni care ne pot spune cum era școala sătească pe vremuri. Iată un exemplu din comuna Nușeni, județul Bistrița-Năsăud. Doamna Victoria Popa, ați fost 43 de ani învățătoare, o viață de om pot zice…
Victoria Pop: Am fost pensionată în 1995, dar am mai lucrat încă 4 ani la cererea părinților.
Dan Horea: În ce localități ați fost?
Victoria Pop: După ce am terminat școala în 1956, am fost repartizată la școala din Dobrocina, comuna Gâlgău, județul Sălaj. Am stat doar 2 săptămâni la patru clase singurul cadru și pe urmă directorul m-a transferat la Școala din Căpâlna, tot în județul Sălaj. Acolo am fost vreo 7 ani și pe urmă m-am transferat la Școala Generală Nușeni, județul Bistrița-Năsăud.
Dan Horea: Ce vreau să vă întreb legat de școala pe care ați servit-o atât de mulți ani. Acum sunt discuții foarte încurcate despre noi metode pedagogice, despre principiile pentru care școala trebuie să funcționeze: anul urmează elevul, elevul nu trebuie pedepsit, elevul nu trebuie constrâns, personalitatea trebuie lăsată liber să se manifeste, ceea ce în foarte multe cazuri nu dă rezultate grozave. Care era principiul pedagogic pe care dvs. l-ați aplicat în acele vremuri?
Victoria Pop: Era voie să-l cerți pe elev dacă nu-și făcea temele sau dacă avea comportare nepermisă. Însă am prins și timpul în care nu aveam voie nici să-l certăm, nici să-l pedepsim, că eram de vină noi, cadrele, pentru că vroiam să-l îndreptăm pe copilul respectiv și părinții credeau altceva. Cadrul didactic nu prea are mare putere asupra elevului, dacă părintele înțelege că trebuie să facă școală, atunci e foarte bine, însă măsuri nu se mai pot lua împotriva lui. Atunci mergeam în vizită cu trupa întreagă de cadre didactice la copii acasă, îl lămuream dacă reușeam, și-l aduceam să-și facă măcar patru clase. Timpul s-a schimbat, copiii n-au mai vrut să învețe, nu vroiau să urmeze mai departe, se retrăgeau.
Dan Horea: Dar calitatea profesorilor și învățătorilor actuali?
Victoria Pop: La unele cadre, mai ales în învățământul preșcolar, mai lasă de dorit, că nu au răbdarea care am avut-o noi atunci și rezultatul este rău de tot. Nu reușesc să facă nimic din copilul respectiv. Numai că acum numărul copiilor s-a micșorat foarte tare și de-abia au posturi cei cu vechime sau profesorii buni. În satul Reudiu s-a desființat și grădinița și școala generală și toți copiii fac naveta aici, la centru, la Nușeni.
Dan Horea: Doamna Pop, învățătorul model din literatură era domnul Trandafir al lui Sadoveanu. Dvs. ați fost o doamnă Trandafir să spun, câți ați mai fost?
Victoria Pop: Colegii mei își făceau toți datoria, dovadă numărul mare de elevi care au ajuns oameni de vază în societate.
Dan Horea: Unul dintre reproșurile aduse sistemului nostru de învățământ e faptul că prea puțini elevi de la țară mai ajung să urmeze cursul universitar. E prea slabă școala sau sunt probleme materiale? Sau poate au alte oferte, plecarea în străinătate…
Victoria Pop: Da, și asta se poate spune. Aici, la Nușeni, de exemplu, toți încearcă să-și facă măcar un liceu. Și apoi, dintre ei, care sunt dotați cât de cât, se duc mai departe la facultăți.
Dan Horea: Care e cea mai bună metodă pedagogică de aducere la normalitate a unui elev indisciplinat, turbulent, ș.a.m.d?
Victoria Pop: Asta e o problemă foarte grea cu un copil indisciplinat, rebel, mai degrabă. Cred că in familie pornește totul. Fie că a fost prea cocoloșit, fie că au fost prea duri părinții cu el, și asta îl face pe copil să dea în lături. Nu-i bună metoda asta de a certa exagerat, să învețe dacă copilul nu poate sau întâi trebuie să-l vadă părintele: e dotat copilul, poate să ajungă și el măcar la nivelul mediu față de ceilalți colegi.
Dan Horea: Și la școală ce se mai poate face?
Victoria Pop: Prea puțin pentru că nu mai ascultă nici de profesori. Chiar mi se plângea o colegă care acuma e profesoară că nu învață copiii, nu-și fac temele, deși profesoara respectivă le controlează caietul de teme zilnic, și-s obraznici, pur și simplu râd în față, deci te sfidează.
Dan Horea: Când erați dvs. învățătoare, așa ceva nu-mi amintesc să se fi întâmplat.
Victoria Pop: Nu. Eu din clasa întâi începeam să fiu foarte severă măcar primele 2-3 săptămâni, ca să știe că în clasă trebuie să fie disciplină, deși la grădiniță erau atâta de liberi. De acolo cred că pornește totul și acolo trebuie să înceapă să le ceară să fie ordonați, disciplinați, dar acuma cu clasele pregătitoare asta e o mare prostie, pentru că pur și simplu le-au furat copilăria.
Dan Horea: Se spune că o educație mai severă ciuntește personalitatea copilului, îl face obedient și că copilul trebuie să aibă o libertate deplină, să se dezvolte așa cum îi e firea. Cât e de firească idea asta?
Victoria Pop: Copilul trebuie să înțeleagă el singur că trebuie să fie disciplinat, că trebuie să își pregătească temele.
Dan Horea: Ăsta e cazul ideal și dacă nu?
Victoria Pop: Rămâne pe dinafară.
Dan Horea: Poate nu-l interesează. Dar nu e vorba doar de rezultate școlare, e vorba de atitudinea față de colegi. Vedeți, fenomenul ăsta de hărțuire, găștile, taxe de protecție cerute copiilor, e un fel de mini-lume interlopă în școli deja și profesorii sunt legați de mâini și de picioare, ei așa spun.
Victoria Pop: Asta la școlile de la oraș, cred că. La sat încă mai au bun simț, încă mai ascultă de părinți, de cadre didactice. Depinde de cadru cum știe să-l educe și ăsta ar fi rezultatul ideal.
Dan Horea: Dvs. ați studiat și pedagogia și psihologia copilului în școală?
Victoria Pop: Da, în detaliu. Un cadru didactic trebuie să se cunoască viața copilului de mic, să știe să se apropie de el și în felul ăsta îl câștigă pentru educația de mai târziu.
Dan Horea: Deci poți să și înveți aceste tehnici, nu trebuie să le ai nativ.
Victoria Pop: Într-adevăr, așa e acuma.
Dan Horea: Știm ce se întâmplă astăzi. Dacă ar fi să vi se ofere un nou început, dna. Pop Victoria, ați mai intra în învățământ acum?
Victoria Pop: Da, aș intra. Exact în condițiile astea, pentru că trebuie să știi cum să-ți apropii copiii. Și mie mi-o plăcut întotdeauna să mă joc cu ei, să mă cobor la nivelul lor și așa am reușit să mi-i apropriu, întotdeauna.
Dan Horea: Eu n-am auzit niciodată de la colegi cuvinte urâte despre învățătoarea Pop Victoria, chiar dacă pe unii mai certa, îi mai aduce la ordine. Deci se poate, fără să-ți faci dușmani printre ei?
Victoria Pop: Da. Se poate, într-adevăr.
Dan Horea: ”Dna. Trandafir” din Nușeni e pensionară de mult. Nu putem decât să tragem nădejde că alții îi vor lua locul, într-un final.
Dan Horea
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.